Forintos-Szűcs Anita: Összetett kérdés, hogy mi a fenntartható és mi nem az

Vágólapra másolva!
A február 2. és 6. között megrendezett Budapest Central European Fashion Weeken láthatóan egyre több divattervező igyekezett hangsúlyozni a fenntarthatóságot, mint számukra fontos szempontot. Erről az esemény szombati napján Forintos-Szűcs Anitát, az eseményt szervező Magyar Divat & Design Ügynökség vezérigazgatóját kérdeztük.
Vágólapra másolva!

A hazai és regionális divattervezők alkotásait felvonultató Budapest Central European Fashion Week (BCEFW) első állomása múlt hét szombaton a Nemzeti Táncszínház épülete volt. A prezentációkat megelőzte egy-egy márka bemutatkozása, és szinte mindegyiknél kisebb-nagyobb hangsúlyt fektettek a tervezők a fenntarthatóságra.

Ez a trend nemcsak a divat területén erős: szinten minden nagyobb cég igyekszik kidomborítani a környezettudatosságát. Kérdésünkre Forintos-Szűcs Anita is hasonlóan vélekedett, elmondta, hogy a tervezők és ruhamárkák közül mind többen próbálnak lépni ebbe az irányba.

– mondta a vezérigazgató, hozzátéve, hogy az Európai Unióban komoly kutatások folynak ezzel kapcsolatban.

Példaként említette a „zero waste" szemléletet, amelynek alapja, hogy egy termék előállítása során minél kevesebb szemét keletkezzen. De az ilyen életmódot folytató emberek leginkább arra törekednek, hogy minél kevesebb hulladékot termeljenek a mindennapjaik során, például kerülik a becsomagolt termékek használatát. Mindez nagyon környzettudatosan hangzik, ám arról is komoly viták vannak a szakemberek körében, hogy ez például fenntarthatónak számít-e. – A hívószavak szerintem meg fognak változni – emelte ki Forintos-Szűcs Anita, utalva arra, hogy ami ma megkapta a fenntarhatóság pecsétjét, az holnap nem biztos, hogy meg is tarthatja. Ennek ellenére a magyarországi márkák igyekszenek beépíteni a környezettudatos szemléletet.

– más divatszakmai szervezetekkel együtt –, hogy mi az a szemlélet, módszer, ami mögé be lehet állni – hangsúlyozta Forintos-Szűcs Anita. Hozzátette: azt várják, hogy az EU is állást foglaljon ebben a kérdésben, ugyanis csak ezután következhet az, hogy a márkáknak is világosan elmondják: pontosan mit értünk fenntarthatóság alatt és ezt a szemléletet hogyan lehet alkalmazni.

Mindez persze a hétköznapokban egyértelműnek tűnik, ám aki követi a hosszú távú trendeket, az érdekes példákat találhat a szemléletváltásokra. Kérdésünkre, hogy olyan típusú dilemmák vannak-e ezen a területen, mint mondjuk a műanyag és a papírszatyrok kapcsán, a vezérigazgató igennel válaszolt. Emlékezetes: hazánkban a 90-es évektől kezdődően egyre inkább felváltották a műanyag bevásárlószatyrok a papírtáskákat, mondván, ez környezettudatosabb, hiszen a papír előállításához fákat kell kivágni. A rengeteg műanyagszatyor – más csomagolásokról nem is beszélve – viszont komoly szennyezést idézett elő. Ezt követően divatba jöttek a szövetből készült tartósabb táskák, ám ezekkel is akadt gond: egyes anyagok esetében már irreálisan sokszor kellett volna használni ezeket ahhoz, hogy környezetbarátabbnak lehessen nevezni, mint a papír- és műanyagszatyrokat. Az efféle viták eldöntésében komoly szerepe van annak, hogy milyen módszertannal vizsgáljuk mindezt, ám ez is viták tárgyát képezi.

– mondta Forintos-Szűcs Anita, aki hozzátette, hogy olyan szabályozások vannak terítéken, amely szerint harmadik országba nem lehet elküldeni a megsemmisítésre (égetésre) szánt ruhákat, illetve digitális útlevelet kaphatnak egyes termékek.

Petra Kubíková szlovák tervező kollekciója a Nemzeti Táncszínházban. Fotó: HFDA/ The Sparkle Content

Ez utóbbi technológia különösen elnyerte a vezérigazgató tetszését. A digitális útlevéllel nyomon követhető lenne, hogy honnan származik egy termék, honnan származnak az alapanyagai, ki alakította azokat és mi lett belőle.

– vázolta fel Forintos-Szűcs Anita.

A február eleji BCEFW-rendezvénysorozat immár a 11. alkalom volt, amikor az eseményt az MDDÜ szervezte. Az idén négy helyszínen, a Nemzeti Táncszínházban, a Nemzeti Múzeumban, a Népművészeti Múzeumban és az ELTE Egyetemi Könyvtárában találkozhatott a nagyközönség 19 tervező munkáival.

Az idén ötéves Magyar Divat & Design Ügynökség egyik stratégiai célja, hogy Budapestet a régió divatfővárosává tegye, egyúttal vonzó desztinációvá a divat és design iránt fogékony utazók számára, akik célzottan keresik a magyar kreatívipar termékeit. Ennek egyik kiemelt eszköze évről évre a BCEFW, amely kiemelten támogatja a magyar és régiós tervezők eladásainak és láthatóságának növelését.

Az idei bemutatók különlegességét az adta, hogy a modellek nemcsak a kifutón mutatták be a tervezők darabjait, hanem a közönség közé is kimentek, körbejártak, így mindenki közelről megnézhetett egy-egy darabot.

– mondta Forintos-Szűcs Anita, aki szerint éltek is ezzel a lehetőséggel a tervezők. Hozzátette: olyan még nem volt, hogy kiengedték volna a modelleket a nagyközönség elé, ilyesmi először fordult elő.

Az eseménysorozatot lezáró sajtóközleményében a vezérigazgató úgy értekelte az eseményt: „Büszkén mondhatjuk, hogy a BCEFW mára a régió egyik meghatározó kulturális és kreatív eseményévé vált, a program egyedi, minőségi és felejthetetlen élményt nyújt a szakmának, a divat iránt érdeklődőknek és a városba látogató turistáknak egyaránt."

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!