A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) idén is megszervezte a nagy sikerű Bridge to Benefits Mesterkurzusát. Balog Ádám, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara általános alelnöke köszöntőjében elmondta, hogy a fenntarthatóság egy nem minden tekintetben kialakult fogalom.
Sokan például csak technológiai, mások csak morális kérdésként tekintenek rá és ekképpen akarják belekényszeríteni a vállalkozás működésébe, ami miatt viszont jó eséllyel nem lesz sikeres a vállalkozás.
Mint mondta,
a fenntarthatóságot komplexen, annak környezeti, társadalmi és működési aspektusait is figyelembe véve kell integrálni a vállalat működésébe és üzleti célként, számszerűsíthetően kell megvalósítani.
Kiemelte, hogy Magyarországon az egy főre eső karbonlábnyom nemzetközi összehasonlításban nem magas, ezért országunkban elsősorban nem csökkenteni kell a karbonlábnyomunkat, hanem a jövőben arra kell a hangsúlyt fektetni, hogy ez az érték ne növekedjen, miközben tovább növeljük a gazdaságot.
Azaz, a hatékonyságban kell javuljunk, melyben segíthetnek a harmadik éve futó Bridge to Benefits programba bekerült kis- és középvállalkozások, valamint nagyvállalati, civil és egyéb szervezeti mentorok, akik fontosnak tartják ezeket a szempontokat
- emelte ki.
Harsányi Mónika, a BKIK Projektmenedzsment iroda vezetője köszöntőjében elmondta, hogy a BKIK négy éve kezdett hangsúlyt fektetni a társadalmi és környezeti hatással járó felelő vállalkozói működés fejlesztésébe és erre nyitott kisvállalkozások mentorálásába. A Bridge to Benefits kurzusnak három célja van. Elsőként a mikro-, kis- és középvállalkozások körében a társadalmi és környezetvédelemi szemléletformálás.
A második cél pedig a tudásmegosztás biztosítása, olyan eszközök és módszerek átadása, amelyet a vállalkozások be tudnak építeni az üzleti működésbe -
emelte ki.
A harmadik cél pedig egy olyan közösség kialakítása, amely hosszú távon érdekelt a fenntarthatóságban.
Mint mondta, a kurzusra olyan különböző kisvállalkozások jelentkezhettek, akik nyitottak, egyben érdekeltek a szemléletváltásban és egy fenntartható üzleti modell kialakításában. Ismertette, hogy a program első fele egy két hónapos intenzív képzéssel zajlott, majd pedig egy pitch eseménnyel zárult.
A Bridge to Benefits a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara brandje, amely tökéletesen illeszkedik a szolgáltatásportfólióját megújító folyamatba
- emelte ki Harsányi.
Az idén már harmadik alkalommal, 36 szervezet közreműködésével megvalósuló programhoz nagyvállalati, civil szervezeti, önkormányzati, felsőoktatási mentorok csatlakoztak. A széleskörű együttműködéssel a program közvetett célja, hogy egy olyan vállalkozói közösséget építsen, amely az értékalapú, pozitív társadalmi és környezeti hatással járó együttműködések kialakítását, valamint erre épülő hosszútávó tudáscserét segíti.
Mi is az a pitch esemény?
A pitch egy üzleti ötlet vagy projekt bemutatása egy olyan célcsoportnak, amely segíthet abban, hogy az ötletet megvalósítsák.
A pitch bemutatható:
• Befektetőknek, akik segíthetnek finanszírozni az ötletét
• Potenciális ügyfeleknek, akik fizetnének a termékért vagy szolgáltatásért
• Szószólóknak, potenciális együttműködőknek, akik támogathatják az ötletet
Bizonyos esetekben az üzleti bemutatkozásnak nem feltétlenül kell az új ötlet bemutatásáról szólnia. Ebben az esetben a vállalkozás pitchelhett több finanszírozásért vagy folyamatos támogatást egy már működő üzleti vállalkozás számára. Akár befektetés, akár vásárlás, akár pártfogás révén, egy üzleti bemutatkozás akkor lesz sikeres, ha a pitchelő meg tudja győzni az embereket, hogy higgyenek az ötletében, vagy ha felkelti az érdeklődésüket, és ráveszi őket, hogy többet tudjanak meg az ötletről.
