Vízözön, kidőlt fák, szirénázó tűzoltók és álló vízben közlekedő autók - csütörtökön leginkább egy katasztrófafilmhez hasonlított Budapest, a városban gyakorlatilag megállt az élet.
Fotók és videók tömkelege tanúskodik arról, milyen állapotba került a főváros, miután az átlagosnál valamivel több eső esett.
A felelősség egyértelműen Karácsony Gergely főpolgármestert és a baloldali városvezetést terheli, hiszen nem készültek fel arra, hogy ilyesmi előfordulhat.
Pedig igazán tanulhattak volna a korábbiakból: tavaly júliusban és tavalyelőtt júniusban is hasonló helyzet állt elő.
A jelek szerint a fővárosi önkormányzatnak két év is kevés volt ahhoz, hogy tanuljon a korábbi hibáiból. Továbbra sem látszik, hogy az elmúlt évek nagy esőzései után a városvezetésnek lenne bármiféle forgatókönyve, terve az ilyen helyzetekre.
Mindezidáig azzal sem foglalkoztak, hogy özönvíz esetén a város mely pontjai vannak a legnagyobb veszélynek kitéve. A rossz állapotban lévő fák felmérése is elmaradt, így egy nagyobb erejű vihar esetén továbbra is életveszélyes helyzetek állhatnak elő.
Olvasiónk videójából jól látszik, hogy a csapadék nem folyt le a csatornákon, hanem állt az utakon, alaposan megnehezítve az autós közlekedést. Mintha egy sci-fi filmből származna a jelenet, csakhogy ez egészen biztosan nem a jövő Budapestje.
Egy másik felvétel szerint Budán is győzött a víz. A Batthyány tér például így nézett ki:
De az I. kerület más részein sem volt jobb a helyzet.
Döbbenetes felvételek készültek az óbudai Kolosy téren is: szabályszerűen hömpölygött a víz, szinte vízijárművé változtatva az autókat és a BKK-buszokat.
Nemcsak a gépjárművel való haladást, hanem a tömegközlekedést is ellehetetlenítette a vihar, ami a fővárosi csatornarendszer állapota miatt jelenthetett egyáltalán problémát. Több BKK-járat is felmondta a szolgálatot, így az utasok tömegével nem tudtak eljutni a város egyik pontjából a másikba.
A 11-es és a 111-es autóbusz terelve közlekedett, nem járt a 19-es és a 41-es villamos a Katinyi mártírok parkja és a Batthyány tér között; a 4-es és a 6-os villamos a Széll Kálmán tér és a Jászai Mari tér között; a 17-es villamos a Széll Kálmán tér és a Katinyi mártírok parkja között; az 56-os, az 56A és a 61-es villamos a Budagyöngye és Hűvösvölgy között, valamint nem üzemelt a Libegő sem.
A helyzet kezelése Mártha Imrének, a Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. vezérigazgatójának lett volna a feladata, akihez például a közterületfenntartók is kerültek. Mártha, akit a volt szocialista kormányfővel való kapcsolata miatt a munkatársai is csak Gyurcsány-fiókának neveznek, úgy tűnik, inkább a luxusnyaralásokkal és a Bentley-vel volt elfoglalva, nem a munkájával. Vagy éppen a saját céges ügyeivel, ahogy az Origo is beszámolt róla,
tavaly ötezer százalékkal nőtt cégének, a Lázár Houses Kft.-nek a nyeresége.
Mártha egyébként az elmúlt években sokmilliárdos vagyont halmozott fel, egyes szakértők 50-60 milliárd forintra becsülik az ingatlavagyonát. Az elérhető cégiratok szerint legalább 30 nagy értékű ingatlan van az általa vezetett cég tulajdonában: több budapesti, nagyon értékes helyen fekvő lakás, egy ugyancsak értékes veszprémi ingatlan, több tucat vidéki ingatlan, köztük nagy számban vidéki italboltok is szerepelnek a cég nevén.
A Metropol szerint egy részvénytársaság révén elsődlegesen tulajdonolja és irányítja az ugyancsak több milliárdot érő balatonalmádi kikötőt is, ahol rendszeresen kiköt egyedi tervezésű hajójával. Ezek után nem meglepő, hogy van egy - egyes számítások szerint - 300 millió forintot érő villája is.
Mártha gazdagsága, jachtútjai, napi másfél milliós szállodaszámlái, a híres maffiózótól, Prisztás Józseftől vett 2 milliárdos svábhegyi villája, meghökkentően drága vagyontárgyai nagy vihart kavartak az elmúlt hetekben.
Állandósuló káosz a fővárosban
Nemcsak az esőzések okoznak zűrzavart a budapestiek életében, hanem a baloldali városvezetés döntései is.
Mint azt mindenki nap mint nap láthatja, rendszeresek a dugók a városban, ami elsősorban annak tudható be, hogy a baloldali városvezetés tudatosan megpróbálja kiszorítani az autósokat a belső kerületekből. A Városháza egyértelműen a kerékpáros közlekedést preferálja, elég csak a biciklisávok felfestésére, vagy a Pesti rakpart tervezett autómentesítésére gondolni.
Szintén komoly torlódásokat eredményezett és eredményez a mai napig, hogy a főváros egyszerre indított be több projektet is. A Blaha Lujza tér környékén azóta lehetetlen autóval közlekedni, aki jót akar magának, nagy ívben elkerüli a forgalmas csomópontot.
Nem sokkal hivatalba lépése után, 2019 decemberében az átlagosnál valamivel nagyobb havazás is kifogott Karácsony Gergelyen, aki maga helyett az FKF vezetőjét tette meg bűnbaknak.