A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
0
Bronzérem
0
HUNMuhari Eszter
19:25VívásEszter Muhari-Auriane Mallo-Breton
HUNMuhari Eszter
20:40VívásEszter Muhari-Nelli Differt
HUNMagyarország
21:44ÚszásSzabad 4 x 100m
HUNPóta Georgina
22:15AsztaliteniszGeorgina Pota-Xiaona Shan
NyílNyíl

Mit mond a jog a gépjárművekbe felszerelhető fedélzeti kamerákról? (2. rész)

Ahol a gyalogos nem ember, amerikai közlekedés, gyalogos, autós, zebra, new york
Vágólapra másolva!
A felvétel felhasználására kizárólag akkor kerüljön sor, amennyiben ehhez méltányolható és jogos érdek fűződik, például annak utólagos igazolására, hogy a gyalogos lépett ki az autó elé féktávolságon belül.
Vágólapra másolva!

A D.A.S. JogSzerviz szakértője kifejtette (az első rész itt olvasható): számtalan közlekedési balesetben azért nem kap a vétlen fél kártérítést, vagy csak részleges kártérítést, mert a közlekedési szituáció utólagos modellezése tanúk és külső kamera felvételének hiányában nehézségekbe ütközik.

Amikor például a koccanás közvetlen előzményeként valaki elé bevág egy másik jármű és ezzel elveszi a fékútját, majd erőteljes fékezésre is kényszeríti, tanúk nélkül szinte lehetetlen bizonyítani. Ilyenkor pótolhatatlanul hasznos bizonyíték az általunk készített belső kamera felvétele.

Egymással konkuráló érdekek

Sokan azért nem használnak ilyen készüléket, mert bizonytalanok abban, hogy ez jogszerűen lehetséges-e, ám ebben a körben kijelenthető, hogy lehetséges – mutatott rá dr. Vágány Tamás.

Tény, hogy az elmúlt évtizedekben az egész világon az a szabályozási tendencia bontakozott ki, hogy a személyhez fűződő jogokat általában minél erősebb jogi védelemmel lássák el. Itthon is egyre szigorúbb szabályok léptek hatályba, amit tovább formált a bírói gyakorlat.

Ne csak megfigyelje, hanem rögzítse is

Az idén hatályba lépett új Polgári törvénykönyv, továbbá az információs önrendelkezési jogról és információ szabadságról szóló törvény keretei között lehetőség van arra, hogy a gépjármű üzembentartója a járműbe az általa igénybe vett közlekedési útvonalon ne csak megfigyelje, hanem rögzítse is a közlekedés többi résztvevőjét, beleértve a gépjárművek mellett a kerékpárosokat és gyalogosokat is.

Az ilyen felvétel egy vitatott közlekedési helyzetből adódó bírósági perben – legalábbis Magyarországon - minden további nélkül bizonyítékként felhasználható. A bizonyító erő annál erősebb, minél több információ is tárolásra került a felvételen kívül (GPS adatok, időpont, saját sebességünk).

Több feltétel is létezik

Ahhoz, hogy a kamerás megfigyelést feltétlenül a törvényes keretek között tartsuk, érdemes betartani több feltételt – mutatott rá a D.A.S. JogSzerviz szakértője.

Forrás: Origo

A felvétel felhasználására (nyilvánosság számára elérhetővé tétele, módosítása stb.) kizárólag akkor kerüljön sor, amennyiben ehhez méltányolható és jogos érdek fűződik, pl. annak utólagos igazolására, hogy a gyalogos lépett ki elénk féktávolságon belül.

Érdemes tájékozódni

Az elkészült felvételt rendszeres időközönként törölni kell, amennyiben „eseménytelen” volt a közlekedésünk. Ezt már csak az eszköz tárolókapacitása miatt is célszerű átgondoltan beállítani.

Amennyiben külföldre utazunk, előzetesen tájékozódni kell az adott állam(ok) saját jogszabályi előírásairól a fedélzeti kamera használatát illetően. Nincs még ugyanis egységes, minden EU (illetve EGT) tagállamra irányadó szabály.

Ha a konzulátus, külföldi ismerős vagy az internetes keresés segítségével sem lehet pontosan feltérképezni a jogszabályi lehetőségeket, inkább ne kockáztassuk meg a bírságot és az eszköz lefoglalását – mondta végezetül dr. Vágány Tamás.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!