Hatalmas robaj, aztán néma csend, majd borzalmas sikoltozás hallatszott

DEUTSCHLANDSBERG, busz, baleset, katasztrófa, tömegszerencsétlenség, Ausztria, magyar
Deutschlandsberg, 1999. január 25. Egy magyar síelőket szállító Neoplan autóbusz eddig ismeretlen okból megcsúszott és leborult egy domboldalon az ausztriai Deutschlandsbergben január 24-én. A tragikus szerencsétlenség következtében 18-an - többségük 17-18 éves fiatal - vesztették életüket. MTI Fotó: Czika László
Vágólapra másolva!
Tizennyolcan - többségében középiskolai diákok - haltak meg, huszonheten pedig megsérültek 1999. január 24-én Deutschlandsberben, amikor egy sítáborozó magyar diákokat szállító autóbusz lesodródott a meredek, kanyargós útról. A sítábort a kőszegi Jurisich Miklós Gimnázium és a Mezőgazdasági, Kereskedelmi és Informatikai Szakközépiskola szervezte. A buszon összesen negyvenkilencen utaztak. A balesetet az okozta, hogy a busz fékrendszere elromlott. Hiába próbálta a sofőr motorfékkel lassítani a járművet, az sem sikerült. A vezető - miután észrevette, hogy sehogy sem tudja lassítani a meredek lejtőn a buszt - elkezdte előzni az előtte lassan haladó autókat, miközben csaknem 100 km/h sebességre gyorsult. Két kanyart még bevett, de a harmadikat már nem sikerült. A busz a saját tengelye körül megpördült, majd a domboldalon tizenöt métert zuhant, és egy családi ház kertjében állt meg, maga alá temetve egy fát. A házban élők értesítették a mentőket. Az osztrák mentőszolgálat példás gyorsasággal kezdte meg a mentést. A sérültek többségét a grazi kórházba vitték. A tragédia az egész országot megrázta. A kőszegi áldozatokat a Jézus Szíve Plébániatemplomban búcsúztatták, becslések szerint négyezren kísérték utolsó útjukra a fiatalokat. 
Vágólapra másolva!

Kedvező volt a szállásajánlat, ezért úgy döntött 1999 januárjában a kőszegi gimnázium és a szakközépiskola, hogy Ausztriába mennek síelni a diákokkal. Egy évvel korábban Szlovákiában jártak, de ott abban az évben drágább lett volna a szállás.
Január 24-én korán reggel indultak Szombathelyről - 49-en utaztak a buszon, főként diákok és tanárok. Néhány tanuló szülei is elkísérték a sítáborozókat, de ők autóval követték a buszt. Hamar Ausztriába értek, már délelőtt elfoglalták a szállásukat a Limberg nevű kastélyban. Aztán még aznap kimentek síelni. Délután öt óra körül indultak vissza a szállodába. A diákok a buszon, mögöttük autóval néhány szülő. Volt olyan diák, akik eredetileg a szüleivel, autóval ment volna vissza a szállásra, de azt mondta a szülőknek, inkább a buszon utazna, hogy a barátaival legyen.

Deutschlandsberg közelében egy meredek útszakaszon a sofőr észrevette, hogy nem tud fékezni.

Hiába próbálta a buszt motorfékkel is lassítani, az sem sikerült - képtelen volt sebességet váltani, pedig a visszaemlékezések szerint két kézzel is próbálta a sebességváltót átkapcsolni, de az nem mozdult. A busz egyre gyorsabban száguldott a kanyargós lejtőn.

A sofőr nem tudott mást tenni, elkezdte előzni az előtte lassan haladó autókat. Már csaknem 100 km/h sebességgel száguldott a lejtőn a jármű, amikor a harmadik kanyarnál a vezető végleg elveszítette az uralmát a busz felett.

A levegőbe emelkedett, megpördült a tengelye körül, és 15 métert zuhant a völgybe. Egy ház előtt kettétört egy fát, és a ház udvarán állt meg.

Deutschlandsberg, 1999. január 25. Egy magyar síelőket szállító Neoplan autóbusz eddig ismeretlen okból megcsúszott és leborult egy domboldalon az ausztriai Deutschlandsbergben január 24-én. A tragikus szerencsétlenség következtében 18-an - többségük 17-18 éves fiatal - vesztették életüket MTI Fotó: Czika László Forrás: MTI/Czika László

A mentőket a házban élők értesítették. A korabeli osztrák újságoknak azt mondták: előbb egy hatalmas robajt hallottak, aztán néma csend lett. Néhány perc múlva halk nyöszörgést, majd sikoltozásokat hallottak.

