Látványos hatással lehetnek a zeneipar digitális eladásaira a Rock Band vagy a Guitar Hero-hoz hasonló számítógépes videójátékok.
Legalábbis a napokban nyilvánosságra hozott adatok szerint nemcsak a játékszoftvereket gyártó cégeknek, hanem a zeneiparnak is komoly bevételeket hoztak eddig a Rock Band és a Guitar Hero játékok. Az MTV Networks és a Harmonix közel két hónapja dobta piacra a Rock Band nevű játékukat, ami azóta több mint 2,5 milliós dalvásárlást eredményezett. Míg a Guitar Hero III: Legends Of Rock 5 milliónál is több számot adott el a játékhoz kapcsolódó letölthető zenei anyagok útján. Mindkét játékban ugyanis a játékosok tényleges zeneszámok alapján ügyeskedhetnek.
"Magunk sem gondoltuk volna, hogy alig nyolc hét alatt kétmillió dalt tudunk majd eladni. Nagyon rossz időket élünk, már ami a zeneipart illeti, míg kemény küzdelem folyik, hogy 20 dollárért vegyenek még az emberek lemezt, addig egy számítógépes játékért lazán kiadnak 50 dollárt. 99 centért vagy 1,99 centért pedig dalokat is vesznek, ha ezzel utána még külön játszani is tudnak" - mondta Van Toffler, a MTVN Music Group/Logo/Films elnöke.
Az eredeti Rock Band és Guitar Hero játékokhoz automatikusan 50 dalt adtak a gyártók, ezek részben mixek vagy épp feldolgozások voltak. Azután a Rock Band minden héten újabb dalokat tett letölthetővé a játéktulajdonosoknak, többféle konstrukcióban 99 centtől 5,50 dolláros árig. A Guitar Hero III is hasonlóan frissítette újabb dalokkal a zenei kínálatot, itt hármasával tölthették le a játékhoz kapcsolódó zenéket. Bár az MTV nem kíván pontosabb adatokat kiadni, de tudható, hogy a letöltött zenék javarésze az XBox 360-on keresztül zajlottak le. AZ NPD Group hivatalos jelentése szerint a Rock Band 775 000 példányt adott el a múlt év végéig, míg Play Station 3-mal 250 000 fogyott el.
Zenei szinten a történet egyik legnagyobb nyertese a Metallica lett, amelynek három dalát tartalmazó csomagot - a Ride the Lightning, a Blackened és az And Justice for All című dalokat - vették meg a legtöbben, így maximálisan a digitális zeneipart sokáig ellenző Metallica lett a befutó a Rock Banden. A Nielsen SoundScan kimutatásaiból látható, hogy a többi digitális zeneáruházban is növekedett ezeknek a daloknak az eladása 31, 39 és 48 százalékkal, de ez, bárhogy nézzük is, csak pár százzal dobta meg az eladásokat, míg a Rock Banden keresztül több százezerrel, ami elképesztő eredménynek számít. A kiadók képviselői is értetlenül állnak a helyzet előtt. Az MTV Networks ennek hatására már további játékokon és egyéb zenei termékeken dolgozik, ahova mindenféle stílusú előadókat, zenéket tudnának kapcsolni.
"Jelenleg jó pár zenekarral folyik a tárgyalás, az indie bandáktól a legmenőbb nevekig, akiknek ha nem is a teljes katalógusukat, de legalább a klasszikusnak számító lemezeiket is csatlakoztatni tudjuk a játékokhoz" - fűzte hozzá Toffler.
Hamarosan pedig arra is számíthatunk, hogy nemcsak ehhez a két játékhoz, hanem valamennyi számítógépes játékhoz valamilyen zeneletöltési lehetőséget csomagolnak, ami lehet a játék ismerős filmzenéje vagy épp bármilyen más kapcsolódó zenei tartalom.