A fogyasztók per nélkül is célba érhetnek a Pénzügyi Békéltető Testülettel

Vágólapra másolva!
A bankok, biztosítók és a fogyasztók közötti jogviták esetén nem feltétlenül kell a bíróságra rohanni a fogyasztóknak, hanem lehetőségük van arra, hogy a Pénzügyi Békéltető Testület eljárását kérhessék. Ez az eljárás a bírósági pernél jóval gyorsabb, és a feleket nagyon szigorú együttműködési kötelezettség terheli - hívta fel az [origo] figyelmét a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
Vágólapra másolva!

A pénzügyi Békéltető Testület a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete mellett működik; a pénzügyi békéltetés, mint alternatív vita-rendezési fórum, tipikusan a fogyasztóvédelem jogintézménye - húzta alá dr. Bezzegh Edina, aki rámutatott: 2011. július 1. napjától a fogyasztók a Pénzügyi Békéltető Testület eljárását is kérhetik, melynek közreműködésével akár peren kívül is sikerülhet rendezni a felek közötti jogvitát.

A Pénzügyi Békéltető Testület hatáskörébe és illetékességébe tartozik a fogyasztó és a pénzügyi szolgáltatók, például bankok, biztosítók, pénzügyi vállalkozások, pénztárak, befektetési szolgáltatók között a nyújtott szolgáltatással kapcsolatban létrejött szerződés megkötésével és teljesítésével kapcsolatos vitás ügyek bírósági eljáráson kívüli rendezése.

A D.A.S. JogSzerviz szakértője kiemelte: az eljárás elsődleges célja, hogy a felek között megkísérel egyezséget létrehozni, amennyiben erre nem kerül sor, úgy döntést hoz a jogvita hatékony, és gyors rendezése érdekében.

Az eljárás alapfeltétele

A Pénzügyi Békéltető Testület eljárása megindításának alapvető feltétele, hogy a fogyasztó közvetlenül megkísérelje a vitás ügy rendezését a pénzügyi szolgáltatóval. Ezt a feltételt a kérelem beadásakor igazolni kell, e nélkül a Pénzügyi Békéltető Testület a kérelmet elutasítja. A fogyasztó a pénzügyi szolgáltató panaszra adott válaszából is értesül a békéltető testületi eljárás lehetőségéről. A fogyasztó döntésének elősegítése érdekében meg kell adni a Pénzügyi Békéltető Testület levelezési címét.

Az eljárás megindításának másik feltétele, hogy ne legyen folyamatban más - az adott ügyre vonatkozó - eljárás. Ezért a fogyasztónak a kérelemben nyilatkoznia kell arról is, hogy az ügyben közvetítői eljárást vagy polgári peres eljárást nem indított - figyelmeztetett dr. Bezzeg Edina.

A Pénzügyi Békéltető Testület eljárása a fogyasztó kérelmére indul, azt a pénzügyi szolgáltató nem indíthatja meg. A kérelmet a Pénzügyi Békéltető Testülethez kell írásban benyújtani, vagy elektronikus formában az ügyfélkapunk keresztül.

A kérelemnek tartalmaznia kell a fogyasztó nevét, lakóhelyét vagy tartózkodási helyét, a fogyasztói jogvitával érintett pénzügyi szolgáltató nevét, székhelyét, a fogyasztó álláspontjának rövid leírását, az azt alátámasztó tényeket és azok bizonyítékait, a fogyasztó nyilatkozatát a vitás ügy rendezésének megkísérléséről, az elutasított panaszt, a fogyasztó nyilatkozatát arra nézve, hogy az ügyben közvetítői eljárást vagy polgári peres eljárást nem indított, a döntésre irányuló indítványt.

A kérelmet bármilyen formában be lehet nyújtani, de a törvényben előírt kötelező tartalmi elemeknek meg kell felelnie, ellenkező esetben a Pénzügyi Békéltető Testület a kérelmet elutasítja.

Kilencven napon belül befejeződhet

A Testület eljárása igen gyorsan eredményt hozhat, hiszen az eljárást a PBT a megindítását követő kilencven napon belül befejezi, mely határidő csak egy esetben hosszabbítható meg harminc nappal. Az eljárás tehát jóval gyorsabb, mint a bírósági per.

Az eljárás során a feleket nagyon szigorú együttműködési kötelezettség terheli. A pénzügyi szolgáltató terhelő együttműködési kötelezettség keretében a pénzügyi szolgáltatónak a fogyasztó bejelentésére válasziratot kell készítenie, dokumentumokat kell szolgáltatnia, meg kell jelennie a meghallgatáson.

Bírságolni lehet a pénzügyi szolgáltatót

A D.A.S. JogSzerviz szakértője hangsúlyozta: ezek elmulasztása esetén a Pénzügyi Békéltető Testület közzéteheti annak a pénzügyi szolgáltatónak nevét, székhelyét és az eljárással érintett tevékenysége megjelölését, amely felszólítása ellenére nem tett az ügy érdemére vonatkozó nyilatkozatot és a kitűzött meghallgatáson nem jelent meg, ilyen módon megakadályozva az egyezség létrehozását.

Ha a pénzügyi szolgáltatónak megsérti a pénzügyi fogyasztói jogvita rendezésére vonatkozó rendelkezéseket, vele szemben a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete fogyasztóvédelmi intézkedést - amely a felszólítástól a bírságig terjedhet - alkalmazhat.

A Testület eljárása során mediátorként a felek közötti egyezség létrehozásában működik közre első körben, azonban ha ez nem vezet eredményre, akkor kötelező hatályú határozatot hoz, vagy ajánlást fogalmaz meg. Amennyiben a pénzügyi szolgáltató előzetesen tett nyilatkozatával alávetette magát a Testület döntésének, akkor köteles teljesíteni a határozatban foglaltakat. A határozatban foglalat kötelezettség teljesítésére tizenöt napja van - utalt rá dr. Bezzegh Edina.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről