Természetesen a gépjárművek nagy többségéért jelentkezik a tulajdonosa (vagy üzemben tartója), és az elszállítás és a tárolás díjának kifizetését követően távozik vele a közterület-felügyelet (vagy közreműködője) telephelyéről.
Az elszállítás és tárolás költségét az 55/2009. (X. 16.) IRM rendelet szabályozza. A tárolásért és őrzésért egységesen napi 1.200 forint kérhető, az elszállítás költsége viszont igazodik a település lélekszámához. 200.000 fő feletti településen 20.000 forint, 10.000 fő alatti településen 14.500 forint, a kettő közti településméretnél 17.250 forintaz elszállítás díja.
Harminc percen belül közzéteszik
A jogszabály számos szabályt tartalmaz annak kapcsán, hogy milyen módon szerezhetünk információt az elszállításról, illetve arról, hogy hová került az autónk. Egyrészről – amennyiben a terep- és időjárási viszonyok lehetővé teszik – egy legalább 20x20 cm oldalhosszúságú négyzet alakú tájékoztató matricát kell elhelyezni a jármű helyére, amely tartalmazza a rendszámot, és hogy hol vehető át az autó.
Ezen felül az intézkedő felügyelő ezeket az információkat jelzi a felügyeletnek, akik 30 percen belül közzéteszik a honlapjukon. Érdeklődhetünk továbbá a helyi rendőrkapitányságon, és elvileg az üzembentartó írásos értesítést is kap elszállítás tényéről, illetve felszólítást a jármű átvételére.
Ha nem jelentkezik a tulajdonos
No de mi történik akkor, ha ennyi lehetőség alapján sem jelentkezik a gépjármű tulajdonosa, akár azért, mert nem jutott az információ birtokába, akár azért, mert lemond a járműről, vagy ha a jármű tulajdonosa nem is állapítható meg?
A D.A.S. JogSzerviz szakértője szerint erre az esetre a jogszabály lehetővé teszi a közterület felügyeletnek, hogy a járművet értékesítse. Erre akkor kerülhet sor, ha a tulajdonos (üzemben tartó) személye nem állapítható meg, vagy ha a felszólítás ellenére az elszállított járművet az elszállítástól számított hat hónapon belül nem veszi át.
Természetesen ekkor sincs minden veszve, mert ha az értékesítéstől számított hat hónapon belül jelentkezik a tulajdonos, a vételár őt illeti, levonva belőle természetesen az elszállítás, a tárolás és az értékesítés költségét.
Árverés, majd kereskedő
Sajnos vélhetően ez a vételár nem a piaci érték lesz, a jogszabály 2 kör árverést ír elő, amely során kialakul a vételár, amely a kikiáltási ár alá is leszállítható (a bírósági végrehajtás szabályai alkalmazandóak). Ha árverésen nem sikerül értékesíteni a járművet, azt használt gépjármű kereskedőnek adják át értékesítésre.
Amennyiben a járművet így sem lehet eladni, vagy időközben hulladékká vált (vagy eleve az volt), az forgalomból kivonásra és bontóba kerül, és bár ez igen hosszú idő, előfordulhat, hogy a nemtörődöm tulajdonos gépjárműve zúzdában végzi – figyelmeztetett végezetül dr. Szabó Áron.