Székhelyszolgáltatás keretében cégünk a Gross Office Kft. nyújt székhelyet. Ez lesz a cég székhelycímeként bejegyezve a cégjegyzékbe, ezt a címet ismeri valamennyi hatóság, a NAV, a partnerek, a bank. A szolgáltatás elengedhetetlen része, hogy a cég székhelyén átvessszük a cég részére érkező valamennyi küldeményt. Ezek érkezéséről értesítjük az ügyfelet, mi vállaljuk a levelek automatikus szkennelését is, és azonnali továbbítását valamilyen elektronikus csatornán. Nálunk az ügyfélnek nem kell az átvett levelekért bejönnie, hanem havonta ki is postázzuk azokat. Ezzel eltérünk az általános gyakorlattól, ez egy többletszolgáltatás, de szerintem teljesen természetes kell legyen. Amennyiben valaki keresi a céget, felvesszük a kapcsolatot, ha kell közvetítünk, ha előzetes egyeztetés nélkül kijön az adóhivatal, velük is mi kommunikálunk, de ez rendkívül ritka egyébként. Ha bármilyen kényszerintézkedés van, pl. végrehajtás azt is tűrni vagyunk kötelesek – ez is jogszabályi követelmény.
Vannak, akiknek kételyei vannak a székhelyszolgáltatással kapcsolatban, mit üzenne nekik?
A székhelyszolgáltatás Magyarországon egy nagyon precízen a jogalkotó által szabályozott terület, melyet a 7/2017-es Igazságügyi Minisztériumi rendelet szabályoz. A jogszabály elnevezése „rendelet a székhelyszolgáltatásról”. Örültünk a rendelet megjelenésének, vitathatatlanul legitimálta ezt a tevékenységet, végre tiszta víz került a pohárba, hat éve már senki sem kérdőjelezheti meg annak jogszerűségét. Előtte is törvényes volt, csak szabályozatlan. A világ minden pontján jogszerű és elterjedt, tulajdonképpen mi magyarok is úgy importáltuk.
Sajnos voltak a piacon felelőtlen székhelyszolgáltatóknak nem nevezhető társaságok, cégtemetők, akik a profit hajhászása miatt mindent bevállaltak. 95-98%-os valószínűséggel előre ki lehet szűrni azokat az eseteket, amikor valaki visszaélésre vagy cégtemetésre szeretné használni a cégét. Ha valaki visszaélést akar elkövetni, akkor a legrosszabb döntést hozza akkor, ha ehhez egy a jogszabályokat betartó és körültekintő székhelyszolgáltatót iktat be. A székhelyszolgáltatókat nem csak a fenti rendelet szabályozza, hanem a 2017. évi LII és LIII. törvények is, amelyek a bankokra is vonatkozó átvilágítási, monitorozási szabályokat rendelnek a székhelyszolgáltatók működéséhez 2020. január óta. A gazdaságban a szolgáltatói szektor legtöbb iparága nincs olyan komoly kontroll alatt, mint a bankok illetve székhelyszolgáltatók. A bankok felett a MNB gyakorolja a törvényességi felügyeletet, bennünket pedig a NAV Központi Irányítás felügyel. A felügyeletet személy szerint partnerségnek fogom fel, ahol mindkét szereplő abban érdekelt, hogy minden teljesen törvényesen működjön.
Bármilyen furcsa, de olyan pontok is be vannak iktatva a belső kontrollunkba, amelyet még a bankok sem használnak, sőt törvények sem írnak elő. A törvényesség a legfontosabb véleményem szerint, maximálisan törekedünk arra, hogy csak tisztességes vállalkozókkal szerződjünk. A vállalkozók 99%-a ilyen. Már nagyon ritkán kell elutasítanunk szerződéskötést, ismernek és elkerülnek minket azok, akik nem tartoznak ebbe a körbe. Ez minden ügyfelünk érdeke. Ami az ügyfeleinknek érdeke az nekünk is az.
A törvényesség és pénzügyi stabilitás a legfontosabb pilléreink. Pénzügyi stabilitásunkat jól mutatja, hogy immáron hatodszorra kaptuk meg a Bisnode illetve a Dun & Bradstreet amerikai székhelyű cégminősítő vállalattól, az AA-s tanúsítványt, és mivel 2018 óta folyamatosan tartjuk ezt a szintet már arany kategóriában. Ez a piacon csak nekünk sikerült.
Cégtemető egy olyan hely, ahova azért viszik a cégeket, hogy megszabaduljanak tőlük, eltűntessék, ilyenkor át is íratják olyan személy nevére, akinek azzal semmilyen célja nincsen. Aki elhagyja azt, bevallásokat sem ad. Ennek a vége a cég hivatalbóli törlése. Tehát a cég temetése egy utolsó befejező fázis, a legutolsó székhelycím a végső fejezet, melyet megelőz egy korábbi címen történő sok éves „működés”. Az ilyen ügyeket ránézésre kiszúrjuk.
