Újra állapotfelméréses trükkel próbálják átverni az idős embereket

Old people on vacation Social Old Pensioners Seniors Symbol image Mecklenburg-Western Pomerania Baltic Sea Baltic Sea coast Symbol images Lifesavers Age Demographics Vorpommern-Rügen Horizontal SOCIAL ISSUES SOCIETY TOURISM BEACH SUMMER HOLIDAY
15 July 2021, Mecklenburg-Western Pomerania, Prerow: Three elderly holidaymakers are sitting on a bench at the pier. Photo: Jens Büttner/dpa-Zentralbild/ZB (Photo by JENS BUTTNER / dpa-Zentralbild / dpa Picture-Alliance via AFP)
Vágólapra másolva!
Újra felbukkant egy korábbi lehúzós trükk: állapotfelmérést ígérnek idős embereknek, majd az állapotukra hivatkozva gyógyhatásúnak mondott termékeket, szolgáltatásokat adnak el nekik jó pénzért - írja a Ripost.
Vágólapra másolva!

– ilyen és ehhez hasonló figyelmeztetések jelentek meg a közösségi portálokon. A bejegyzések egy régi módszer újjáéledéséről szólnak:

idős embereket hívnak egészségügyi állapotfelmérésre, majd az eredmény alapján gyógyhatásúnak beállított szereket vagy eszközöket kínálnak nekik megvételre és rá is beszélik őket.

Egyre több erről tanúskodó hozzászólás kering az interneten. Az egyik ilyen „szolgáltató" azzal védekezik, hogy „lejárató kampány áldozata a csapatunk, egy Instagram-oldal mögött álló személyek minden igazságot mellőzve támadnak" – állt internetes oldaluk címlapján.

A Ripost felkereste a cég ügyvezetőjét és megkérdezték, milyen hazugságokat terjesztett róluk az időközben megszűnt Instagram-oldal. A férfi először az válaszolta, nem emlékszik, majd levelet írt a lapnak. Ebben azt nehezményezi, hogy megsértették munkatársaik személyiségi jogait, amikor kitették a fotójukat azzal a megjegyzéssel, hogy becsapják az időseket. Azt azonban továbbra sem árulta el, milyen tényeket terjesztettek róluk hamisan. Az Instagram-oldal megszűnéséről beszámoló poszt alatt viszont megjelent egy komment: „Balhéba keveredtek nagyikat átverő emberekkel, és emiatt privát lett az oldaluk". Miután a Ripost megkereste a céget kérdéseivel, a „lejárató kampányról" szóló felhívásukat törölték.

Egy hasonló elven működő vállalkozás korábbi munkatársa egy videóban tett vallomást arról, hogy lelkifurdalása van korábbi tevékenysége miatt.

„Az elmúlt napokban rengeteg támadást kaptunk a múltunkkal kapcsolatban, amiben vannak igazságok... Megjelent rólunk, hogy nyugdíjasokat vertünk át. Van valóságalapja. Egy olyan cégcsoportnál dolgoztunk, aminek olyan termékei vannak, ahol főként a nyugdíjasok a potenciális vevők. Gyakorlatilag itt nagyon jó pénzt kerestünk. Hogy nyugdíjasokat vertünk volna át? Én úgy gondolom, hogy ez erős.

– mondta a videóban és azt is hozzátette, hogy több ezer ügyfelük volt.

A csalást bizonyítani kell

Ezek az idősek lehúzásából élő cégek azért tudnak jó ideig nagy hasznot húzni, mert nehéz bizonyítani, hogy csalást követnek el. Hiszen sem az állapotfelmérés, sem a termékek értékesítése nem bűn önmagában. Az már azonban az, ha egy terméknek vagy eszköznek tudományosan nem bizonyított gyógyhatást tulajdonítanak és az is, ha az értékesítés során megtévesztik az ügyfelet, például indokolatlan félelmet keltenek benne, megalapozatlanul kóros elváltozást diagnosztizálnak nála csak azért, hogy megvásárolja a megoldásként kínált terméket.

Luxussal csábítják a fiatalokat az idősek átverésére

A Ripost olvasói arról számoltak be a lapnak, hogy a koronavírus-járvány kitörése óta Budapesten egy újabb, a korábbihoz kísértetiesen hasonló cégháló épült fel, melynek csapatai szintén nyugdíjasok állapotfelmérésére és gyógyhatásúnak mondott termékek eladására specializálta magát.

Sorra nyílnak a budapesti központok, amik jelképes összegű, akciós szűrő- vagy állapotfelmérő vizsgálatra hívják a 60 év felettieket. A Ripost elment egy ilyen helyre. A vitrinekben olyan „egészségügyi termékek" sorakoznak, melyeknek a gyógyhatása nem bizonyított. A lap megtudta: a termékek Kínából érkeznek márkajelzés nélkül, a fantázianév a forgalmazó magyarországi raktárában kerül a dobozokra. A forgalmazó „partnerüzletekkel" dolgozik, honlapján pedig figyelmeztet: „A partnerüzletek nem orvosi rendelők, nem orvosi intézmények, nem klinikák és nem is kórházak, egészségügyi intézmények! Partner cégeknél kiskereskedelmi tevékenység folyik. A partnerüzlet területén több díjmentes testelemző teszt elérhető, de ezen tesztek nem helyettesítik az orvosi diagnózist..." Ezzel a felirattal akarják levédeni magukat és a felelősséget az egyes „partnerüzletekre" terhelni.

A „partnerüzletek" több álláshirdetést is közzétettek, amelyek fiataloknak luxus munkakörnyezetet, teljesítmény alapú bérezést, heti kifizetést, folyamatos továbbképzéseket és motivált csapatot ígérnek. „Hogyan lettem rendőrből üzletember? Csatlakozz Magyarország legjobb üzletkötő csapatába!" – csábítanak. Csak az nem derül ki rögtön, hogy olyan értékesítőket keresnek, akik „állapotfelmérésre" fogadják az időseket, majd rábeszélik őket termékek vásárlására.

A Ripost munkatársa felhívott egy „partnerüzletet", ahol teljes mozgásszervi átvizsgálást ígértek 3499 forintért. Derékbántalmakkal küzdő, idős édesanyának kértek időpontot és tájékoztatást.

„Ott a helyszínen megkapja az eredményt a teljes mozgásszervi állapotfelmérésről, illetve konzultálni is tudnak. Ez mind a 3500 forintos árban van benne. Első körben szakreferensek nézik meg, és ha bármi gond van, akkor onnantól kezdve lehet továbblépni, mi küldjük tovább" – mondta készségesen a munkatárs. A kérdésre, hogy mit takarnak az egyéb lehetőségek, azt válaszolta: vannak náluk kezelések, de ha nagyobb a baj, továbbküldenek orvoshoz.

Vannak saját orvosaik? – kérdezték.

„Nincs, első körben szakreferensekkel dolgozunk" – válaszolták. Vagyis ezúttal szakreferensnek nevezik az értékesítőket, ami azt sugallja: egészségügyileg képzett ember végzi majd a vizsgálatot.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!