A mentő és a rendőrség perceken belül a helyszínre érkezett. Lángvágóval próbálták kivágni a sérülteket, akiket a grazi, a wagnai és a voitsbergi kórházakba vittek. Tizenhét ember a helyszínen, egy utas pedig a kórházban halt meg.
A bécsi magyar nagykövetség főkonzulja is kiment a baleset helyszínére.
Eközben néhány szülő már visszaért a szállóba - ők nem tudtak semmit a balesetről, várták a buszt, hogy megérkezzen. Később értesítették őket, hogy baleset történt.

A tragédia híre ekkorra már Magyarországra is eljutott. A bécsi magyar nagykövetségen folyamatosan csörgött a telefon, az otthon maradt szülők kétségbeesve telefonáltak.

Az egyik fiú, aki túlélte a balesetet, felhívta a szüleit otthon, Magyarországon, és azt mondta, hogy

De volt olyan család, akinek mind a két gyereke meghalt a szörnyű balesetben.

A busz bizonyos pontjain utazóknak esélyük sem volt a túlélésre Forrás: Vas Népe


A halottakat a hozzátartozóknak, családtagoknak kellett azonosítani, ugyanis az meglehetősen nehéz volt. Senkinél nem volt útlevél, akinél voltak valamilyen iratok, azok a balesetben szétszóródtak.
A szülők azonnal autóba ültek, és elindultak.

Magyarország és Ausztria vezetői megegyeztek: a balesetben érintett hozzátartozók ideiglenesen útlevél nélkül, személyi igazolvánnyal is átléphetik a határt. Évekkel Magyarország európai uniós csatlakozása és a schengeni egyezmény életbe lépése előtt ez meglehetősen szokatlan volt.

Ebből is látszik: rendkívüli volt a szolidaritás.
Az osztrák Vöröskereszt felszólította az embereket, hogy adjanak vért, és a rádióban is bemondták, hogy várják a magyarul beszélő emberek jelentkezését, hogy segítsék a kórházakban és a baleset helyszínén a kommunikációt. Több tucat ember válaszolt a felhívásra.
Egy magyar pap is jelentkezett, aki a grazi kórházban mindvégig a hozzátartozók és a sérültek mellett volt. Az Új Hevesi Napló újságírója beszélgetett az atyával, aki azt mondta: hajnali egykor a baleset után tudta meg, hogy mi történt. Ekkor hívták fel sorban a plébániákat a Vöröskereszttől, hogy aki tud magyarul, jöjjön segíteni.

Az lap kérdésére úgy fogalmazott: hamar rádöbbent, hogy ott nem lehetett vigasztalni. Nem lehetett felhőtlenül reményt kelteni. Csakis egyet lehetett tenni, de az akkor mindennél fontosabb volt: egészen jelen lenni, szavak nélkül ,egyszerűen együttérezni. A kézfogás, az érintés, az osztozás a fájdalomban akkor mindennél többet ért.

A baleset helyszíne a tragédia másnapján Forrás: Vas Népe


Január 25-én Orbán Viktor miniszterelnök, Viktor Klima osztrák kancellár és Katona Kálmán közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter látogatást tett a grazi kórházban.

Január 27-én délelőtt a deutschlandsbergi evangélikus templomban ökumenikus istentisztelettel búcsúztatták el a tizennyolc áldozatot. A templom zsúfolásig megtelt - ott voltak a szülők, a családtagok, a helyiek és azok is, akik a mentésben segítettek.
Még aznap Magyarországra szállították a koporsókat.
Kőszeg, Szombathely, és egész Vas megye gyászolt. Válságstáb alakult a megyében. II. János Pál pápa részvéttáviratot küldött.
Másnap a szombathelyi székesegyházban gyászmisét tartottak a balesetben meghalt fiatalokért.

Január 30-án Kőszegen temettek el kilenc áldozatot.

A katasztrófa legidősebb áldozata 40, a legfiatalabb 8 éves volt.

Az áldozatok búcsúztatása a kőszegi Jézus Szíve Plébániatemplomban Forrás: Vas Népe

Rengetegen mentek el a temetésre. Ott volt Göncz Árpádné, a köztársasági elnök felesége, Pokorni Zoltán oktatási és Szabó János honvédelmi miniszter, Ausztria nagykövete, Borókai Gábor, a kormány akkori szóvivője, együtt érzők a megyéből, Stájerországból és Burgenlandból is.

A gyászmenet néma volt. Becslések szerint négyezren kísérték utolsó útjukra a kőszegi fiatalokat.

