A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) megbízásából elkészültek a pesti alsó rakpart teljes körű átépítésének engedélyezési tervei – írta meg a Híradó.hu-ra hivatkozva a Magyar Nemzet. A BKK közleménye szerint
a fővárosi önkormányzat törekvéseihez kapcsolódva zöldebbé és rendezettebbé válik a pesti rakpartszakasz: összefüggő gyalogossétány és kerékpározási lehetőség jön létre, felszabadulnak a lépcsős partok, valamint bővülnek a pihenés lehetőségei”
A fővárosi közlekedési központ azonban a rakparti közlekedést bizonyos területen teljesen ellehetetlenítené.
A Magyar Nemzet szemléje szerint a fővárosi civil szervezetekkel is egyeztetett koncepció a pesti alsó rakpartot három szakaszra bontja: az északit úgymond „ligetes-parkos”, a középsőt „nyüzsgő-vendéglátós”, amolyan autó- és közlekedésmentes passzázzsá, a délit pedig „nagyvárosias” elnevezéssel említett korzóra. Az idősebb Antall József rakpart északi részének, vagyis a Margit híd fölötti terület fejlesztésén már túl vagyunk, a munkálatok errefelé két részletre bontva valósultak meg. A padokkal ellátott széles járdákat itt már fasor szegélyezi, a lehajtók új burkolatot kaptak, a korábbi szalagkorlátos autópálya-hangulat pedig megszűnik.
A koncepció szerinti következő fázisban a Parlament és a Lánchíd között kettős fasor jön létre.
A koncepció ezen a szakaszon az autóforgalmat óránként harminc kilométeres sebességre csillapítja; a közlekedést azonban nem tiltja meg, azt továbbra is engedélyezi, még akkor is, ha a körülmények már nehezítettek, a burkolat és az útszűkítés miatt pedig a dugó, vagyis az autós araszolás garantált.
A burkolatot ugyanis a BKK a Lánchíd utcában már megismert módon alakítaná át. A koncepció fontos eleme ugyanis, hogy a terület hétvégéken vagy a rendezvények alatt közösségi térként is funkcionálhasson. Az autóforgalmat ilyenkor természetesen megtiltanák.
„Egy multifunkcionális tér jön létre, amely hétköznapokon az autós közlekedést szolgálja, hétvégén és ünnepnapokon pedig közösségi programok helyszíne lehet” – olvasható a koncepció szövegében, amely leszögezi: „a meglévő fákat megőrizzük, favágás csak és kizárólag egészségügyi okból történhet. A sétányon stabilizált burkolatot alkalmazunk, hogy megóvjuk a fák gyökereit és biztosítsuk a víz beszivárgását a talajba.”
„Erre a szakaszra csak a kiszolgáló forgalom – például hajóállomások, városüzemeltetés, vendéglátóhelyek kiszolgálása – gépjárművei hajthatnak be” – olvasható a koncepcióban.
A Jane Haining rakpart tehát a BKK szándékai szerint mentes lenne az átmenő autóforgalomtól.
Erről még nincs végleges döntés, maga a dokumentum is leszögezi: „az autómentességről a forgalmi mérések alapján születik végleges döntés egy későbbi tesztidőszakot követően. A tesztidőszaknak része a hétvégi és a nyári, több héten át tartó megnyitás is, ami a forgalmi modellezésen túl abban is nagy segítséget nyújt, hogy a szakemberek információt gyűjtsenek arról, hogy milyen használati módokra van igény. A sétány kialakítása során külön figyelmet fordítunk arra, hogy a közterület barátságos és hívogató legyen a gyalogosok számára.”
A villamosok ezen a szakaszon egy, a Dunával párhuzamosan futó viadukton futnak, amelyet a BKK tervezete mintegy „kiszabadítana” abból a rejtett helyzetből, ahol jelenleg van.
Ami az Erzsébet híd alatti részt illeti, itt már csak gyalogos térhasználatot vizionál a BKK tervezete, amely a főváros ezen szakaszán megtiltaná az autóforgalmat.
A teljes koncepcióról ITT olvashat!