A V4NA brüsszeli informátora szerint azt tervezik, hogy dugódíjat vezessenek be a magyar fővárosban.
Budapest közlekedése az elmúlt hetekben összeomlott, több fontos útvonalat is lezártak, megkezdődött a Lánchíd felújítása, új busz- és kerékpársávokat alakítottak ki, és a már meglévő, egyébként is kihasználatlan biciklisávokat sem adták vissza az autósoknak.
Emiatt állandósultak a hatalmas dugók a fővárosban.
A brüsszeli forrás szerint ez nem véletlen, ezzel készítik elő a dugódíj bevezetését, álcivilek pedig kampányt indítanak, hogy annak bevezetését követeljék. Így a balliberális főpolgármester majd arra hivatkozva tudja megsarcolni a Budapesten autózókat, hogy azt a budapestiek kérésére teszi. A V4NA ezzel kapcsolatban kérdésekkel fordult a Főpolgármesteri Hivatalhoz, de pökhendi válaszukban a kérdéseket provokációnak minősítették.
Kiderült azonban, hogy a Levegő Munkacsoport nevű civil szervezet már el is indította "Útdíjat Budapestre!" című kampányát és petícióját, a díj bevezetéséért.
A Városháza egyébként jó kapcsolatot ápol a Levegő Munkacsoporttal. Megválasztása után Karácsony Gergely főpolgármester szimbolikusan átadta a Városháza kulcsát a civil szervezeteknek. "Visszaadtuk ezt a hivatalt azoknak, akiké valójában, a budapestieknek", mondta akkor. A meghívott civil szervezetek között a Levegő Munkacsoport is ott volt.
A V4NA emiatt ismét írásban fordult a főpolgármesterhez, aki azonban továbbra is tagadja, hogy bevezetnék az útdíjat.
A Levegő Munkacsoport javaslata szerint egyébként az útdíj mértéke öt tényezőtől függne: a megtett út hosszától, a jármű környezetvédelmi besorolásától, a jármű tengelyterhelésétől, az útvonaltól (például a belvárosban magasabb, mint a külvárosban) és az időszaktól (csúcsidőben magasabb, mint azon kívül).
Budapest klímastratégiája szintén tartalmazza a dugódíj bevezetését. A dokumentum kibocsátás-arányos behajtási díjról ír épp úgy, mint a magyar főváros 2021-2026-os időszakra vonatkozó Környezetvédelmi Programja.
Többen felhívják azonban arra a figyelmet, hogy
a budapesti dugódíjjal valójában a vidékieket sarcolnák meg.
A vidékről, agglomerációból ingázó dolgozókat, a Budapestre látogatókat, akik vásárolni, kirándulni, színházba vagy épp gyógykezelésre érkeznek a fővárosba. De azoknak a budapestieknek is fizetnie kellene, akik külsőbb kerületekből járnak be dolgozni a város belsőbb kerületeibe.