Orbán Viktor miniszterelnök nemzeti gyásznappá nyilvánította a temetés napját.
A Somogy Megyei Hírlap másnap Kőszeg polgármesterének szavait idézte:
"Némán zokognak az iskolák, kihalt a város, valamennyien meghaltunk egy kicsit - e szavakkal búcsúztatta az ausztriai busztragédia kilenc kőszegi áldozatát Básthy Tamás polgármester. Elmondta: bár az élet már soha nem lesz olyan a városban, mint azelőtt volt, az emlékezés és szeretet láncait a halál nem téphette el. S amíg valakiért gyertyát gyújtanak, addig emléke ott él a közösségben."
Azt is megírták, hogy a gyászszertartáson a családok és a barátok koszorúi mellett tizennyolc kormányőr helyezte el a kormány koszorúit.

A sofőr összeomlott

A busz sofőrje a 44 éves K. József volt, aki életveszélyesen megsérült - hetekig nem tudták kihallgatni, sőt, a grazi klinikán elkülönítették, hogy ne találkozhasson senkivel, nehogy megtudja, mi történt pontosan.
Így később értesült arról, hogy tizennyolcan meghaltak a balesetben.
Régóta foglalkozott utaztatással. Tapasztaltnak számított a szakmában és a terepet is jól ismerte. A vizsgálat szerint kipihenten indult neki az útnak és nem ivott alkoholt.
Amikor jobban lett, előzetes letartóztatásba helyezték gondatlanságból elkövetett közúti baleset okozása miatt.

A szakértői vizsgálat szerint a fékrendszerből kiszökött a levegő, ezért nem tudott fékezni a sofőr.

A jármű gyorsulása miatt pedig a motor is túlhevült, ezért nem tudott sebességet váltani.
Az is kiderült, hogy a Neoplan típusú busz meglehetősen idős volt és sok kilométert futott. Rossz állapotú busznak számított. Ezzel együtt a jármű szeptemberben vizsgázott, ahol a fékrendszert is ellenőrizték, és mindent rendben találtak. A szakértői vizsgálatok szerint a busz vizsgáztatásánál nem hibázott senki.
Így írt a Somogy megyei hírlap 1999. január 26-án erről:
"A jelenleg hatályos szabályozás szerint a 8 évnél idősebb autóbuszok csak akkor vehetnek részt a forgalomban, ha a félévenkénti megbontásos műszaki vizsgán megfelelnek az előírásoknak - tájékoztatta lapunkat a KHVM gépjárműforgalmi főosztályvezetője. A balesetet szenvedett 20 éves Neoplan busz rendelkezett a szükséges dokumentumokkal, legutóbb 1998. szeptember 3-án ellenőrizték az állapotát. A főosztályvezető hozzátette: Európában egyedülállóan szigorú ez a szabályozás, a vizsgán a buszok biztonsági berendezéseit, különösen a fékberendezést műszaki bizottság ellenőrzi. A Közúti Járműfelügyelet igazgatója kérdésünkre válaszolva elmondta, hogy az említett autóbusz felülvizsgálati igazolását a Pest Megyei Közlekedési Felügyelet állította ki, amelyet a tanúsítványhoz szükséges vizsgálat előzött meg. Szerinte a szigorú követelmények ellenére az elmúlt években bekövetkezett tragédiák után talán célszerű lenne a jogalkotónak újragondolni, tovább szigorítani a tömegközlekedési eszközökre vonatkozó szabályokat."

A sofőr pere májusban volt, ahol elismerte bűnösségét, bár azt mondta: nem tudott arról, hogy a busz műszaki állapota nem megfelelő.

A felelősségét feltáró perben azonban kimutatták: annak ellenére vágott neki az utazásnak, hogy tudott a fékrendszer apró hibáiról, de nem vette komolyan.
Három év börtönre ítélték egyrészt azért, mert bár észlelte a fékrendszer hibáit, nem tulajdonított neki jelentőséget, másrészt azért, mert nem megfelelő sebességfokozatot választott a lejtős úton.
Tizenöt hónap után váratlanul szabadlábra helyezték. A sofőr hazatért, és folyamatosan pszichológiai kezelésekre járt, nem tudta feldolgozni a tragédiát. Többé nem állt munkába. Végül 2001-ben súlyos betegségben meghalt.

A hozzátartozók összefogtak a gyászban

Arról, hogy utána mi történt a hozzátartozókkal, szülőkkel, családtagokkal, a vaol.hu készített egy összeállítást a baleset után tíz évvel.
Az egyik édesapa, aki a lányát veszítette el, így nyilatkozott:

Beszélt a lapnak a volt kőszegi polgármester, Básthy Tamás is, aki azt mondta: azóta minden évben részt vett a gimnáziumi megemlékezésen. Hozzátette: élete legnehezebb napjai voltak, amikor megtörtént a baleset.

