Az angol-magyar kétnyelvű
uniós Covid-igazolás digitálisan és papíralapon is elérhető.
Azoknak az állampolgároknak, akik az Európai Unión belül utazást terveznek, javasolják, hogy
digitálisan töltsék le, vagy az EESZT Lakossági portáljára belépve nyomtassák ki az uniós Covid-igazolást.
Ez a legegyszerűbb módja az igazolás beszerzésének.
Az uniós Covid-igazolás az egész unióban egységes vizuális megjelenésű, kétnyelvű, digitális és papírformátumban is ingyenesen elérhető, QR-kóddal van ellátva. Az igazolás nem minősül úti okmánynak, és nem kerül hivatalból kiállításra, sem megküldésre. Az igazolást az uniós tagállamok nemzeti hatáskörben adják ki,
érvényessége az összes uniós tagországra kiterjed, teljes körű alkalmazása 2021. július 1-jén lép életbe.
Hazánk július 1-jétől a többi tagállamhoz hasonlóan szabad beutazást biztosít az uniós COVID-igazolással érkező külföldieknek.
Az igazolást legegyszerűbb elektronikus változatban letölteni. Kérjük az Európai Unión belül utazni szándékozókat, hogy lehetőleg ezt a módszert válasszák, így elkerülhetik a személyes ügyintézést. Az EU-kompatibilis elektronikus igazolás
július 1-jétől a Magyarországon már május eleje óta működő mobilapplikáción keresztül is letölthető.
A mobilalkalmazás neve: EESZT Lakossági (Apple/App Store), vagy EESZT alkalmazás (Google Play áruház). Az applikáció ügyfélkapus bejelentkezési adatokkal használható.
A mobilapplikációk EU-kompatibilis változatainak elérhetőségét az eeszt.gov.hu portálon teszik közzé. A jelenleg használt magyar jogszabályoknak megfelelő verziót
le kell cserélni az új, EU-s jogszabályoknak megfelelő verzióra, ha azok megjelennek az alkalmazás-áruházakban.
Ugyancsak egyszerű módszer, ha az utazó az igazolást saját maga kinyomtatja. Az igazolást TAJ-azonosítóval rendelkezők az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) Lakossági Portálján (https://www.eeszt.gov.hu/hu/nyito-oldal) keresztül ügyfélkapus hozzáférésükkel bejelentkezve is letölthetik és kinyomtathatják.
Emellett az igazolást papíralapon a kormányablakokban, valamint a háziorvosoknál lehet díjmentesen igényelni. Felhívjuk a figyelmet, hogy a
kormányablakokban akár előzetes időpontfoglalás nélkül is lehet ügyet intézni.
Az igazolvány kiállítása a kérelem után azonnal megtörténik. A kormányablakoknál az uniós digitális COVID-oltási, teszt- és felgyógyulási igazolás igénylésére van lehetőség, melyek az igénylést követően PDF-formátumban letölthetők és nyomtathatók.
A papíron kiállított igazolványok pecsét és aláírás nélkül érvényesek, mivel hitelességüket a rajtuk lévő QR-kód biztosítja.
Abban az esetben, ha valakinek nincsen utazási szándéka uniós országba, akkor egyáltalán nem szükséges beszereznie a fent említett igazolást. Az utazni vágyóknak azt javasoljuk, hogy az igazolás ellenére az utazás előtt mindenképpen tájékozódjanak a célország által megszabott aktuális beutazási feltételekről. A tagállamok ugyanis saját hatáskörben speciális beutazási szabályokat határozhatnak meg, és nemzeti hatáskörben döntik el azt is, hogy mely vakcinát fogadják el. A célországban érvényben lévő esetleges speciális beutazási szabályokról a www.konzuliszolgalat.kormany.hu honlapon megtalálnak minden információt.
