Az Origo információi szerint a megállapodásban kiemelten szerepel az, hogy az uniós költségvetés védelmét szolgáló általános feltételrendszerre vonatkozó rendelettervezettel kapcsolatban
különös tekintettel kell lenni a tagállamok nemzeti identitására (azon belül is saját alapvető politikai és alkotmányos berendezkedésére), valamint az objektivitásra, a hátrányos megkülönböztetés tilalmára és a tagállamokkal kapcsolatos egyenlő bánásmódra.
A megállapodás tervezete a következő pontokat tartalmazza:
bizonyítania is kell, hogy ennek negatív hatása van az Unió költségvetésére.
a lista csak konkrétumokat tartalmazhat, általános hiányosságokra nem vonatkozhat.
világossá kell tennie, hogy saját információk alapján hoz döntést, vagy harmadik féltől kapott információk alapján. Egyértelmű, hogy ez a pont a Soros-szervezetek befolyásának átláthatóvá tételéről szól, arról, hogy Soros és emberei ne tudjanak titokban lobbizni.
A kidolgozott megállapodással
Magyarország és Lengyelország a szerződések tiszteletben tartására kényszeríti Brüsszelt.
Egyértelműen deklarálták, hogy
a rendelet célja az EU költségvetésének védelme a csalással, korrupcióval és az összeférhetetlenséggel szemben, nem vonatkozhat homályos politikai elvekre, például a bevándorlással, vagy a genderideológia elfogadtatásával kapcsolatban.
A megállapodás egyértelműen kötelezi Brüsszelt, hogy tartsa tiszteletben az országok szuverenitását, nemzeti identitását és hatásköreiket.
Egyértelművé teszi a megállapodás azt is, hogy önmagában az úgynevezett "jogállamisági elvek" megsértése miatt nem lehet elindítani az eljárást, ezeket a kérdéseket ugyanis a hetes cikkely és az annak nevében elindított eljárások már kezelik.
Hatalmas eredmény az is, hogy Magyarország és Lengyelország az Európai Bíróságnál megtámadhatja a rendeletet, és amíg a bíróság nem hoz döntést, a Bizottság semmilyen javaslatot nem tehet.
A megállapodás egyértelmű garanciákat teremt a politikai visszaélésekkel szemben.
Nem lehet homályos általános hiányosságokra hivatkozni. Konkrét jogsértéseket kell feltárni, a lehetséges jogsértéseket előre listázni kell - ami nem kerül a listára, azt nem is lehet számonkérni.
A listára semmiképpen nem kerülhet olyan pont, ami nem kapcsolódik az EU költségvetéséhez, különösen nem kerülhet a migrációval vagy genderügyekkel kapcsolatos politikai elvárás.
Fontos az is, hogy ezt az eljárást csak akkor lehet alkalmazni, ha már minden más lehetőséget kimerített a bizottság. Vagyis a magyar és a lengyel kormány ebben a kérdésben is arra kényszeríti Brüsszelt, hogy betartsa saját szabályait.
Fontos, hogy az Európai Bizottság teljes politikai felelősséggel tartozik az általa javasolt intézkedésekkel kapcsolatban. Vagyis nem történhet meg az, ami az elmúlt években rendszeresen megtörtént Brüsszelben, hogy Soros György és szervezetei titkos találkozókon lobbizzanak különböző biztosoknál a nekik kedvező döntések meghozataláért.
Az is fontos eredmény, hogy ugyan a rendeletet lehet minősített többséggel módosítani, de
az Európai Tanács következtetéseit továbbra is egyhangúan kell elfogadni.
Kiemelten fontos eredmény, hogy sikerült a jogorvoslat lehetőségét fenntartani: vagyis
amíg az Európai Bíróság nem dönt a kifogásokról, semmit nem lehet elfogadni.
Ez várhatóan másfél évig tart majd. Utána is csak az unió költségvetésével kapcsolatos szabálytalanságok esetén lehet határozatot hozni, hiába igyekezett Brüsszel ebbe belevenni a migrációval és a genderideológiával kapcsolatos kérdéseket, ezt a magyar és a lengyel kormány visszaverte.
Magyarország és Lengyelország teljes győzelmet aratott
az ügyben, forrásaink szerint ennél többet nem lehetett volna elérni, ennél erősebb szöveget nem lehetett elfogadtatni.
A megállapodásnak jogi relevanciája van, mert bekerül az ülés jegyzőkönyvébe, amikor a Tanács a rendeletet elfogadja. Emellett erős politikai elköteleződést jelent és egyetlen politikai szereplő sem veheti semmibe.
Az Európai Tanács következtetéseit egyhangúsággal fogadja el, és azok csak egyhangúsággal módosíthatóak, továbbra is.