A vonatkozó jogi előírások alapján az akciós termékekre is ugyanúgy irányadóak a szavatosság, illetőleg kötelező jótállás, mint a nem akciósra, így reklamálni ilyen esetben is lehet. Nem mondhatja tehát azt a kereskedő, hogy akciós terméket nem lehet visszahozni.
Kivétel ez alól az, amikor egy termék olyan hibával rendelkezik, amelyre tekintettel akciós, és ezt közölték is a vásárlóval. Vagyis az üzletben felhívták a fogyasztó figyelmét arra, hogy a megvásárolt termék azért akciós, mert valamilyen apró szépséghibája van, akkor e hiba miatt nincsen lehetőség kicseréltetni, kijavíttatni azt, mivel erre felhívták a vevők figyelmét.
Miért került sor a leárazásra?
Érdemes tudni, miért került sor a leárazásra. Élelmiszereknél például ilyen esetekben kiemelten fontos megnézni a minőség-megőrzési időt és mérlegelni, hogy ez az esetleg olcsóbban, nagyobb mennyiségben beszerzett áru elfogyasztható-e a lejárati idő előtt.
Amennyiben a sok átárazás miatt egy termékkel összefüggésben két ár szerepel, akkor a fogyasztónak jogában áll az alacsonyabb árat fizetni. Ugyanez a helyzet akkor, ha a pénztárban magasabb ár jelenik meg a vonalkód leolvasásának eredményeképpen, ilyenkor a vevőszolgálat kell, hogy visszaadja a különbözetet.
Éppen ezért a számlát, blokkot érdemes alaposan áttanulmányozni, és távozás előtt - szükség esetén - reklamálni.
Köteles kicserélni
A Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület közleménye szerint a hibás termék esetén a kereskedőtől kapott nyugtával a fogyasztónak joga van elsősorban a meghibásodott árucikkek javítására vagy kicserélésére, másodsorban vételár-leszállításra vagy a teljes vételár visszatérítésére.
A KÖFE szerint bizonyos vállalkozások egyéb okokra való hivatkozással próbálják a fogyasztók jogait korlátozni, de az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló kormányrendelet értelmében a kereskedő, a vásárlástól számított három munkanapon belül meghibásodott terméket köteles kicserélni, és még arra sem hivatkozhat, hogy számára a csere, aránytalan többletköltséggel járna.
A „régi 3 napos szabály megszűnt”
A közlemény kiemelte, hogy a régi „3 napos szabály" (bármilyen terméket három napon belül visszavihetnek és visszakérhetik annak vételárát) már nem él, tehát a fogyasztók csupán minőségi kifogás esetén léphetnek fel jogaik érvényesítéséért a kereskedővel szemben.
Tönkrement ajándékok esetén reklamálni kell a kereskedőnél, aki erről jegyzőkönyvet köteles felvenni, a bejelentés egy példánya mindig a vásárlót illeti meg, amelyre a vállalkozás köteles harminc napon belül válaszolni.
Két éven belül – a legtöbb esetben
A legtöbb árucikk esetében a vásárlástól számított két évig lehet többek közt javítást és cserét kérni, ha a termék alapvetően hibás volt. Az első hat hónapban a kereskedő bizonyíthatja, hogy a meghibásodás a vásárlást követően keletkezett, ezért nem jogos a vásárló kérése, a következő másfél évben viszont már a fogyasztónak kell igazolnia szakvéleménnyel, hogy eleve hibás terméket kapott a vásárláskor.
Ez alól kivételek a tartós fogyasztási cikkek, mint az LCD tévék és a 10 ezer forintnál drágább mobiltelefonok, ezekre ugyanis kötelezően egyéves jótállás vonatkozik, amely idő alatt végig kereskedőnek kell bizonyítani, ha úgy véli, hibátlan terméket értékesített.
Egyes boltok az ünnepekre való tekintettel, azzal biztatják a vásárlót, hogy az ajándékot akkor is kicserélik, amennyiben az nem nyeri el később a megajándékozott tetszését. Az egyesület szerint ilyen esetben a kereskedői ígéretet érdemes ráíratni a kapott nyugtára.
Interneten rendelt termékek esetében
A KÖFE felhívja a figyelmet arra is, hogy interneten rendelt termékek vásárlásától a fogyasztó a kiszállítástól számított tizennégy napon belül indokolás nélkül elállhat. Az árucikket ekkor a fogyasztónak saját költségén kell visszajuttatnia a vállalkozásnak, amely köteles visszautalni a kifizetett vételárat.
Az elállás joga alól kivételt képeznek a romlandó termékek vagy többek között az az eset, ha a megrendelt CD-t vagy DVD-t a vásárló már felbontotta, esetleg a terméket magánszemélytől vásárolta.
Ha a vevőnek akár az internetes vásárlás miatt támad vitája a kereskedővel, vagy nem állnak szóba vele hibás termék esetén, akkor a békéltető testületek ingyenesen segítenek az ügy megoldásában - hangsúlyozta a KÖFE.