Az előzés esetköreit részletesen taglalja a KRESZ. De a kerékpárosok szempontjából is fontos szabály, hogy előzni abban az esetben szabad, ha az előzés céljából igénybe venni kívánt forgalmi sáv olyan távolságban szabad, hogy – figyelemmel az előzni kívánó és a megelőzendő jármű sebessége közötti különbségre – az előzés a szembejövő forgalmat nem zavarja.
További szabály, hogy az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartani – hangsúlyozta dr. Varga Júlia.
Sok olyan úton közlekedhet az ember, ahol a kerékpárosok biztonságos előzése nem végrehajtható, mivel a KRESZ által is megkövetelt oldaltávolság nem biztosítható. Önmagában tehát szabálytalan lehet az előzési kísérlet, ha szűk utcában történik.
Különösen, ha a biciklis jobb oldalán várakozó járművek sorakoznak, hiszen a kerekezőnek azoktól is megfelelő távolságot kell tartania. Szintén fontos alapszabály, hogy záróvonalat értelemszerűen nem szabad átlépni, és érinteni sem. Ez alól a szabály alól az sem mentesíti a vezetőt, ha biciklist szeretne előzni.
Követési távolság
Az előzés szabályait is figyelembe véve szintén fontos szabály, és biciklis mögött történő közlekedés esetén is betartandó a követési távolságra vonatkozó követelmény. Ennek megfelelően, mivel a kerékpár járműnek minősül, azt autóval csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött – ennek hirtelen fékezése esetében is – meg lehessen állni.
Mondani sem kell, hogy a biciklis testi épségét fokozottan figyelembe kell vennie az autósnak. Ugyanis a követési távolság be nem tartásának sokkal súlyosabb következményei lehetnek egy másik gépjármű mögötti közlekedéshez képest, amely így szigorúbb büntetést vonhat maga után.
A biztonságos közlekedés érdekében minden esetben legalább két méter távolságot érdemes tartani a biciklistől a testi épségének védelmében.
Hangjelző
Hangjelzést adni csak balesetveszély esetében, a baleset megelőzése érdekében, valamint – lakott területen kívül – az előzési szándék jelzése céljából szabad. Fontos tehát, hogy a városban, lakott területen közlekedve nem használható a duda arra a célra, hogy nyomatékosan jelezze a sofőr a biciklis részére, hogy húzódjon le, és tegye lehetővé az előzést.
Ennek megfelelően sietség esetén is szabálytalannak minősül, ha hangjelzővel jelzi az autós az előzési szándékát.
A járda nem opció
Kerékpárral főszabály szerint kerékpárúton, kerékpársávon vagy erre utaló jelzés esetében az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg – ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik – a lakott területen kívüli úton, a főútvonalként megjelölt úton az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekedni.
Ebből a szabályból is kitűnik, hogy kerékpárral a legtöbb esetben nem lehet szabályosan a járdán közlekedni.
Így az autósok nem érvelhetnek azzal, hogy kerékpárral nem az úttesten, hanem a járdán kell közlekedni, ugyanis ez esetben a biciklis szabályt sértene – mutatott rá végezetül a D.A.S. JogSzerviz szakértője.