Az Európai Unió által megszabott szabályok alapján az uniós COVID-igazolás három különféle módon igazolja a védettséget. Az igazolás annak állítható ki,
1. aki megkapta az oltást – oltási igazolás
Legalább egy alkalommal beoltották, és az első oltástól számított egy év még nem telt el. Az oltási igazolvány érvényessége 1 év. Figyelem! A fogadó ország határozza meg, hogy mely vakcinákat fogadja el az oltás igazolására. Minden beoltott személy kaphat oltási bizonyítványt, függetlenül attól, hogy melyik koronavírus-oltást kapta, de a tagállamok határozzák meg, hogy mely vakcinákat fogadják el. Felhívjuk arra is a figyelmet, hogy az oltások esetében az EU-s COVID-igazoláson (mind az alkalmazásban, mind a letölthető, kinyomtatható változatban) az oltóanyag hivatalos neve és a gyártója szerepel, amely nem azonos a hétköznapi életben használt vakcinamegnevezésekkel! A tagállamok saját hatáskörben határozzák meg azt is, hogy a védetté minősítéshez hány oltás szükséges, és az oltás után hány napnak kell eltelnie, és az oltottság alapján meddig igazolják a védettséget.
2. aki igazoltan átesett a fertőzésen – felgyógyulási igazolás
Az EU által megszabott feltételek szerint ez azt jelenti, hogy az utolsó pozitív eredményű, a koronavírus kimutatására szolgáló PCR-tesztje vagy az uniós rendelet szerint elfogadható pozitív antigéngyorsteszttől számított 15 nap eltelt, és 180 nap még nem telt el. Az ilyen típusú igazolvány maximális érvényessége 180 nap, de a tagállamok ettől rövidebb időpontot is megállapíthatnak. Az igazolványt ebben az esetben legkorábban 11 nappal az után kell kiállítani, amikor az adott személyen első alkalommal végeztek pozitív eredményű antigéngyorstesztet vagy negatív PCR-tesztet.
Fontos megjegyezni, hogy a gyógyultsági igazolványok kiállítása a Magyarországon kiállításra került védettségi igazolványoktól eltér. Így nem minden esetben lesz elegendő az átesettség ténye az uniós gyógyultsági igazolványoknál, mert ez utóbbi esetben a betegségen való átesettséget csak pozitív PCR-teszttel lehet igazolni.
3. aki negatív koronavírusteszttel rendelkezik – tesztigazolás
Figyelem! A fogadó országok saját maguk határozhatják meg, hogy milyen érvényességű tesztre van szükség az adott országba történő belépéshez, ez lehet 24, 48, 72 órás stb. Magyarországra történő belépéshez 72 óránál nem régebbi negatív PCR-teszt szükséges.
Mind a digitális, mind a nyomtatott változaton szerepel egy QR-kód az alapvető információkkal és egy digitális bélyegzővel, amely az igazolvány hitelességét szavatolja, így a papíron kiállított igazolások pecsét és aláírás nélküli érvényesek. Az okmányon lévő QR-kódot speciális, mobiltelefonra telepíthető leolvasó szoftverrel lehet leolvasni. A speciális leolvasó szoftver magyar verzióját természetesen a jelenleg is ingyenesen elérhető EESZT Covid Control App EU-kompatibilis verziója biztosítja.
Az ügyfélpanaszok elkerülése érdekében célszerű a nyomtatás után minden esetben leellenőrizni, hogy a kapott QR-kód a megfelelő adatokat tartalmazza-e.
Az oltásellenőrző alkalmazás mind Android, mind iOS platformra „EESZT COVID Control" néven érhető el. Az ellenőrzésre mind az ügyintéző, mind az ügyfél által sor kerülhet.
Figyelem! A QR-kód ellenőrzése majd csak az ellenőrző alkalmazás (EESZT Covid Control) EU-kompatibilis verziójával lesz lehetséges.
A Magyarországon belüli szolgáltatások igénybevételéhez továbbra is elegendő a magyar védettségi igazolvány vagy a mobilalkalmazásról bemutatott oltásigazolás.
Az uniós COVID-igazolás bevezetésével egyidejűleg a magyar védettségi igazolvány (plasztikkártya) QR-leolvasója is mutatja a második oltás dátumát július 1-jétől.
Az ügyintézések, illetve az EESZT Ágazati Portál használata során felmerülő kérdések esetén az EESZT Kontakt Center kollégái a helpdesk.eeszt@okfo.gov.hu e-mail-címen és a +36 (1) 920-1050 telefonszámon nyújtanak segítséget.