Egy ideje komoly vita zajlott az Európai Unión belül arról, szükség van-e a gázársapka bevezetésére, hiszen több szakértő is felhívta rá a figyelmet, hogy mekkora károkat okozhat, ha a brüsszeli elit újabb szankciót vezet be. A magyar kormány végig azt az álláspontot képviselte, hogy nem szabad bevezetni, Orbán Viktor miniszterelnök és Szijjártó Péter külgazdasági- és külügyminiszter is többször felhívták a figyelmet arra, mennyire abszurd és ésszerűtlen az ötlet.
Mint arról az Origo beszámolt, az európai uniós tagállamok energiaügyi miniszterei hétfőn Brüsszelben végül
politikai megállapodást kötöttek a holland gáztőzsde, a TTF határidős piacára vonatkozó árplafon bevezetéséről.
A megállapodás értelmében az intézkedést csak akkor lehet aktiválni, ha három egymást követő kereskedési napon 180 euró/megawatt fölé emelkedne a TTF legközelebbi határidős kontraktusának ára, illetve a TTF-árak ugyanezen a három napon 35 euróval magasabbak a cseppfolyósított gáz (LNG) referenciaáránál.
A MECHANIZMUS 2023. FEBRUÁR 15-ÉVEL LÉP HATÁLYBA, MIUTÁN A TAGÁLLAMOK HIVATALOSAN, ÍRÁSOS ÚTON JÓVÁHAGYJÁK. IDEIGLENES JELLEGŰ LESZ, EGY ÉVIG ALKALMAZHATÓ.
A rendelet felfüggesztési mechanizmust tartalmaz arra az esetre, ha az energiaellátás biztonságát, a pénzügyi stabilitást, az EU-n belüli gázáramlást vagy a megnövekedett gázkeresletet veszélyeztető kockázatokat állapítanak meg. Kadri Simson uniós energiaügyi biztos a tanácskozást követő sajtótájékoztatón fogadkozott: "Az Európai Bizottság készen áll arra, hogy előzetesen felfüggessze a mechanizmus aktiválását, ha az Európai Központi Bank, az Európai Értékpapír-piaci Hatóság és az Energiaszabályozók Együttműködési Ügynöksége azt jelzi, hogy a kockázatok meghaladják az előnyöket".
A megállapodás a megawattóránkénti 180 eurós gázárplafonról szól.
Még mielőtt a bejelentés elhangzott, Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter hétfőn Brüsszelben azt mondta, hogy
ahelyett, hogy az Európai Unió értelmes kérdésekkel, új energiaforrások keresésével, az infrastruktúra fejlesztésével foglalkozott volna, az elmúlt hónapok a gázársapka körüli szerencsétlenkedéssel mentek el.
A Külgazdasági és Külügyminisztérium közleménye szerint a tárcavezető az EU-s energiaügyi miniszterek ülését követő sajtótájékoztatóján arról számolt be, hogy
Magyarország semmi szín alatt nem támogatja a földgázra vonatkozó ársapka bevezetését, az ugyanis "káros, veszélyes és teljesen felesleges" intézkedés.
Szavai szerint ezzel olyan eseményekre szeretne reagálni a közösség, amelyek augusztusban történtek, és az csak a bevezetés szükségtelenségét bizonyítja, hogy azóta is jól megvolt a kontinens ársapka nélkül.
Ráadásul a korlát elrendelése áremelkedéshez vezethetne, egyrészt az elérhető mennyiség csökkenése miatt, másrészt azért, mert annak szintjét a jelenlegi piaci ár fölött húznák meg
– figyelmeztetett a miniszter, aki hozzátette:
Mit mond mindez a kereskedőknek és az eladóknak? Világosan megmutatja, hogy hajlandók vagyunk többet fizetni a gázért, mint a jelenlegi piaci ár.
A miniszter veszélyesnek és felelőtlennek nevezte ezt a fajta mesterséges beavatkozást a piac működésébe, ami eddig példa nélküli, ezért aztán legalábbis rendkívül alapos előzetes vizsgálatot kellene lefolytatni. Szijjártó Péter úgy vélekedett, hogy
a megoldást a földgáz mennyiségének növelése jelentené, azonban ehhez infrastruktúra-fejlesztésekre is szükség van.
Hiába épülnek LNG-kikötők Európa különböző részein, ha további vezetékek nem állnak rendelkezésére
– jelentette ki, majd hangsúlyozta, hogy
ahelyett, hogy ezzel az értelmes kérdéssel foglalkoztunk volna, az elmúlt hónapok elmentek arra a szerencsétlenkedésre, amely a gázársapka körül zajlik.
A miniszter még a szavazás előtt elmondta, hogy az EU cseh soros elnökségének gázársapka-javaslatáról próbaszavazást tartottak, amelyen Magyarországgal együtt kilenc tagállam szavazott nemmel, de ez ennek ellenére nem lesz elég a blokkoló kisebbség kialakításához, ami végül be is bizonyosodott. Szijjártó Péter úgy fogalmazott, hogy
az a tény, hogy dacára annak, hogy a jogszabályi többség megvan a gázársapka mellett, mégsem merik leütni ezt egy szavazási eredményként, az világosan mutatja, hogy próbálnak olyan széles konszenzust köré építeni, hogy a felelősség szét legyen osztva. És amikor kiderül, hogy teljesen felesleges, veszélyes, egész Európára kárt okozó intézkedés volt, akkor mindenki benne legyen a felelősök között
Hozzáfűzte, hogy
akárhány szavazási kör lesz a mai nap folyamán, Magyarország nemmel fog szavazni. Vezetékeket kell építeni meg LNG-kikötőket kell építeni, új forrásokat kell keresni, nem szerencsétlenkedni az ársapkával.
Ahogyan arról beszámoltunk, Szijjártó Péter hétfőn arról is beszélt, hogy mi a helyzet Közép-Európa kőolajellátásának ügyével, azzal aláhúzva, hogy
az Oroszországból induló Barátság vezetéken keresztül évi 19 millió tonna kőolaj érkezik Magyarországra, Szlovákiába és Csehországba.
Az egyetlen alternatív útvonal, a horvátországi Adria vezeték kapacitása pedig mindössze évi 12 millió tonna, ezt legalább fél éve mindenki tudja, és mégsem történt semmi a bővítés érdekében – sérelmezte a miniszter a nyilatkozatában. Szijjártó szerint
ez óriási hibája az Európai Uniónak, mert ez nem kétoldalú vagy három- vagy négyoldalú kérdés, hanem európai ügy.
Szijjártó Péter végül problémásnak nevezte, hogy a Mol év végén lejáró szerződésének hosszabbítására a horvát fél tisztességtelen ajánlatot adott, az ugyanis a tranzitdíj 80 százalékos emelésével járna. Közölte:
Ez nem más a horvátok részéről, mint visszaélés a háborús helyzettel, a monopolhelyzettel, visszaélés azzal, hogy a háború miatt Magyarország, Szlovákia és részben Csehország adott esetben kiszolgáltatott helyzetbe kerülhet
Ennek kapcsán olyan javaslat kidolgozására kérte fel az Európai Bizottságot a magyar külügyminiszter, amelynek értelmében a háború miatt szükségessé váló alternatív útvonalakon alkalmazható árak nem mehetnének az európai átlagok fölé.
A CIKK A KÖVETKEZŐ OLDALON FOLYTATÓDIK! LAPOZZON A FOLYTATÁSÉRT!