A válság előtt a hazai közjegyzők tevékenységének jelentős része a lakáshitelezésekhez kapcsolódott, számos településen éppen azért hoztak létre új irodákat, hogy e körben is kiszolgálják a lakosságot. A hitelezés visszaszorulása miatt jelenleg sok iroda fenntartási gondokkal küszködik, ám a másik oldalról ez azt jelenti, hogy felszabadultak kapacitások.
Ugyanakkor az elmúlt időszakban jelentősen bővült a közjegyzőség tevékenységi köre. Előzetes bizonyítás, közokiratok végrehajtási záradékkal való ellátása, élettársak nyilvántartása, fizetési meghagyás, gépjárművek zálognyilvántartása - ezek lehetnek a kitörési lehetőségek a közjegyzőknek a mintegy hét-nyolc éve megindult, és 2008 végére befejeződött hitelezési "bumm" után.
"A rendszer reformra szorult"
"Inkább úgy fogalmaznék, az új lehetőségekkel belekerültünk abba az eljárási rendbe, abba a mederbe, melyben a latin közjegyzőség, ezen belül is főleg a nyugat-európai nagy közjegyzőségek vannak, és független, pártatlan, hatósági jogszolgáltatást végeznek díjszabás alapján" - mondta dr. Parti Tamás, a Budapesti Közjegyzői Kamara elnöke.
A hitelezés visszaszorulásával jelentősen visszaestek az irodák ügyszámai, ugyanakkor fenntartásukat sohasem a költségvetés fizette, hanem a közjegyzői díjszabás alapján beszedett összegekből finanszírozzák a közjegyzők, azon közjegyzői díjszabásból, amely több mint tíz éve nem módosult. A közjegyzők szerint a rendszer reformra szorul, mert egyes - például, a kis értékű hagyatéki - ügyeket más ügyek "keresztfinanszíroznak". A díjszabás ráadásul nem számol azzal, hogy mekkora rezsivel dolgozik egy közjegyzői iroda, és lényegében több mint tíz évvel ezelőtti állapotokat, költségeket vesz alapul - állítják az érintettek.
A fenntartási gondokkal küszködő irodákat ezzel együtt nem szerencsés megszüntetni, mert itt olyan közokiratok keletkeztek és keletkeznek, amelyek hatása évtizedekre szól (nem csupán hitelszerződések, hanem végrendeletek és egyéb jognyilatkozatok, melykehez nem ritkán még dédunokáink is folyamodhatnak), másrészt, ha az iroda megszűnik, megszűnik a költségvetési befizető is. "Ezek a gazdasági problémák nem csupán a közjegyzőket érintik, hanem az egész társadalmat, így a fent mondottakat nem panasznak szánom, csupán arra utalok, hogy a válság a közjegyzői kart sem kíméli" - fejtette ki az elnök.
Élettársak nyilvántartása: bizonyítási segédlet
A közjegyzői tevékenység nagyon fontos jellemzője a perek megelőzéséhez, a perkönnyítéshez, a bizonyítási kérdések eldöntéséhez, a jogviták megítéléshez szükséges előzetes segítség nyújtása. Bizonyítási segédletet ad például az élettársak nyilvántartásának vezetése, amely a különneműeknél apasági vélelmet is keletkeztet.
Az életben számos gyakorlati kérdés merül fel az élettársak közös gyermekei, a közös vagyon tekintetében. A közjegyzők élettársi nyilvántartása - nem tévesztendő össze az anyakönyvvezető által vezetett regisztrált élettársi kapcsolatokkal - rendet tesz, hiszen közokirat bizonyítja, hogy valakik egy bizonyos időszakban élettársak voltak. Ha az ominózus élettársi kapcsolat szerepel a nyilvántartásban, akkor jogvita esetén roppan egyszerű annak bizonyítása.
Ötven százalékos kedvezmény
Komplex bizonyítási eseménysor a közjegyzői előzetes bizonyítás intézménye, amely keretében nagyszámban kérik az igazságügyi szakértő kirendelését is. Ennek praktikus haszna van, mindenki felmérheti perlési esélyeit, azt, hogy érdemes-e belevágni egy ilyen eljárásba. Információhoz lehet jutni a tekintetben is, hogy mit mond a szakértő az adott kérdésről.
