Kedden robbant a hír, miszerint két jobbikos politikus fényűző körülmények között, egy magánrepülőgéppel utazott Afrikába karácsonykor. Ez onnan derült ki, hogy egyikük, Samu Tamás Gergő Békés megyei képviselő Instagram-oldalán eldicsekedett a távoli utazással, és az indulást megelőző pillanatokról közzétett egy képet. A fotón az látható, amint egy pár fő szállítására alkalmas business jet kényelmes bőrfotelében ül. Irány Afrika - üzente követőinek, amiből úti célja is kiderült.
Nem sokkal ezután közreadott egy másik képet is, arról a gépről, amelyikkel - Szabó Balázs újpesti képviselővel együtt - Afrikába utaztak. A botrány kirobbanása után Samu eltávolította a felvételt oldaláról, azonban a Ripost a képeket lementette.
A járművön jól beazonosítható a Harmony Jets felirat, amiből kiderült, hogy Samuék melyik cég szolgálatait vették igénybe a magánrepülőgép kölcsönzésekor. A máltai vállalkozás privát jetek üzemeltetésével foglalkozik, és gépeit gyakran látni lehet afrikai célállomásokon, így többek között a líbiai Bengáziban és Tripoliban is.
A fotókról egyértelműen az jön át, a távoli utazás nem volt olcsó, amit a jobbikos politikusok azzal próbáltak meg menteni, hogy egy berlini székhelyű cég, az Európai Geopolitikai Elemző Központ (ECAG) finanszírozta azt. A hvg cikke szerint azonban az ECAG egy lengyel bázisú, de egyértelműen orosz hátterű szervezet. Olyannyira, hogy az ECAG atyja az a Mateusz Piskorski, aki a lengyel Önvédelem nevű radikális jobboldali párt politikusaként vált ismertté. A lengyel politikus 2007-ben hozta létre a szervezetet, ami "választási megfigyelőket" toborzott a Moszkva számára fontos választásokra. Piskorskit egyébként 2016-ban kémkedés vádjával letartóztatták, miután az Új Jobboldal Kongresszusa (KNP) két, határon átnyúló szabotázzsal gyanúsított korábbi aktivistájának házát átkutatták. A vád szerint 2014-ben Nyugat-Ukrajna területén "aktív intézkedésekben" vettek részt. Felmerül a kérdés: mennyibe került Szabó Balázsék rejtélyes útja a gyanús berlini cégnek?
A Harmony honlapján az látható, ami a cég LinkedIN oldalán is: az ötven főt, köztük 10 mérnököt és 15 pilótát foglalkoztató vállalkozás négy gépet kínál kölcsönzésre, három Falcon 100-ast és egy Falcon 50-est.
A Falcon egy sugárhajtású magánrepülőgép-család, amit a Dassault gyárt. A francia repülőgépgyár katonai és személyszállító repülőgépek gyártására szakosodott, vannak katonai, és polgári gyártmányai. A Falcon értelemszerűen utóbbi kategóriába tartozik, több típusa is van (Falcon 10/100; Falcon 20/200; Falcon 50; Falcon 5X; Falcon 6X; Falcon 7X; Falcon 8X; Falcon 900; Falcon 2000).
A fenti képeket összevetve jól látható, hogy Samuéknak a Falcon 100-ast bérelték ki az afrikai úthoz, vélhetően a hétszemélyes gépet (ahogy látható a máltai cégnél hat és nyolc fő szállítására alkalmas jármű is van a Falcon 100-asokból). A megadott paraméterekből jól látszik, a gép összesen három órát képes a légtérben tartózkodni, és maximum 912 kilométer/órával tud közlekedni.
Ilyesmi élményben lehet része annak, aki a Falcon 100 hatszemélyes verzióját választja:
Az azonban nem derül ki a Harmony oldaláról, hogy pontosan mennyiért kínálják ezt a repülőgéptípust, ehhez külön ajánlatot kell kérni. Értelemszerűen Falcon 100-ast nem csak a Harmonytól lehet bérelni, így azt, hogy a jobbikos politikusokat mennyiért utaztatták, máshonnan is meg lehet tudni.
A Paramountbusinessjets.com-on azt írják, hogy óránként 2950 dollárért (870 250 forint) lehet kibérelni egy ilyen gépet. Ez persze csak körülbelüli összeg, hiszen ahogy az a Harmony oldalán is látható, a Falcon 100-ason belül többféle típus is létezik. Ez annak tudható be, hogy ezeknek a járműveknek a teljesítőképessége, a férőhelyek száma más és más. Így lehetséges, hogy a jobbikosok drágábban repkedtek, mint az óránkénti közel 3 ezer dollár. Mivel Szabó Balázsék célpontja a Közép-Afrikai Köztársaság volt, így a repülési idő megközelítette a három órát (ezeknél a magánrepülőgépeknél ez a maximum). Ez pedig azt jelenti, hogy
a jobbikos politikusok repkedése átlagárral számolva megközelítette az ötmillió forintot.
Egy odaút ugyanis nagyságrendileg 2,5 millió forint lehet, de mint Samu posztjából kiderült, visszafelé is magánrepülővel érkeztek. Jól mutatja az árakat, hogy az egyik internetes oldalon eladásra kínálnak egy Falcon 100-ast, aminek a pilótafülkéjét 800 ezer dollárból fejlesztették.
Arról, hogy miért volt annyira fontos a jobbikos politikusoknak az afrikai utazás, ebben a cikkünkben számoltunk be.