Nincs is annál bosszantóbb, mint ha az ember mobiltelefonja, táblagépe a jótállási időn belül felmondja a szolgálatot – összegezte a tapasztalatokat dr. Vágány Tamás.
Hazánkban ráadásul többnyire elég nehézkes a garanciális ügyintézés, sokan heteket, hónapokat várnak a készülék javítására, cseréjére. Meglepő, de sokan feledkeznek meg arról, hogy nemcsak a készülékért kell(ett) fizetni, hanem ahhoz szolgáltatási díj is kapcsolódik.
Nem a szolgáltatótól vett készülék
Érdemes számba venni, mikor számlázhat és mikor nem a javítás időtartamára díjat a szolgáltató – hangsúlyozta a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
Mindenekelőtt le kell szögezni, amennyiben az adott készüléket egyúttal nem a szolgáltatótól vásároltuk valamilyen akciós csomagban, hanem tőle teljesen függetlenül, akkor a készülék meghibásodásának és a hiba elhárításának időtartamára változatlanul fizetnünk kell a szerződés szerinti havai alap- és forgalmi díjakat.
Ebben az esetben persze fölösleges pénzkidobás például egy hónapig fizetni az internetért, ha azt nem lehet használni. Ezt a kárt azzal szemben érvényesíthetjük, akinek a készülékért jót kell állnia, ez pedig a forgalmazó és az új Polgári törvénykönyv hatálybalépése óta a gyártó is lehet.
Ilyen esetben a forgalmazónak/gyártónak tehát nemcsak meg kell javítania a készüléket, hanem a hibás teljesítésből eredő kárt, költséget is át kell vállalnia. Persze mindez nem áll fenn, ha megfelelő cserekészüléket (nem feltétlenül azonosat) biztosítanak számunkra.
A szolgáltatást nyújtótól vásárolt készülék
Abban az esetben, ha a készüléket egyúttal a távközlési szolgáltatást nyújtó cégtől vásároltuk (mindegy, hogy egy összegben vagy részletben), a szolgáltató csak akkor számlázhat felénk arra az időszakra, amíg a készülék használhatatlan, ha cserekészüléket biztosít.
Ennek hiányában a szolgáltatónak nincs joga számlázni, nekünk pedig nem kötelességünk a kiszámlázott díjat megfizetni.
Ilyen esetben ugyanis a szolgáltató oldalán merült fel olyan hiba, ami a szolgáltatás igénybe vételét megakadályozta. Nem várható el a fogyasztótól, hogy saját maga kölcsönözzön készüléket ismeretségi vagy üzleti alapon.
Ha erre mégis sor kerül, és egy ismerősünk ésszerű díj fejében átengedi saját készülékét, ezen költség megtérítését vagy jóváírását kérhetjük számladíjunkból – tanácsolta végezetül dr. Vágány Tamás.