Pekinghez és Sanghajhoz mérhető szennyezettségi szintet érhet el London jó néhány területe, ha így folytatják az angol főváros autói – a város 291 négyzetkilométeren lépte át mindössze nyolc nap alatt az egy évben átlagosan előírt maximális szennyezőanyag-kibocsájtást, ami hatalmas, intő jel a környezetvédelem számára.
Mindössze néhány hét telt el azóta, hogy megszületett az akcióterv London nitrogén-dioxid kibocsátásának szabályozására, és a város máris tizenkilencedszerre átlépte az egy évre előre meghatározott maximális napi szennyezettségi szintet. Az Európai Unió törvényei szerint a város legtöbb részének kötelező óránként egy köbméternyi levegőre jutó 200 mikrogram nitrogén-dioxid alatt tartania a levegőszennyezést, és
ezt a mértéket mindössze évente tizennyolcszor lépheti át.
London azonban már most nagy bajban van, és még el sem kezdtük az évet – a The Guardian értesülései szerint a nyugat-londoni Putney High Street múlt hét pénteken, azaz január 8-án már tizenkilencedszerre hágta át a maximális szennyezettségi mértéket, és Chelsea illetve Kensington sincs nagyon lemaradva mögötte.
„Nem csak London központja, az egész város küzd a nitrogén-dioxid mennyiségével” – mondta el Andrew Grieve, a King’s College légminőség-elemzője a The Guardiannek. – „Az, hogy az év ilyen korai szakaszában léptük át az előírt szintet, jól illusztrálja a probléma komolyságát.”
A mérgező nitrogén-dioxid
A nitrogén-dioxid az emberi szervezetre káros hatással van: nagyobb koncentrációban belélegezve a légutak összehúzódását okozza,és elősegítheti az asztma kialakulását. A magas nitrogén-dioxid szint hozzájárul a szív, a tüdő és a vérkeringés betegségeihez, továbbá csökkenti a szervezet ellenálló képességét a légúti fertőzésekkel szemben.A Policy Exchange becslései szerint a dízel hajtotta autók számának megnövekedése okozza a problémát – 1994-ben csupán az autók 7%-a volt ilyen típusú, mára azonban ez az arány 36%-ra növekedett.
Ezek a járművek ugyan kevesebb szén-dioxidot bocsájtanak ki,
viszont sokkal több nitrogén-dioxidot engednek a levegőbe, ami szintén komoly probléma.
Londonnak sikerült visszaszorítania a szálló por és a kén-dioxid kibocsátását, mégis bőven van még mit javítania a légminőségén – főleg a nitrogén-dioxid terén.
A King’s College kutatói szerint azonban még legalább öt évig ilyen mértékű szennyezettségre kell számítanunk Londonban, Leedsben, Liverpoolban és Edinburgh-ben is, hiszen bármilyen intézkedéseket vezet be a városvezetés, azoknak a közeljövőben elhanyagolható hatása lesz még.