Jármű-e az elektromos roller? A jogi szabályozás elég egyértelmű ebben a kérdésben, a KRESZ egyértelműen fogalmaz, pontosan meghatározza milyen feltételeknek kell megfelelnie egy közlekedési eszköznek ahhoz, hogy járműnek tekinthessük.
Az elektromos roller nem teljesíti ezeket a követelményeket, így jogi szempontból nem fér bele a jármű kategóriába – mutattak rá a Lupovici Ügyvédi Iroda szakértői.
Amennyiben nem jármű, akkor közúton nem közlekedhet. De akkor mi az elektromos roller? Jogi szempontból az elektromos roller vezetője, mivel nem jármű, gyalogosnak minősül. A KRESZ megalkotása során volt kezdeményezés egy új járműtípus a kerekes sporteszköz bevezetésére, de a szabályozást a jogalkotó végül nem tartotta fenn, így ez a kategória napjainkban nem létezik.
Miért gond, ha gyalogosnak minősül?
A Lupovici Ügyvédi Iroda szakértői kiemelték: a gyalogosok a köznapi, de a jogértelmezés szerint is sokkal lassabban közlekednek, mint bármelyik KRESZ-ben szabályozott jármű.
Az elektromos rollerek bizonyos típusai akár 30 km/h sebességgel is képesek közlekedni, így egyértelmű baleseti kockázatot jelentenek, ha a hatályos jogértelmezés szerint a gyalogosok közé tereljük őket.
Továbbá, ha nem jármű, nincs olyan biztonsági előírás (bukósisak, térdvédő, zárt ruházat) ami az elektromos roller vezetőjének testi épségének védelmét szolgálná.
Balesetnek kell történnie?
Mint a fentebb leírtakból láthatjuk, a jogi szabályozás kétarcú ebben a kérdésben. Amennyire egyszerűen gyalogosnak tudjuk minősíteni az elektromos rollerezőket, a gyakorlat bizonyítja, hogy a hétköznapokban azért nem ennyire egyszerű az ügy megítélése.
Egyrészt a már említett sebesség miatt, maguk a rollerezők sem szívesen közlekednek a gyalogosok között, akik mégis, az első balesetük után újra fogják értékelni a közlekedés helyszínét. További kockázatot jelent, hogy a rollerezők jelentős része alkalmi felhasználó.
Tehát nem megszokott közlekedési szituációkban használják a számukra nem megszokott közlekedési eszközt, számukra ismeretlen sokszor saját maguk alkotta szabályokra hagyatkozva. Ez egyenesen vezet súlyos balesetek bekövetkezéséhez, amikre számos példát láttunk akár Nagy - Britanniában, akár az Egyesült Államok területén.
A tiltás megoldás?
Több nagyváros, közöttük Párizs, vagy Vancouver úgy döntött, hogy a város egyes részeiről egyszerűen kitiltja ezeket az eszközöket.
Megfontolandó megoldás, azonban a Lupovici Ügyvédi Iroda szakértői szerint egy nem megfelelően szabályozott közlekedési problémára tiltással reagálni igen kényelmes válasz. A megoldás, mint annyiszor most is a körültekintő szabályozás, mely megadja a lehetőséget a biztonságos és legális használathoz, a fent említett járművek kapcsán.
Túlélési tanácsok elektromos rollerezőknek
A szabályozás hiánya olyan esetekhez vezetett, amikor már több személy utazott ugyanazon az elektromos rolleren, vagy a KRESZ szabályait be nem tartó elektromos roller vezetője autóval ütközött a járdán történő áthaladás közben.
Fontos észben tartania az elektromos roller vezetőinek, hogy a rolleren semmilyen védelmet nem élveznek. Ha van lehetőségük, legalább bukósisak viseléséről gondoskodjanak, illetve mindig legyenek körültekintők amennyiben kockázatos forgalmi szituációkba keverednek (zebra, kereszteződés).
A közlekedésben már kipróbált, megfelelő szabályrendszerrel körbebástyázott többi jármű sem tud megfelelően reagálni egy hangtalanul és gyorsan, akár takarásból érkező közlekedési eszközre.
Ezért mindig számítsunk arra, hogy az a jármű, amit mi érzékelünk, minket nem lát, ránk nem számít - hangsúlyozta végezetül dr. Lupovici Jack a Lupovici Ügyvédi Iroda és az ugyvedipraxis.hu szakértő ügyvédje.