Csütörtökön lesz az Elk*rtuk, az év legjobban várt politikai krimijének premiere. Milyen fogadtatásra számítanak annak tükrében, hogy a színészeket megfélemlítették, és alig akarták műsorukra tűzni a hazai mozik?
Mi arra számítunk, hogy nagy siker lesz.
A munkát elvégeztük, nagyon elfáradtunk, nem maradt bennünk semmi, nincs hiányérzetünk.
Innentől fogva csak a filmre koncentrálunk, semmi más nem számít, hiszen csütörtöktől már játsszák a mozik, és most már elég sok helyen van rá lehetőség, hogy aki szeretné, megnézze. Az utolsó egy-két hónap történései alapján azt látom, hogy nagyon nagy rá az érdeklődés, és azt gondolom, hogy
egy olyan filmet készítettünk, ami mindenkinek el fogja nyerni a tetszését.
Kiknek ajánlja a filmet és miért? Akár korosztályok tekintetében lehet-e egyáltalán ilyen megkülönböztetést tenni?
Nem gondolom, hogy ezt így kategorizálni lehetne. A divatos a nullától 99 éves korig közhelyet sem mondanám el itt.
Ez a film pont olyan lett, amit ígér. Nem olyan, amit mondanak róla, hanem olyan, mint amit ígér. Egy nagyon feszes, nagyon gyönyörűen fényképezett politikai krimi, megtörtént események alapján. A velünk élő történelem, és egy nagyon jó minőségű, nagyon megrázó erejű film.
Miért fontos, hogy a film végül megkapta az art besorolást?
Gyakorlatilag minden magyar film megfelel az art filmbesorolásnak, ez nem olyan bonyolult. Ennél a filmnél lett egy hivatkozási alap, miszerint nincs kifejezetten besorolva art filmnek, ezért nem akarták sok helyen vetíteni. Ezt az akadályt elhárítottuk, inkább úgy fogalmazok, hogy ezt is elhárítottuk, mint ahogyan minden mást is ez elől a film elől. Azt gondolom, hogy most már le tudjuk zárni a vitát azokkal, akik azzal érveltek, hogy ez a film nem art film.
Elhárult az az akadály, hogy azért nem vetítik hazai mozik, mert nincs meg a besorolás.
Ebben nincs több, a film abszolút megfelel mind a közönségfilm, mind pedig az art film kritériumainak.
A rendező, a brit BAFTA-jelölt Keith English hogyan értékeli az elkészült filmet? Milyen reakciói voltak a film körüli kritikákra, úgy, hogy egyébként még be sem mutatták az alkotást?
A rendező nevében nem szívesen nyilatkozom, de beszélgetéseink során azt mondta nekem, hogy ez egy óriási történet, tehát morálisan egy olyan erős sztori, ami vászonra kívánkozik, és bárhol a világon megtörténhetett volna.
English szerint azt a kérdést kell körüljárni, hogy egy olyan hatalom, amit csalással szereztek meg és erőszakkal tartottak meg, morálisan nem vállalható 2006-ban, Európa közepén. Abszolút ezt a kérdést járta körbe a filmben is, és szerintem ezt hibátlanul tette.
Ő csodálkozik egyébként kicsit azon, milyen felhajtás van a film körül, de azt gondolom, hogy
csinált egy kiváló filmet, és a kiváló filmek körül mindig van egy felhajtás.
Remélem, ez a nagy érdeklődés így is marad.
A spanyol Josep M. Civit operatőrt a rendező ajánlotta, aki olyan neves alkotókkal dolgozott már együtt korábban, mint Almodóvar és Brian De Palma. Miben járult hozzá az operatőr munkája a film sikeréhez?
Egy világhírű operatőrrel dolgozhattunk együtt, akinek
van egy olyan képi világa, ami nagyon sajátos és nagyon egyedi. Ezenfelül rengeteg dramaturgiai helyzetet is teremt, ami olyan, mintha lefestené a filmet, nem pedig fényképezné.
Egészen elképesztő megoldásokat alkalmaz, egészen különleges eljárásokkal. Ha valaki megnézi a filmet, olyan minőséget tapasztal majd ezen magyar film esetében – teszem hozzá egyébként, hogy én imádom a magyar operatőröket, és nagyon szeretek velük együtt dolgozni –, ami egy másik iskola, egy másik világ: egy világszínvonalon lefényképezett film.
Ezek alapján azt gondolom, hogy még jobban felkelti majd az olvasók figyelmét, hogy nézzék meg ezt a filmet!
Bízom benne.
A Megafilm közleménye szerint olyan valós személyek kelnek életre a vásznon, mint Szilvásy György vagy Apró Piroska. Mire számítsanak a nézők? Mennyire volt nehéz úgy hozzányúlni a karakterekhez, úgy ábrázolni őket a filmben, hogy a színészek valós, még élő szereplőket jelenítsenek meg a filmvásznon?