A székhelyszolgáltatást működni akaró cégek, és olyanok veszik igénybe, akiknek eszük ágában sincs megszabadulni attól, ilyenkor nincs ’”átiratás”. Akik nem ismerik ezt a területet, és elemezgetik, hogy adott székhelycímen mennyi, hány törölt cég van, arra következtetésre juthatnak, hogy az adott hely cégtemető. A tisztességes vállalkozók egy részének sajnos nem jön össze az elképzelése, nem rentábilis a cég, a végén már a székhelydíjat sem tudják fizetni. Ilyenkor a céget felszámolják, úgy, hogy végig a tulajdonos-igazgató helyén marad hisz nincs mitől tartania, törvényesen működött.
A kettő dolog élesen elkülönül egymástól, teljesen mást takar. Utóbbi egy természetes folyamat, ez a világon mindenhol így van, sok nyugati országban még nagyobb a cégek fluktuációja, mint Magyarországon.
Hála a különböző jogszabály módosításoknak a cégtemetőknek lassan teljesen leáldozik.
Mikor érdemes egy vállalkozásnak igénybe vennie székhelyszolgáltatást? Miért választják sokan ezt a megoldást?
Korábban, amíg ez nem volt elterjedt, sok százezer vállalkozás volt a cégtulajdonosok lakásába bejegyezve. Nem azért, mert otthon a nappaliban akartak ügyfeleket fogadni vagy ott végezte iparos tevékenységét, hanem a kötelező székhely miatt nem tudott mást megjelölni. Nem véletlen a szolgáltatás egyre nagyobb népszerűsége.
A székhelyszolgáltatásunkat sokszor induló cégek választják, akik még nem rendelkeznek árbevétellel, ügyfélkörrel, felesleges így irodát bérelniük, így a bérleti díjat megspórolhatják. Olyanok is választják, akiknek nem kell üzletet, raktárat a tevékenységükhöz bérelniük. Sok üzletkötő van az ügyfeleink között. Sokan nem szeretnék, ha a cégük a saját otthonukba lenne bejegyezve, ami, ha belegondolunk teljesen jogos. Az otthon szent és sérthetetlen kell legyen.
Iparosok is gyakran választják szolgáltatásunkat, akik a tevékenységüket folyamatosan változó helyszínen mindig más ügyfélnél végzik. Egy villanyszerelőnek pl. nincs szüksége külön bérelt irodára.
Gyakori az olyan eset is, amikor valaki albérletben lakik, irodát nem bérel, és nem engedi a tulajdonos oda bejelenteni a céget. Ilyen esetben is hasznos lehet a székhelyszolgáltatás.
Külföldi olyan személyek, akik csak egy-egy ingatlan megvásárlása kapcsán, és mondjuk Hongkongból jöttek befektetni, az általuk kiadott ingatlanra vonatkozóan egy-egy számla kiállítása - amit sokszor könyvelők tesznek meg - miatt miért béreljenek külön irodát, és vegyenek fel valakit?
Sok olyan hely van, ahol ha egy lakásba cég van bejegyezve, fizetni kell építményadót. Nyilván ha azt áttelepítik hozzánk, az építményadó fel sem merül.
A kapcsolódó szolgáltatások révén a nálunk lévő cégeknek adminisztrációt is végzünk, azok, akik már évek óta nálunk vannak, sokszor a kolléganőimre szinte, mint a saját asszisztensükre gondolnak, mindezt havi öt-hét ezer forintért.
Hogyan működik egy székhely kiadása?
Nagyon gyors és egyszerű tud lenni. Anélkül, hogy bejönne és fizetne az ügyfél előzetesen, a telefonos megkereséstől – amit meg tud tenni az ügyvédje is – egy belső kontroll után akár - 30-40 perc alatt el tudjuk küldeni a megfelelő hozzájárulást, iratokat, akár közvetlenül az ügyvédnek. Nagyon sok ügyvédi irodával van közvetlen kapcsolatunk. Ők még precízebben tudják megtenni a megkeresést és az ügyfélnek nem kell ezzel vesződnie.
Mennyire népszerű az iparűzési adó mentes helyen történő székhelyszolgáltatásuk?
Magyarországon sok éve piacvezetők vagyunk az adómentes székhelyszolgáltatásban. Népszerű helyszínünk a pest megyei Újlengyel, ahol nincs iparűzési adó. A település döntött így, a falu így kívánta. Adót ilyen módon olyan vállalkozások tudnak megtakarítani, akiknek nincsen a székhelyen kívül máshol telephelyük. Hogy ez mennyire törvényes bizonyítja az is, hogy a világ legnagyobb adótanácsadó cégei is javasolták jó párszor hogy milliárd dolláros forgalmú ügyfeleik leányvállalataikat Magyarországra, azon belül Újlengyelbe jegyeztessék be. Ez Magyarországnak jó, alacsony a társasági adó, iparűzési adót pedig Újlengyel településének döntése miatt, ők sem fizetnek.
Újlengyelben egész nap nyolc órában több kolléganőm is dolgozik, folyamatosan fejlesztjük – most éppen új informatikai rendszert bevezetve a szolgáltatásainkat. Nálunk egy nagyobb helyiségben irattár is van, amely csak ezt a funkciót látja el. Így tényleges iratőrzést is tudunk vállalni.
Az interjú készítője: Varga Gábor
Képek forrása: Gross Office Kft.