A klímaválság kellős közepén vagyunk, a zöld átállást minél hamarabb be kell vezetni, ezt a folyamatot az ukrajnai háború fel fogja gyorsítani – állította Frans Timmermans, az európai zöld megállapodásért felelős uniós biztos kedden, az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülésén – erről ír a Mandiner.
Timmermans szerint drámaian nő a lakóépületek és a közlekedési járművek károsanyag-kibocsátása, így
meg kell duplázni az erőfeszítéseket a légszennyezettség csökkentése érdekében.
Timmermans kiemelte, hogy ebben a két szektorban kell a leggyorsabban reagálni. Mint mondta, egyes tagállamok nem tartották be vállalásaikat, és most tovább gyengítenék a klímavédelmi uniós eszközt, amelyet tisztességes szociális alapon hozna létre az Európai Bizottság. A biztos megemlítette, hogy
karbonadót kellene fizetnie mindenkinek, aki belső égésű motorral működő gépkocsit használ, akik elektromos autóval járnak, azok már megfizették ezt.
A Mandiner szerint Tóth Edina, a Fidesz EP-képviselője felszólalásában azt mondta: az éghajlatváltozás elleni küzdelem és a zöld átállás döntő fontosságú Európa és a világ jövője szempontjából, ezért felelős és hatékony döntéseket kell hozni.
Az uniós klímacsomag viszont épp ennek az ellenkezője: felelőtlen javaslatok összessége, amelyek szembemennek a józan ésszel, és jelentős lakossági energiaár-növekedést idéznének elő az EU-ban
– hívta fel a figyelmet. Tóth Edina szerint a klímaadó elfogadása, különösen kedvezőtlenül érintené az európai, köztük a magyar családokat és vállalkozásokat, valamint veszélyeztetné a magyar rezsicsökkentési program eredményességét és fenntarthatóságát.
A felelőtlen brüsszeli klíma- és energiapolitika miatt már most az egekben vannak az energiaárak, és elszabadult az infláció is. Nem hozhatjuk még nehezebb helyzetbe az állampolgárokat, a zöld átállás költségeit nem nekik, hanem a szennyező nagyvállalatoknak kellene megfizetniük, a gazdasági növekedést gátló irreális baloldali elképzelések helyett pedig valódi környezet- és polgárbarát klímaintézkedésekre van szükség
– húzta alá a képviselő.
Kósa Ádám, a Fidesz EP-képviselője szerint a klímaváltozás elleni harc mindenkinek elemi érdeke, de aggodalomra ad okot, hogy
a javasolt intézkedések mögött nincs megalapozott számítás és fenntartható jövőkép.
Felhívta a figyelmet arra, hogy
a tagállamokban elképesztő mértékben növekednek a rezsiköltségek és az üzemanyagárak, így nem szerencsés olyan javaslatokkal előállni, amelyek tovább növelik ezeket a terheket, ugyanis a szociális klímaalap csak részben és időlegesen tudja majd csökkenteni őket.
Győri Enikő, fideszes képviselő arról beszélt, hogy
a csomag karbonvámra vonatkozó javaslatával az EU öt alapanyag-előállító szektorban a „zölden", így drágábban termelő vállalatokat védte volna meg azon külföldi cégekkel szemben, amelyek környezetkárosító módon gyártanak ugyan, de olcsóbban, s ezáltal tisztességtelen versenyelőnyre tesznek szert.
Az Európai Parlament megmutatta, hogyan lehet jó kezdeményezést is vállalhatatlanná tenni az érintett európai cégek jajkiáltása és a józan ész ellenére. Mert sajnos ez a parlament tönkre akarja tenni Európa versenyképességét
– tette hozzá. Véleménye szerint a javaslat árfelhajtó hatású, amely
az amúgy is szárnyaló infláció mellett csak fokozná a vállalatok nehézségét, és drágítaná az európai exportot, továbbá az ingyenes kvóták erőltetett kivezetése csak fokozná a cégek terheit.
A parlament szerdán szavaz a nagyszabású Fit for 55 elnevezésű uniós klímacsomagról, amelyet az uniós bizottság tavaly terjesztett elő. Többek között a kibocsátás-kereskedelem kiterjesztéséről, a belső égésű motorral hajtott, újonnan forgalomba helyezett autók 2035-től történő betiltásáról és a CO2-határértékek kompenzációs mechanizmusáról voksolnak a képviselők.