Kőszeg, 2005 január24. Emlékezők virágot helyeznek a deutschlandsbergi buszkatasztrófa 6. évfordulója alkalmából a Jurisics Miklós Gimnázium udvarán lévő emlékműre Kőszegen. Az ausztriai Deutschlandsberg közelében egy magyar turistabusz egy jobbra ívelő lejtős kanyarban megpördült, majd lecsúszott az útról és több métert zuhant 1999. január 24-én éjjel. A baleset következtében tizenhét személy a helyszínen, egy a kórházban életét vesztette, huszonhét pedig súlyosan megsebesült
MTI Fotó: Czika László Forrás: MTI/Czika László

Éppen ökumenikus istentiszteletről érkezett haza, amikor a rádióban hallotta, hogy magyar buszt ért baleset Ausztriában . Írja a vaol.hu. A polgármester akkor még nem sejtette, hogy kőszegi fiatalok ültek a buszon. Egy óra múlva hívták fel a bécsi nagykövetségről, hogy a város diákjai utaztak a járművön.
"Azon az éjszakán nem aludtam. Elmentem volna azonnal Deutschlandsbergbe, ám kiderült: itthon van rám szükség. Telefonon tapintatosan érdeklődtem kőszegi családoknál, mit tudnak. Aki tehette, éjszaka elindult autóval Ausztriába. Én a konzullal tartottam a kapcsolatot. Nagyon igaz az a mondás: bajban ismerni meg a barátot. Az osztrákok – rendőrök, tűzoltók, mentők – nagylelkűek, nagyon segítőkészek voltak."
A hirado.hu 2017-ben egy összeállítást készített arról, hogy a családtagok és a túlélők hogyan tudták feldolgozni a felfoghatatlan tragédiát.

A Szombat reggel című műsorban megszólalt egy férfi, aki 1999-ben egyetemistaként, a gimnázium öregdiákjaként egyike volt azoknak, akik túlélték a balesetet.

A férfi a tragédiát bordatöréssel és néhány zúzódással élte túl. Mint elmondta, a baleset után amnéziás lett, a tragédia előzményei és pillanatai nem maradtak meg benne, csak az, hogy felszáll egy buszra, de ezután „megszakad a film". Az este hétkor bekövetkezett baleset előtt öt perccel a buszban készült videón az látszik, hogy a fiatal férfi ébren van, mosolyog, de ezekről a percekről a rendőrök hiába kérdezték, nem tudott semmit visszaidézni.
A következő emléke az volt, hogy fekszik egy házban, mellette egy fiatalember ül, és mindenki siet, kapkod, a busz sofőrje pedig üvölt a fájdalomtól. Ezután kómába esett. Miután felébredt, akkor tudta meg, hogy mi történt valójában. Ő volt az a fiatalember, aki a kórházból felhívta az édesanyját, és azt mondta: "anya, fejre álltunk, de jól vagyok."
A Kossuth Rádió műsorában arról is beszélt, hogy

Járt pszichológushoz is, de úgy fogalmazott a műsorban, hogy rájött: önmagának kell feldolgozni a tragédiát. Sokat beszélt róla, szinte önrehabilitációt folytatott. Észrevette, hogy néhány túlélő és családtag ugyanezt teszi: beszél a fájdalomról, a tragédiáról, újra és újra elmondja, mi történt, hogyan érzett, hogyan próbálja feldolgozni.
A férfi azt mondta a rádióműsorban:

A baleset után néhány évvel megházasodott, apa lett, és a munkájában is sikeres. Úgy fogalmazott a Kossuth Rádióban, hogy hisz a sorsban, abban, hogy vannak feladatai - például, hogy szeretetben felnevelje a két kislányát.

Forrás:
https://www.vaol.hu/cimlapon/felfoghatatlan-tragedia-tizennyolc-aldozattal-a-tiz-eve-tortent-a-deutschlandsbergi-buszkatasztrofara-emlekezunk-1262116/
Somogy megyei hírlap, 1999. január 26.
Somogy megyei hírlap, január 31. : https://library.hungaricana.hu/hu/view/SomogyMegyeiHirlap_1999_01/?pg=372&layout=s
https://hirado.hu/2017/02/04/csak-most-ertette-meg-miert-elte-tul-a-buszbalesetet/
Új Hevesi Napló: https://library.hungaricana.hu/hu/view/HevesiSzemleNaplo_1999_2/?query=buszbaleset&pg=58&layout=s
https://index.hu/belfold/2019/01/24/deutschlandsberg_buszbaleset_sitabor_evfordulo/
Wikipedia

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről