Dr. Vágány Tamás kifejtette: gyakori tapasztalat, hogy ismeretlen személyek vagy cégek keresnek meg bennünket annak érdekében, hogy valamilyen terméket eladjanak, kérdőívet kitöltessenek vagy a vállalkozás szolgáltatását reklámozzák.
Ezt az értékesítési módszert hívják direkt marketingnek, s valljuk be, sok esetben igen bosszantó tud lenni.
Annak ellenére, hogy a személyes adatok kezelésére rendkívül szigorú hazai, uniós és nemzetközi szabályozás vonatkozik, sokszor érezhetjük azt, hogy a minket megkereső cégnek mi nem adtuk ki elérhetőségeinket.
Néhány óvatlan kattintás és kész
Sajnos elég néhány óvatlan kattintás az interneten akár egy vásárlás, akár bármilyen ügyintézés során, s máris hozzájárultunk adataink kezeléséhez, illetve azok direkt marketing céljára való felhasználásához.
Ezen túlmenően a jelenlegi szabályozás értelmében továbbra sem teljesen tiltott bizonyos adatbázisok, így akár elérhetőségünket is tartalmazó adatbázisok megvásárlása sem, ekként valóban előfordulhat, hogy számunkra ismeretlen cégek intéznek kéretlen megkereséseket irányunkba.
A bosszantó gyakorlat ellen
A fenti kellemetlenségek kezelésére egy jó megoldás, hogyha minden ilyen megkereséskor kérjük, hogy az adott cég helyezze adatainkat az úgynevezett Robinson-listára – emelte ki a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
E lista vezetése minden direkt marketinget alkalmazó cég számára kötelező, s lényege, hogy az ezen szereplő személyeket a cég nem keresheti meg semmilyen reklámozási célzattal.
A vállalkozásnak ezen kérésünket tiszteletben kell tartania, a listán szereplő személyeket a továbbiakban sem telefonon, sem e-mailben, sem postai úton nem keresheti.
A lista elnevezése rendkívül találó és nem a véletlen műve, az ezen szereplő személyek olyannak számítanak az adott cég életében, mint akik egy lakatlan szigeten élnek: számukra ezen ügyfelek nem elérhetőek, nem kereshetők meg sem telefonon, sem egyéb módokon.
A listára való felkerüléssel a kéretlen reklámok elkerülésén túl azt is elérjük, hogy adatainkat a jövőben ne adhassa tovább az azokat kezelő cég.
Rendkívül fontos, hogy amennyiben például telefonbeszélgetés keretén belül jelezzük, hogy kérjük a Robinson-listára történő felvételünket, de ennek a vállalkozás nem tesz eleget, úgy bizonyítható módon, postai úton, tértivevényes levélben szólítsuk fel az adott vállalkozást adataink listára helyezésére, s erről kérjünk írásbeli visszaigazolást is.
Ha a cég ezen kérésünknek sem tesz eleget, úgy végső esetben lehetőségünk van a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál panasszal élni.
A marketing célú hívások a fenti módszert követve akár szinte teljesen eltüntethetők életünkből, amennyiben azt kívánjuk. A megkeresések jelentős számú csökkenéséhez tapasztalatunk szerint sokszor az is elegendő, hogyha egy-két megkeresés esetében jelezzük a listára való felkerülés iránti igényünket – mondta végezetül dr. Vágány Tamás.