Dr. Fekete Klaudia kifejtette: sajnos nem ritka eset, hogy a vasúti tömegközlekedés igénybevétele során a vonatok késését tapasztalhatjuk, akár nyáron a felforrósodott sínek, vagy télen a lefagyott vezetékek miatt. Ilyenkor sokakban felmerül a kérdés, hogy vajon felelősségre vonható-e a vasúti társaság, és milyen jogai vannak az utasnak.
A kérdésre a választ a vasúti társaság 2016. november 1. napjától érvényes üzletszabályzatában találhatjuk meg, mely pontosan meghatározza, hogy milyen időtartamú késések és járatkimaradások esetén, milyen jogosultságok illetik meg az utasokat.
Mi az a járatkimaradás?
Az üzletszabályzat alapján forgalmi akadály a személyszállítási szolgáltatás akadályoztatásának minősülő minden olyan körülmény, amely a személyszállító vonat késését vagy kimaradását eredményezi. Ugyanakkor leszögezi azt is a szabályzat, hogy nem minősül járatkimaradásnak vagy késésnek, ha az utasok továbbszállításáról a vasúti társaság gondoskodott.
Ebben az esetben a társaságnak lehetőséget kell biztosítania másik vonattal való utazáshoz úgy, hogy az utas vonatkimaradás esetében 180 percet, a vonat késése esetén 30 percet meg nem haladó késéssel a célállomására megérkezzék.
A fentiekből következően megállapítható, hogy vonatkimaradás esetén a 180 percet meghaladó késés, a vonat késése esetén pedig csak a 30 percet meghaladó késés esetében élhetnek az utasok a lentiekben részletezett jogosultságokkal – hangsúlyozta a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
A vonat késését a közzétett menetrend szerinti és a tényleges érkezési időpont különbségének kiszámításával kell megállapítani. A menetrend be nem tartásának megítélésénél azon az állomáson történő tényleges és menetrend szerinti érkezési idő az irányadó, ahol az utas az utazását befejezi.
A társaság köteles igazolást kiállítani
A vonat késése és kimaradása esetén az utas kérésére a késésről (ideértve a késés miatti csatlakozásmulasztást is) és kimaradásról, valamint az azt okozó akadály tényéről és időtartamáról a vasúti társaság köteles igazolást kiállítani. Az igazolást a vasútállomás ügyeletes alkalmazottja, a vonaton a jegyvizsgáló adja ki, és ezt a tényt feljegyzi az utas menetjegyére.
Amennyiben a vonat a nyílt pályán akadt el, 60 percnél hosszabb késés esetén a vasúti társaságnak térítésmentesen fel kell ajánlania az utasok elszállítását a vonattól a vasútállomásra, a szolgáltatás alternatív kiindulási helyére vagy végső célállomására, amennyiben az időben és fizikailag lehetséges.
Abban az esetben, ha a vasúti szolgáltatás a továbbiakban nem folytatható, a vasúti társaság a lehető legrövidebb időn belül alternatív személyszállítási szolgáltatást szervez – ismertette dr. Fekete Klaudia.
Az alábbi lehetőségek közül választhat az utas
Az üzletszabályzat szerint forgalmi akadály, azaz a fentiekben meghatározott időtartamot meghaladó késés, vagy járatkimaradás esetén az utas az alábbi lehetőségek közül jogosult választani. Az első: az utazását folytathatja a menetjegyén szereplő célállomásra. Ilyen esetben - a különbözet megfizetése nélkül - magasabb menetdíjú szolgáltatást (vonat-nemet, kocsi-osztályt) is igénybe vehet.
Második: dönthet úgy, hogy az utazását nem folytatja tovább a menetjegyén szereplő célállomásra. Ennek három lehetséges módja van – sorolta a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
Az utazását az akadály helyén megszakíthatja: Ha az utas későbbi vonattal vagy más útvonalon közlekedő vonattal kívánja utazását a célállomásig folytatni, a vasúti társaság a menetjegy érvénytartamát meghosszabbítja, illetőleg a menetjegyet a hosszabb útvonal igénybevételére érvényesíti.
Lemondhat a továbbutazásról: Ha a forgalmi akadály miatt az utas az utazását befejezi, a vasúti társaság az utasnak kezelési költség felszámítása nélkül visszafizeti a megfizetett és a ténylegesen megtett útra eső menetdíj különbözetét.
Tehát a menetdíjnak arra a távolságra eső részét köteles visszafizetni, amelyet az utas a forgalmi akadály miatt leutazni nem tudott. Ennek feltétele, hogy a forgalmi akadályról az utas igazolással (illetve záradékolt menetjeggyel) rendelkezzen.
Kívánságára a vasúti társaság az utast az indulási állomásra visszaszállítja: A vasúti társaság köteles az indulási állomásra visszautazni kívánó utast kézipoggyászával együtt az eredeti vagy más útirányon, az eredeti vagy más tömegközlekedési eszközzel az indulási állomásra térítésmentesen visszaszállítani.
Amikor a teljes összeg visszajár
Ebben az esetben az utas a teljes fizetett összeg visszatérítését kérheti, ha az alábbi három feltétel együttesen teljesül:
A vasúti társaság által kijelölt első alkalmas vonattal visszatér kiindulási állomására, és a visszautazáshoz igénybeveendő vonat számát, útirányát, viszonylatát a vasúti társaság a menetjegy mellé kiadott igazoláson feltünteti, továbbá a kiindulási állomáson a vonat megérkezésétől számított 30 percen belül az utas a vasútállomáson szolgálatot teljesítő ügyeletes alkalmazottal vagy visszaérkezéskor a vonat jegyvizsgálójával igazoltatja, hogy a megjelölt vonattal visszaérkezett.
A fentiekben meghatározott lehetőségek mellett a feláras vonatok, azaz a kiegészítő jeggyel, vagy helyjeggyel igénybe vett vonatok késése esetén az utasok kártérítésre és átalány-kártérítésre is jogosultak lehetnek – mondta végezetül dr. Fekete Klaudia.