Az elektronikus ügyintézésre az elmúlt években maga a magyar állam is milliárdokat költött, bár nem egyszer kínosan kevés a valós tartalom, az igazi ügyintézés - az aktaszerű ügyintézést ugyanis az ügyfélkapu modell egyáltalán nem támogatja, abból teljes egészében hiányzik a bizonyító erejű, hiteles elektronikus okirati forgalom.
Márpedig nincs elektronikus ügyintézés olyan okiratok nélkül, amelyekhez nem kötődik bizonyító erő elektronikus formában is. Ám Magyarországon létezik mégis olyan elektronikus mintamodell, amely nem csak a jogszabályi megfelelőséget biztosítja az elektronikus okiratok terén, hanem valóban rendelkezik az elektronikus ügyintézés méltán ismételgetett előnyeivel.
Elektronizálni kellett a pénzintézeti megkereséseket
A Magyar Bírósági Végrehajtói Kamara pontosan két évvel ezelőtt alkotta meg az elektronikus ügyintézés koncepcióját. A célok nagyon egyszerűek voltak, a rendszer feleljen meg a hatályos jogszabályoknak, legyen megfizethető, legyen mérhető az eredmény, bárki akadálytalanul kapcsolódhasson hozzá és legfőképpen, legyen olcsóbb a működtetése, mint a papír alapú ügyintézés.
A koncepció alapja az volt, hogy a bírósági végrehajtói munkában olyan eljárásokat elektronizáljon, amely eljárások nagytömegűek és iratformájuk jól meghatározott. Ez ugyanis lehetővé teszi, hogy a munka nagy részét automaták végezzék emberi beavatkozás nélkül. A választás a pénzintézeti megkeresések elektronikus útra terelésére esett.
A bírósági végrehajtók évente több százezer megkeresést intéznek a pénzintézetek felé. Ezek korábban, természetesen papír alapon történtek, jelentős logisztikai költségeket róva a bírósági végrehajtásra. Logikus volt tehát a választás, elektronizálni kell a pénzintézeti megkereséseket.
Mindenki nyerjen
Olyan modellt kellett kialakítani, ami nem igényel egy teljesen új jogi szabályozást, de biztosítsa az okiratok hitelességét és bizalmas jellegét, valamint ne jelentsen extra terhet a pénzintézeteknek sem, azaz a felmerülő költségeket bőven kompenzálja a rendszer használatából eredő megtakarítás.
A papír alapú ügyek adatainak rögzítése komoly emberi erőforrást igényel, hibára ad lehetőséget, a pénzintézetek helyzetükből adódóan számos hatósági megkeresést kapnak, amelyekre a jogszabályokból eredően válaszadási kötelezettségük van - ezért nem meglepő, támogatták a rendszer felállítását.
Hegedüs Márton, a Microsec Kft. fejlesztési igazgatója szerint a számok azt mutatják, ha a hatósági megkeresések legalább egy részét sikerül elektronikus útra terelni, akkor azok feldolgozásának költségei nagyságrendekkel, mintegy 50-80 százalékkal is csökkenhetnek a papír alapú megkeresésekhez képest.
A költségcsökkenés pozitív hatását végső soron a pénzintézeti ügyfél is élvezheti, hasonlóan a bankokhoz. A rendszerfejlesztés kevesebb, mint három hónapot vett igénybe, amely példátlan az elektronikus ügyintézési modellek körében.
A megvalósítás során ugyanis a "nem kell a meleg vizet újra feltalálni" elv érvényesült, a fejlesztő Microsec Kft. a már működő e-ügyintézési modellek építőköveiből dolgozott. A Magyar Bírósági Végrehajtói Kamara elektronikus pénzintézeti megkeresések rendszere hivatalosan 2009. július 7-én indult el.
Elektronikus válaszok
Császti Ferenc, a Magyar Bírósági Végrehajtó Kamara ügyvezető alelnöke szerint, ha az ország kétszáz végrehajtója évi egymillió forintot tud spórolni fejenként, már az is kétszázmillió forint megtakarítás a tizenkét hónap alatt.
Ennél azonban még komolyabb megtakarítás érhető el. Az arányokat jellemzi, hogy például kétmillió, végrehajtói megkeresésre 50 ezer válasz érkezik, vagyis egymillió 950 ezer "felesleges", miközben ezeket is ugyanúgy kezelni, postázni kellett.
A nem hatékony rendszer költségei tekintetében ezért óriási előrelépés az elektronikus üzenetközvetítő rendszer, a felszabaduló munkaerőt pedig érdemi végrehajtói cselekményekre lehet fordítani. Akkor lesz egyébként optimális a helyzet, ha majd a válaszok is elektronikusan érkeznek vissza - utalt rá az ügyvezető alelnök.