A Szabadság híd és a Petőfi híd között, a Közraktárak épületeiből és egy fém-üveg héjból készülő, hatalmas bálnát formázó CET-projektnek két gazdája van - a fővárosi önkormányzat mint tulajdonos és a Porto Investment mint fejlesztő -, a két fél pénteken mégis külön tartott sajtótájékoztatót, melyeken egymást támadták.
A CET beruházója szerdán hirdette meg a szerkezetileg már kész épületbe a sajtótájékoztatóját, a meghívón az szerepelt: az eseményen részt vesz Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes is. A főváros viszont néhány órával később közölte: velük erről nem egyeztettek, ezért az eseményre sem Bagdy, sem más nem megy el a főváros részéről. A Porto Investment pénteki sajtótájékoztatóját megtartották, ezután viszont Bagdy rendkívüli tájékoztatót tartott a CET körül kialakult konfliktusról.
Bagdy már korábban beszélt arról, hogy a még 2007-ben a város és a beruházó között megkötött PPP-kostrukciós szerződések "nem feltétlenül előnyösek" a főváros számára, ezért az önkormányzatnál vizsgálják a szerződéseket és a projekt megvalósulásához szükséges lépéseket, és megnézik azt is, hogy történt-e olyan mulasztás, amely megalapozza a "polgári, illetve büntetőjogi eljárás kezdeményezésének lehetőségét".
A szerződés szerint a fővárosi önkormányzat kezességet vállalt a projektre felvett hitelért. A Porto Investments ugyanis legnagyobb részben hitelből finanszírozza az építkezést, viszont a területre, mivel az a főváros tulajdonában van és marad, nem lehet jelzálogot bejegyeztetni - a bank biztosítéka így az lett, hogy a főváros vállalta, hogy a szolgáltatási szerződés bármilyen okból való felmondása esetén is kifizeti a hitelt a banknak. "A főváros szinte az összes kockázatot magára vette" - jelentette ki Bagdy pénteken.
A főpolgármester-helyettes szerint ugyanakkor a legnagyobb probléma a beruházással, hogy még mindig nem készült el. A tervek szerint ugyanis 2010. augusztus 31-éig, tehát még az önkormányzati választások előtt meg kellett volna nyitni a CET-et, amely egyszerre lesz például bevásárlóközpont és kulturális központ is. A városüzemeltetés ehelyett azzal szembesült, hogy még januárban sem kész az épület - mondta. Hozzátette, "érthetetlennek" tartja a Porto magatartását, mert a főváros szeretett volna tárgyalásos úton megtalálni a megoldást a problémákra, nem pedig a "sajtóban üzengetni".
Márton Imre, a Porto Investment ügyvezetője hasonlóan fogalmazott, szerinte a fővárosi önkormányzat viselkedése furcsa. Minket semmiféle vizsgálatról nem értesítettek - mondta. A cég tulajdonosa, John Benfold pedig azt mondta, az ellenük irányuló támadások pletykákon és félreértéseken alapulnak, és ez kárt okoz a projektnek. "A fővárosi politikusok viselkedése sokkol és elkeserít" - fogalmazott.
Márton azt mondta, az átadás csúszását több vis maior helyzet okozta, például az időjárás. Tavaly nyáron az árvíz elöntötte az acélszerkezeteket gyártó miskolci csarnokot, márpedig vízben nem lehet hegeszteni - mondta. További csúszást okozott szerinte, hogy egy egyesület megtámadta a benyújtott engedélykérelmüket. Hozzátette, nem érti, a főváros miért nem kötötte meg az elmúlt három hónapban azokat a közbeszerzéseket, amelyek a használatbavételi engedélyhez szükségesek. Az ügyvezető szerint az sem igaz, hogy a főváros több kockázatot visel a projektben, mert a szerződés egyik pontja szerint a cégnek akkor is üzemeltetnie kell majd a komplexumot, ha senki nem veszi bérbe a helyiségeit, ezért "a főváros vagyonvesztesége kizárt". "A minőség is világszínvonalú, bárki bármit mond" - fogalmazott, hozzátéve, hogy "ez az épület a fővárosi önkormányzaté, az átadáskor nyolc és fél milliárd forinttal fog gyarapodni a vagyona" - tette hozzá.
Az ügyvezető szerint a fővárostól ígéretet kaptak arra, hogy - mint tulajdonos - hétfőn aláírják a közműcégekkel a szerződéseket. Ha ez sikerül, szerinte február végéig megtörténhet a műszaki átadás-átvétel, ezután még tíz-tizenkét hétre van szükségük a bérlőknek - a bérbeadottság jelenleg mintegy hatvanszázalékos -, hogy berendezkedjenek. Ezért szerinte a korábban megígért tavaszi nyitás "necces", legfeljebb egy késő tavaszi időpontra készülhet el minden. Ha további csúszás van, akkor lehet, hogy csak szeptemberben nyit meg a CET - mondta.
Bagdy pénteken a Porto tájékoztatójára reagálva azt mondta, szerintük nemcsak a csúszással és a szerződéses konstrukcióval van baj, hanem "a bérleteztetés sem áll úgy, ahogy kellene", és az épület minőségileg sem felel meg az erdeti terveknek. A beruházás késését pedig szerinte nem lehet a vis maiorral magyarázni, mert "az nem vis maior, ha télen hideg van". A korábbi városvezetés "szokatlanul nagy rugalmassággal kezelte a fejlesztői igényeket" - válaszolta arra a felvetésre, hogy a vis maior eseményeket korábban a főváros is elfogadta.
A főpolgármester-helyettes a kérdésre, hogy hétfőn valóban aláírják-e a közműszerződéseket, azt válaszolta: a főváros most úgy döntött, hogy megpróbálja felgyorsítani az eseményeket, és "a lépéseket megteszi hétfőn".