Hadnagy Attila, a MÁV Zrt. debreceni pályavasúti területi igazgatóságának vezetője a helyszínen tartott sajtótájékoztatón csütörtök délután közölte:
a műszaki mentés és teljes vasúti pálya helyreállításának költsége meghaladja az egymilliárd forintot.
Vasárnap délelőtt siklott ki egy vasérccel rakott tehervonat kilenc kocsija Újfehértó és Hajdúhadház állomás között, a Hajdú-Bihar vármegyei Téglás közelében. A kisiklott vasúti kocsik egy része felborult és járhatatlanná tette a pályaszakaszt.
Hadnagy Attila csütörtökön elmondta,
valamennyi kisiklott vagont visszaemelték a pályára és bevontatták a közeli hajdúhadházi vasútállomásra,
ezzel szabaddá vált a munkaterület a vágányok és a vasúti pálya helyreállítására.
A vagonok által használt pálya sokkal nagyobb károsodást szenvedett, mint a másik, jobb oldali vágány, a vonatközlekedés biztosítása érdekében viszont ezzel kezdik a helyreállítást - ismertette a szakember.
Hozzátette, 140 méteren kicserélik a vasúti síneket és 240 vasbetonaljjal teljesen újjáépítik a felső ágyazatot, ezután kezdenek hozzá a felsővezeték rekonstrukciójához.
A tervek szerint a jövő héten indulhat el a vonatforgalom villamos vontatással a jobb vágányon.
Ezt követi a kisiklás helyén teljesen használhatatlanná vált bal pálya alépítményének és földművének helyreállítása, ami sokkal nagyobb felújítási munka lesz - részletezte Hadnagy Attila.
Kitért arra, hogy ezen a vágányszakaszon mintegy
3600 méter sínt és csaknem 4500 vasbetonaljat kell kicserélni,
emellett közel 3 ezer tonna ágyazati anyag beszállítása és a vágányba építése lesz szükséges a teljes helyreállításhoz.
Megjegyezte, a három kidőlt felsővezeték-tartó oszlop pótlása után lehet a felsővezeték-hálózatot helyreállítani. A munkálatok a becslések szerint - a sérült pályarészek állapotától függően - körülbelül egy hónapig fognak tartani.
A károk mértéke felmérés alatt van, de azt már most ki tudjuk jelenteni, hogy csak a műszaki mentésnek és a vasúti pálya helyreállításának a kárértéke meghaladja az egymilliárd forintot
- fogalmazott a MÁV szakembere, jelezve, a baleset okait a rendőrség és a vasúttársaság vasútbiztonsági szolgálata továbbra is vizsgálja.
Kérdésre válaszolva Hadnagy Attila elmondta, körülbelül
ötszáz tonna rakomány borult ki a baleset miatt a vagonokból.
Emellett a műszaki mentés során jelentős mennyiségű vasércpelletet kell kézi erővel kilapátolni a felborult kocsikból azért, hogy a daru be tudja emelni a vágányra a sérült kocsikat.