Nyilvánvaló, hogy ez egy 15 évvel ezelőtt megtörtént politikai esemény, tehát a szereplői élők, azt pedig mi végig vállaltuk, hogy a film ezen az eseménysoron megy keresztül, és ennek az eseménysornak ők voltak a való életben a főszereplői. Elég sokat szerepeltek, közszereplők voltak, sok mindent lehetett róluk olvasni. Elég pontos karakterrajzok születtek ezekből a dokumentumokból, újságcikkekből. Megpróbáltuk úgy, és a rendező is megpróbálta úgy instruálni a színészeket, hogy ismerte, ismertük a gesztusokat. Tehát ez a film törekszik a valósághűségre e tekintetben is.
Tervezik a film nemzetközi forgalmazását. Van már érdeklődés külföldről a film iránt?
Van, igen. Kiváló producertársam, akinek oroszlánrésze van ebben a munkában, Helmeczy Dorottya fogja össze ezt a munkát. Engem úgy tájékoztatott, hogy
a környező országokból mozivetítésre is van érdeklődés, azon kívül több helyről van már konkrét megkeresés mind mozira, mind pedig televízióra, és a nagy streamszolgáltatók is jelentkeztek már, hogy szeretnék előbb-utóbb műsorukra tűzni ezt a filmet.
Brüsszelben is vetíteni fogják. Van ennek valamilyen különleges oka? Ott milyen fogadtatásra számítanak?
Lesz a filmnek egy vetítése Brüsszelben, de lesz még számos más külföldi országban. Elsőként Brüsszelben, amely helyszín egy kicsit szimbolikus is, bár nem ennek szántuk. Azt gondolom, hogy az Európai Unió központjában egy olyan filmet, ami 2006-ról szól, fontos lehet megnézni.
Akkoriban nem tiltakoztak nagy erőkkel, nem utaztak bizottságok Magyarországra, hogy kivizsgálják, mi történt. Jómagam nem nagyon láttam, hogy hangosan bírálták volna az akkori kormányt.
Talán éppen ezért érdemes ott megmutatni ezt a filmet, hogy esetleg rájöjjenek: akkor rosszul cselekedtek.
Talán ez a film más megvilágításba tudja helyezni az akkor történteket, és felismerik, hogy akkor is fel lehetett volna nagyobb hangerővel szólalni a demokrácia és a szólásszabadság mellett, mint ahogyan teszik, mondjuk, ezt azóta nagy elszántsággal.
Egyébként azt szeretném hozzátenni, hogy mi nem vagyunk politikusok, mi filmkészítők vagyunk.
Nekünk az, hogy egy film elkészült, ünnep, tehát mi a bemutatás pillanatától ünnepelni fogunk.
És a nagy, mindenkit izgató kérdést hagytam a végére! Azt mondta a film másik producere, Helmeczy Dorottya, hogy nem volt kérdés, ki játssza el a volt kormányfő szerepét a filmben. Ki alakítja Gyurcsány Ferencet? Tud erről nekünk mondani valamit?
Ezt még tartogatjuk. Nagyon egyértelmű lesz, és hamarosan minden kiderül!
Azt azért elárulja nekünk, hogy magyar vagy külföldi színészről van-e szó?
Hát, akkor már spoilereznék! Nagyon hiteles, azt el tudom mondani.
Magyarország elmúlt évtizedeinek legsúlyosabb politikai botrányát dolgozza fel az Elk*rtuk című új mozifilm.
A film előzetese az alábbiakban tekinthető meg.
A nagyszabású forgatási munkálatok az elmúlt napokban zárultak le, a MEGAFILM a 110 perces filmet hamarosan a mozikban is bemutatja.
A produkció 50 napos forgatásán több mint 100 fős forgatócsoport dolgozott, a legbonyolultabb jeleneteknél 140 fő volt jelen. Az összesen 1200 főnyi statisztéria mellett több mint 40 színész szerepel a filmben. A forgatás 31 különböző helyszínen zajlott, Budapest 7 különböző kerületében, többek között az egykori MTV-székházban, az Alagútnál és a Lánchídon, az Alkotmány utcában, a Szabadság téren, továbbá 2 műteremben megépített díszletben. A film 70%-a éjszaka forgott, egyebek mellett a kaszkadőrös, autós jelenetek is. Az utómunkálatokon is 25-30 fős stáb dolgozott, akik már a terepszemlék alatt bekapcsolódtak a megvalósításba, hogy a CGI-trükkök észrevehetetlenül egybesimuljanak a forgatott felvételekkel, látványos mozis élményt biztosítva. A forgatás a járványügyi intézkedések és a produkció egészségvédelmi terve alapján a lehető legnagyobb körültekintéssel zajlott.