2019. augusztus 9-én az ügy elsőrendű vádlottjaként megnevezett férfi úgynevezett forgalmi szolgálattevői munkakört látott el a Hort-Csány vasútállomáson. Az ő feladata volt a vonatközlekedés irányítása. Észrevette, hogy az egyik váltó meghibásodott.
Elhatározta, hogy egyedi megoldással fogja az állomáson az átmenő forgalmat irányítani.
Az ügyészi közlemény szerint egy olyan módszer mellett döntött, ami a szakmai előírásokkal ellentétes. A kezelőgombok és a körülötte lévő gyűrűk közé gombostűt szúrt, de más ehhez hasonló ötletet is megvalósított.
Az egyik ilyen szabálytalanul végrehajtott művelet során "a váltók kitérő állásba vezérlődtek", vagyis átálltak.
Fennállt annak a lehetősége, hogy az egyik, állomást éppen elhagyó Intercity járat és az állomásra érkező vonat ugyanazon vágányon halad majd, egymással szemben.
A váltók átállásának pillanatában az ügy másodrendű vádlottja vezette az állomásról kifelé haladó vonatot.
A szerelvény 94 méterre volt a rossz irányban lévő váltótól.
Az ügyészek szerint a mozdonyvezető fokozta a baleset veszélyét azzal, hogy nem figyelt és nem vette észre, hogy a váltó nem jól áll. Az InterCity áthaladt a váltón, a mozdonyvezető pedig gyorsfékezett, mert a mozdony bekerült az állomásra érkező Intercity vágányútjába,
mely szerelvény ekkor a bejárati jelző előtt 52 méterrel állt.
Mindkét vonatot sikerült megállítani, de csak egymástól 205 méterre.
A vonatkocsikban mintegy 300 utas utazott.
Az Egri Járási Ügyészség a vasúti közlekedés gondatlan veszélyeztetése miatt benyújtott vádiratában az elsőrendű vádlottal szemben felfüggesztett szabadságvesztést, míg a mozdonyvezetővel szemben pénzbüntetés kiszabását indítványozta. A vádhatóság az elsőrendű vádlott esetében azt is kérte a bíróságtól, hogy határozott időre tiltsa el a forgalmi szolgálattevői feladatok ellátásával kapcsolatos foglalkozás gyakorlásától.