A versenyhivatal a fogyasztói csoportokról szóló lakossági figyelemfelkeltő kampány során fizetett hirdetésekkel, cikkekkel és egyéb sajtószerepléssel hívja fel az emberek figyelmét a fogyasztói csoportok hirdetéseinek félrevezető jellegére és az ilyen szolgáltatások veszélyeire. A hirdetések június vége és július eleje között jelennek meg a magyar médiában, a PR-kampány június végén indult és egy hónapon keresztül tart.
A Gazdasági Versenyhivatal 6,2 millió forintos médiafelület-foglalási büdzsével társadalmi célú kampányt indít a fogyasztói, vásárlói csoportok megtévesztő hirdetései ellen - jelentette be Tevanné Südi Annamária, a GVH főtitkára. Megszorult, sok esetben BAR-listára került ügyfelek folyamatosan fordulnak hitelnek tűnő konstrukciókat kínáló cégekhez, fogyasztói csoportokat szervező vállalkozásokhoz.
A vizsgált esetekben - a bíróságok ítéletei mindig alátámasztják a versenyhivatali határozat jogosságát -, a fogyasztói csoportok szervezői hirdetéseikkel túlnyomórészt megtévesztő tájékoztatást nyújtanak, nem ritkán félrevezetik az ügyfelet. A jelenlegi jogszabályok szerint a már meglévő fogyasztói csoportok működése alapvetően nem tiltott, de újak létrehozását január elsejéig tiltja a fogyasztóvédelemről szóló törvény.
Megtévesztő ígéretek
A hirdető cégek általában azzal hitegetnek, hogy a banki feltételeknél sokkal kedvezőbben, akár BAR/KHR-listásként is gyorsan és könnyen enyhíthetik pénzügyi gondjaikat. Az általuk nyújtott megoldás ugyanakkor kölcsönnek tűnik, holott nem az, a fogyasztói csoportok ugyanis nem adnak pénzt, ráadásul nem kis részben a vak szerencsén múlik, hogy valaki mikor jut ehhez hozzá.
A GVH főtitkára elmondta: a szerződés szerinti összeg alapesetben a futamidő végén (tehát akár 15-20 év elteltével) kerül kifizetésre. Korábbi kifizetésre csak akkor kerül sor, ha az adott havi közgyűlésen a legmagasabb összeg "előtörlesztését" vállalta az ügyfél, azonban a csoporttag nem ismeri a többi ügyfél vállalását. Az is előfordulhat, hogy hónapokon át egyáltalán nem kerül sor közgyűlésre, így a legtöbben hónapokon, éveken keresztül hiába várnak a remélt forrásra, pénzügyi gondjaik megoldása helyett egyre nagyobb kiadásba hajszolják magukat; főleg az alacsony képzettségű és hátrányos szociális helyzetű emberek figyelmét hívják, hívnák fel a rájuk leselkedő veszélyekre.
A bíróságok visszaigazolják a GVH-t
A GVH 2005 óta huszonnyolc eljárást indított a csoportszervezők ellen, ebből huszonkettőt marasztalt el jogsértésért. A bíróságok ezeket a határozatokat - kivétel nélkül - helyben hagyták, a versenyhatóságnak adtak igazat, amely egyébként számos esetben szabott ki bírságot (a kiszabott bírság összege 2005-ben még csak 5 millió, tavaly 18,7 millió, idén eddig 65 millió forint volt), tiltotta meg a félrevezető tájékoztatást, kötelezte a vállalkozásokat közlemények közzétételére.
A fogyasztói csoport működésének fontos pillére, hogy tagjai együtt takarékoskodnak autóra, lakásra, és ha együtt van egy eszköz ára, akkor azt megvásárolják, és kisorsolják a tagok között. Szinte minden csoport azzal is operál, hogy az kapja meg a következő eszközt, aki a legtöbb előrefizetést vállalja. Akik a csoportokat létrehozzák, és működtetik, azok a csoportszervezők, akik a reklámjaikban többnyire hitelként tüntetik fel a szolgáltatásukat.
Zavodnyik József, irodavezető szerint, amikor a megtévesztettek számára viszont kiderül, hogy fogyasztói csoportba léptek be, már csak úgy léphetnek ki abból, hogy elveszítik, vagy csak a futamidő végén kapják meg az addigi befizetésük zömét. A nagy fluktuáció is azt mutatja, hogy a belépők későn jönnek rá arra, nem hitelre szerződtek.
Ingyenes segítséget is ad a versenyhivatal
Még 2001-ben született egy kormányrendelet, amely keretek közé szorította a csoportszervezőket, de annak a hatályba lépését addig halogatták, míg végül nem lett része a jogrendszernek. Jelenleg a fogyasztóvédelmi törvényben található az egyetlen rájuk vonatkozó szabály, ez 2014. január 1-ig megtiltja új csoportok szervezését. Ez viszont aktívvá tette a működő csoportszervezőket, akik a meglévő csoportjaikat töltik fel, nem utolsósorban a megtévesztő hirdetésekkel. Grimm Krisztina, a fogyasztóvédelmi iroda vezetője a csoportszervezők számát tíz és húsz közöttire tette, szervezőnként pedig három-öt csoport működik, de ezek egyenként akár több száztagúak is lehetnek.
A GVH ingyenes segítséget is nyújt: külön a fogyasztói csoportok ügyében megerősítette ügyfélszolgálatát, amely a 06-80-48-48-48-as telefonszámon elérhető, emellett nedoljonbe.hu címen weboldalt is indított azért, hogy a panaszosok támogatást és segítséget kapjanak még azelőtt, hogy bedőlnének a hitegetésnek.