Noha mindkét rendelet tartalmaz felkészülési időt, és ténylegesen csak a jövő év elejétől válnak mindenki számára kötelezővé, érdemes időben felkészülni az új szabályozásra, amely minden vállalkozást érint, amely a digitális piacokon vagy a digitális tér felhasználásával végzi a tevékenységét – legyen szó online tárhely szolgáltatásról, online direkt marketing tevékenységről, vagy éppen webshop üzemeltetéséről.
A szabályozási csomag elsődleges célja az internetes nagyvállalatok ellenőrzése, a digitális környezet biztonságosabbá, továbbá a digitális piacok hatékonyabbá tétele, a fogyasztóvédelem erősítése és a nagy technológiai vállalatok szabályozása. A szabályozás jelentős hatással lesz a digitális gazdaságra az EUban. Az új szabályok az adatvédelemre, az átláthatóságra és az online platformok felelősségére fókuszálnak, illetve számos új előírást tartalmaznak olyan technológiai vállalatok számára, mint például a Google, az Amazon vagy a Facebook.
Az új szabályozás magában foglalja az online platformok felelősségének pontosabb meghatározását és kiterjesztését. Az online platformoknak nagyobb felelősséget kell vállalniuk a tartalmakért, így például a jogilag tiltott tartalmak eltávolításáért, továbbá biztosítaniuk kell, hogy azokat könnyen elérhető módon lehessen jelenteni, és meg kell tenniük a szükséges intézkedéseket törlésük érdekében.
Ezenkívül az új digitális szabályozási csomag lehetővé teszi az uniós tagállamok számára, hogy szigorúbb előírásokat határozzanak meg a digitális szolgáltatókra vonatkozóan az online tartalmak megosztását illetően. A szabályozás további célja a digitális piac versenyképességének fokozása a vállalkozások számára biztosított előnyösebb feltételekkel. Az új szabályok az átláthatóságot és a versenytársak közötti egyenlő bánásmódot helyezik előtérbe, valamint erősíteni kívánják az uniós fogyasztói jogokat. Magukban foglalják az online vásárlások során az árak és a díjak átláthatóságának javítását, az áruk és szolgáltatások minőségének fejlesztését.
A rendeleti szabályozás miatt az új szabályok közvetlen hatállyal bírnak és közvetlenül alkalmazandóak az unió tagállamaiban. Hasonlóan a versenyjog és a GDPR (általános adatvédelmi rendelet) szabályaihoz, a digitális piacokra és szolgáltatásokra vonatkozó szabályok is székhelytől függetlenül minden vállalkozásra kötelezőek lesznek, amelyek uniós piacokat céloznak, uniós fogyasztók számára nyújtanak szolgáltatást.