Ha közjegyző rendeli ki a szakértőt, folytatja le az előzetes bizonyítást, ez ugyanolyan, mint ha maga a bíró tette volna. Amennyiben perré alakul az ügy, a szakértői véleményt a bíróság úgy fogadja, mint saját bizonyítási cselekményét, nem pedig úgy, mint a felek által beterjesztett bizonyítékot.
A fenti eljárásokat követően nagyon sok esetben peren kívüli megegyezéssel zárul az eljárás, és ha per is indul, a bíróság kész bizonyítási anyaggal rendelkezhet, vagyis a továbbiakban elsősorban jogkérdésekkel tud foglalkozni. Fontos momentum: ha a felek közjegyzői vagy bírói előzetes bizonyítást vesznek igénybe, ötven százalékos perilleték-kedvezmény kapható, és a perköltség is a felére csökken.
Parti Tamás kifejtette: a közjegyző nem képvisel, nem ügyvéd, ügyféllel nem állhat szerződéses jogviszonyban, közjogi felhatalmazás delegálja őt a jogviszonyokba - miközben fokozott bizonyító erővel bíró közokiratot állít ki. Ezek a közokiratok adott esetben közvetlen bírósági végrehajtásra is alkalmasak, és egyéb nem peres eljáráshoz hasonlóan a permegelőzést, perkönnyítést, perelkerülést céloznak.
Fizetési meghagyás három munkanap alatt
A fizetési meghagyásokat jelenleg kezelő bíróságok rendkívül leterheltek, az eljárások időtartama a fővárosban 6-8 hónap, ami bizonyos esetekben 12-14 hónapra is felszökhet. Ez a rendszer Magyarországon június elsejétől gyökeresen megváltozik, a hatalmas feladatot a közjegyzők veszik át a bíróságoktól - nagyszámú, évi többszázezer eljárásról van szó.
Az elektronikus fizetési meghagyás csak kevés tekintetben hasonlítható össze az eddig hazánkban megszokott eljárással. Tehát nem arról van szó, hogy a közjegyzők pontosan ugyanazokat a cselekményeket végzik az eljárás lebonyolítása során mint a bíróságok, az elektronikus eljárás ugyanis jóval egyszerűbb, mint a papír alapú.
"A folyamat technikai lebonyolításában arra az esetre hasonlít, mint amikor egy alapvetően kétkezi munkavégzésre alapított üzemet csaknem minden vonatkozásban gépesítenek és az emberi tényező feladata az ellenőrzés, esetünkben a jogi szakismeret alapján történő ellenőrzés marad. Az adminisztrációs teher és az infrastruktúra kifejlesztése az országos kamaránál fog lecsapódni" - mutatott rá Parti Tamás.
Szoftver biztosítja az egyenletes elosztást
Az egyenletes elosztást egy szoftver biztosítja, amely az ügyintézés terheit egyenlően elosztva bízza az egyes irodákra. (A közokiratok végrehajtási záradékolása és a gépjárművek zálognyilvántartása is hasonlóan, teljesen elektronikus úton fog lezajlani.)
A több hónapos ügyintézés helyett a közjegyzők azt ígérik, hogy három munkanap alatt rendezik a fizetési meghagyásokat, elektronikus űrlapon, minősített elektronikus aláírással és időbélyegzővel ellátva - papíralapon ez a határidő tizenöt munkanap. A jogszabály szerint az egymillió forintot meg nem haladó követelések esetében kötelezően kell kérni a fizetési meghagyás kibocsátását.
A kötelezett a kézbesítést követő tizenöt napon belül ellentmondással élhet a közjegyzőnél, ellenkező esetben a fizetési meghagyás jogerőre emelkedik - hatálya megegyezik a jogerős bírósági ítéletével. Ha a kötelezett ellentmond, per kezdődik, és a közjegyző az iratokat az illetékes bíróságnak küldi meg. Ha nem mond ellent, a fizetési meghagyás alapján - miként jogerős bírósági végzés esetében - végrehajtást lehet kérni.
A Budapesti Közjegyzői Kamara elnöke kiemelte: a fejlesztések több százmilliós költséggel járnak, és feltehetően a fejlesztés közben is adódnak további feladatok. Az országos kamara áprilisban és májusban is folyamatosan oktatásokat szervez tagjainak, miként az egyes irodákat is képzésben részesíti, a próbaüzem ezzel párhuzamosan folyik. A június elsejei indulás napján egy merőben új, eddig hazánkban ismeretlen rendszer indul el, de ilyesmire már volt példa a számos elektronikus rendszert használó hazai közjegyzőség gyakorlatában.