A Bridge to Benefits programra nyílt pályázat során lehet jelentkezni olyan kisvállalkozásoknak, akik érdekeltek abban, hogy olyan üzleti modellt alakítsanak vagy vizsgálják felül az üzleti modelljüket, amely segít orientálódni a XXI. század elvárásaihoz és kihívásaihoz. A program képzési szakaszának végével idén 9 diverz vállalkozás tartotta meg a pitchét.
A zsűri értékelte a versenyzők üzleti képességét, a hozzáadott innovációt, a társadalmi és környezeti hatást, valamint a prezentációt és a kommunikációt az előadásoksorán.
A program mentorpartnereiből és meghívott fenntarthatósági szakértőokből álló zsűri értékelése szerint az első helyezett a Végtagmentő-Merova, második a Graphopen és a harmadik a Vigyázz kész, család! lett.
A pitchelés során ismertették, hogy napjainkban 537 millió ember szenved cukorbetegségben, amely évente 6,7 millió áldozatot követel. Mint mondták, 2019-ben hozták létre a vállalkozást 30 éves orvosi tapasztalatra alapozva. Egy olyan végtagmentő applikációt valósítanak meg, amely egy lokáció-független digitális kórház a diabéteszes betegek számára.
A cél a preventív szemlélet és a szövődmények ellátása egy komplex telefonos applikáció keretében.
Az applikáció egyelőre Magyarországon lesz elérhető, majd később tervezik terjeszkedést külföldön, akár az Egyesült Államokban is.
A második helyezett Graphopen egy olyan okos toll megvalósításán és tesztelésén dolgozik a Grafológiai Intézettel együttműködésben, amely a kézírás alapján fel tudja tárni az agyműködést és különböző hozzá kapcsolódó egyéb szövődményeket. A különleges toll 30 évnyi grafológiai adatbázis digitalizálásával valósult meg.
Mint ismertették, a kézírás nagyon nagy lehetőségeket rejt magában. Mint kiderült a pitchelés során, a tudomány mai állása szerint kézírás elemzésével mélyrehatóan fel tudják tárni a különböző egészségügyi problémákat is. A toll kimutatja a különböző mentális állapotokat, állapotfelmérést végez és a betegségre való hajlandóságot is ki tudja mutatni. Jelenleg IT, HR és egyéb partnerek vesznek részt a prototípus elemzésében és kipróbálásban.
A harmadik helyezett vállalkozás fő célja az emberek felkészítése a szülőségre. Ismertették, hogy 0-3 év között a rossz szülő-gyerek kötődés kialakítása 50%-kal növeli a függőségek kialakulását a gyerekekben. A kezdeményezés mottója: "Én is rendben vagyok és a világ is rendben van körülöttem." Az egy éve létrehozott Vigyázz kész, család! 4 napos intenzív, zárt csoportos felkészülés biztosít a leendő szülők számára. Fő céljuk a felkészítés játékkal, önismerettel, praktikus információkkal és babagondozási tanácsokkal.
A győztes ötlet mellett a záróeseményen innovatív mentálhigiénés szolgáltatások, a kreatív hulladék újrahasznosítás, feldolgozóipari, valamint építőipari fenntarthatóság, neurológiai diagnosztika támogatás, valamint a turizmus területén mutattak be jövőálló projekteket. Az idei programba nyílt pályázat útján bekerült kkv-k összesen 48 főt foglalkoztatnak, nagy részük Budapesten működik és 50 millió forintot megközelítő árbevétellel és 5 alkalmazottal rendelkeznek.
A legjobb három projektötlet megvalósításának hátterét a következő 6 hónapban a BKIK, valamint a programban résztvevő egyéb szakértők, mentorok biztosítják inkubáció keretében, a nagyvállalati és civil partnerekkel együttműködve.