A karácsonyi szezonban csúcsra jár a kiskereskedelem. A háztartási műszaki cikkek éves forgalmának 30-40 százaléka ebben az időszakban talál gazdára – mondta el a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
A karácsonyfa alá gyakran kerül mobiltelefon, számítógép, hi-fi, televízió, porszívó. A gondos vásárlók egy része azzal is igyekszik bebiztosítani magát a nem várt meglepetések ellen, hogy a megvásárolt termékre garancia kiterjesztést vásárol.
Van olyan üzlet, ahol ezt azonnal a vásárláskor el lehet intézni, de elérhető a garancia kiterjesztés akár utólagosan is – ismertette dr. Vágány Tamás.
Kétféle jogi konstrukció
Azt már csak kevesen tudják, hogy ez a „szolgáltatás” alapvetően kétféle jogi konstrukciót jelenthet, melyek egyáltalán nem ugyanazt takarják. Sokan csak akkor szembesülnek a szolgáltatás valós tartalmával, amikor igénybe kívánják azt venni.
Egy-egy értékesebb műszaki cikk megvásárlásakor többségünk reménykedik abban, hogy problémamentes lesz a használat, nem kell szervizbe járkálni a készülékkel. Akinek a remény nem elég, kiterjesztett garancia után néz.
A reménykedés második köre azzal kapcsolatos, hogy majd ez a szolgáltatás biztosítja a gondtalan éjszakákat számunkra. De mi is ez a szolgáltatás pontosan? – tette fel a kérdést a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
A jótállás általános szabályai
Ahhoz, hogy ezt megértsük, röviden érdemes felidézni a jótállás (köznapi nevén garancia) általános szabályát: a jótállási időn belül bekövetkező hibáért a kötelezett (általában a forgalmazó) felelősséget vállal, a terméket megjavíttatja vagy kicseréli, illetve ezek hiányában visszaadja a vételárat.
Csak olyan hibáról lehet szó, ami rendeltetésszerű használat mellett következett be, és nem érte a készüléket valamilyen károsító külső erőhatás (például: villám, leejtés). Erről szól tehát eredetileg a jótállás.
Minden tízezer forintot meghaladó vételáru tartós fogyasztási cikkre jár automatikusan egy év jótállás. Ennél hosszabb időtartamot önként, ingyenesen vállalhat a gyártó vagy a forgalmazó, illetve meghatározhatja a hosszabb időtartam ellenértékét.
Amennyiben a forgalmazó, gyártó egyszerűen magasabb vételárért a törvényi minimumnál hosszabb jótállási időt vállal, akkor a fenti törvényi szabály időben hosszabb távon alkalmazandó.
Továbbra sincs tehát védelem például az elejtéssel szemben, a többletvédelem nem esetkörében, hanem időtartamában jelent többet - hangsúlyozta a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
Vagyis, azt az időszakot nyújthatjuk ki, melyen belül vélelem szól amellett, hogy a meghibásodás oka már az adásvétel pillanatában megvolt a készülékben, de csak később mutatkozik meg.
Ez a garancia kiterjesztésnek az a módja, amikor csupán a jótállás időtartamát változtatjuk meg meghatározott mértékben (általában 12-60 hónappal).
Garancia kiterjesztése biztosítási szerződéssel
Ezzel szemben egészen mást jelent jogilag a garancia kiterjesztése biztosítási szerződés útján. Ha csak az elnevezéseket figyeljük, könnyen összekeverhető az előzővel – figyelmeztetett dr. Vágány Tamás.
Ennél a formánál a forgalmazó a termék megvásárlásához kapcsolódó biztosítási szerződés megkötését teszi lehetővé (de nem kötelezővé) a fogyasztó számára. Az adásvételi szerződés mellett ilyenkor létrejön egy biztosítási jogviszony is a fogyasztó és azon biztosító között, aki a konstrukció mögött áll. Ebben az esetben – közvetve, a kereskedőn keresztül - biztosítási díjat fizetünk a garancia kiterjesztéséért, és itt a lényeg: biztosítási jogviszonyba kerülünk.
Nem terjed ki mindenre
A biztosítási terméknek általában hangzatos, de legalábbis szemléletes az elnevezése, ami azonban önmagában semmit nem árul el a mögöttes tartalomról. Sokan abban a téves elképzeléssel vásárolnak garancia kiterjesztő biztosítást, hogy az mindentől megóvja és kártalanítja majd a tulajdonost.
Ez azonban tévedés, mivel egy biztosítási szerződés sohasem terjed ki minden lehetséges károsító eseményre, ráadásul az igénybevételnek számos feltétele van. Számolni kell(ene) ezen felül a kockázatból kizárt esetekkel és a lehetséges önrész összegével, éppen úgy, ahogy az a jól ismert casco- vagy lakásbiztosítások esetén történik.
Milyen kockázatoktól tart a tulajdonos?
A biztosítási alapú garancia kiterjesztés nem haszontalan konstrukció, mindössze azt kell a megvásárlása előtt ésszerűen átgondolni, hogy milyen kockázatoktól tart a tulajdonos, és ezek a kockázatok benne vannak-e az adott konstrukcióban, és ha benne vannak, milyen díjat kell ezért fizetni.
A D.A.S. JogSzerviz szakértője szerint, ha például valakinek nagyon fontos az, hogy ha ellopják a készüléket, a biztosító kártalanítsa, akkor vegye a fáradtságot és keresse meg a feltételekben a biztosítási eseményeket. Ha ezek között a lopáskárt nem találja, akkor nem kell utólag sopánkodnia a rossz konstrukció miatt.
Ennél a példánál maradva az sem elég, ha a lopáskár szerepel a biztosítási események között, mert azt is ellenőrizni kell, hogy mely esetek vannak kizárva, illetve vannak-e többlet feltételek, melyek fenn álltát a biztosító vizsgálhatja (például: lezárt tárolóból történő lopás).
Amire ügyelni kell
Nagyon fontos áttekinteni a kockázatból kizárt eseteket, mert ha ezek nagyon széles körben fedik le a lehetséges károsító eseményeket, akkor erősen kérdéses, hogy ki fogjuk-e tudni használni a garancia kiterjesztésben rejlő lehetőségeket.
Végezetül mindkét jogi konstrukció esetén ügyelni kell arra, hogy a hibát időben és ott jelezzük, ahol ezt a jótállási jegy vagy más vásárlói tájékoztató előírja, illetve ne javíttassunk addig, amíg ezt a forgalmazó, annak szervize vagy a biztosító nem engedélyezte számunkra. Ellenkező esetben sajnos mindenféle jogérvényesítés akadályba ütközhet – figyelmeztetett végezetül dr. Vágány Tamás.