Sokszor előfordul ugyanis, hogy a megvásárolt termékre már lejárt a jótállás, és persze természetesen elromlik. Kihívjuk a szerelőt, aki jó esetben ki tudja javítani a hibát. De mi történik akkor, ha ezt követően rövid időn belül ismét hibába ütközünk?
Létezik az egyes javító-karbantartó szolgáltatásokra vonatkozó kötelező jótállásról is szabály, mely szerint, ha a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés tárgya a fogyasztó által megrendelt, a jogszabály mellékletében felsorolt javító-karbantartó szolgáltatás, és a szolgáltatásnak az általános forgalmi adót és az anyagköltséget is magában foglaló díja a húszezer forintot meghaladja, a szolgáltatást nyújtó vállalkozást jótállási kötelezettség terheli.
Mely szolgáltatásokat nevesíti a jogszabály melléklete?
– Lakás karbantartási és lakás javítási szolgáltatások.
– Háztartási gépek és készülékek javítása.
– Barkácsszerszámok - és kerti szerszámok javítása.
– Személygépkocsik, motorkerékpárok karbantartása és javítása.
– Audiovizuális, fotó-optikai és információfeldolgozási berendezések javítása.
– Gyógyászati segédeszközök javítása.
– Telefon- és telefax-berendezések javítása.
– Hangszerek javítása.
– Órák javítása.
A jótállás időtartama hat hónap. Ez a határidő a szolgáltatás elvégzése után a dolognak a fogyasztó részére való átadásával, vagy – ha az üzembe helyezést a vállalkozás végzi – az üzembe helyezés napjával kezdődik.
Sajnos el szokott maradni, de a vállalkozás a szolgáltatás díjának átvételekor vagy a dolognak a fogyasztó részére történő átadásakor jótállási jegyet köteles a fogyasztó rendelkezésére bocsátani olyan formában, amely a jótállási határidő végéig biztosítja a jótállási jegy tartalmának jól olvashatóságát.
Fontos tudni, hogy a jótállási jegy fogyasztó rendelkezésére bocsátásának elmaradása esetén a szerződés megkötését bizonyítottnak kell tekinteni, ha az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot/számlát/nyugtát a fogyasztó bemutatja.
Amennyiben bejelentjük jótállási igényünket az elvégzett szolgáltatás hibája miatt, akkor a vállalkozás a dolgot kijavításra elismervény ellenében köteles átvenni.
Az elismervényen fel kell tüntetni a fogyasztó nevét és címét, a dolog azonosításához szükséges adatokat, a dolog átvételének idejét és azt az időpontot, amikor a fogyasztó a kijavított dolgot átveheti.
Ha pedig a hibás teljesítés folytán a kijavítandó dolog elszállítása vagy visszaszállítása szükséges, erről – járművek, továbbá a 10 kg-nál kisebb tömegű és tömegközlekedési járművön szállítható dolgok kivételével – a vállalkozás köteles gondoskodni.
Amennyiben az el-, illetve visszaszállítást a vállalkozás elmulasztja, azt a vállalkozás költségére a fogyasztó is elvégezheti vagy elvégeztetheti.