Alföldi Róbert a Magyar Narancsnak adott interjújában beszélt a következő évad terveiről, és arról, hogyan élte meg a társulat belülről a román ünnep körül kialakult politikai vihart és a Jobbik támadásait. A jelenleg is hivatalban lévő igazgató elmondta, sem decemberben, sem azóta nem kapott hivatalos formában hírt a vele kapcsolatos kultúrpolitikai szándékokról, a kulturális kormányzattal normális viszonyt ápol.
Alföldi Róbert az interjúban elmondta, reméli, kitölti 2013-ig tartó mandátumát, és szeretne a következő ciklusra is pályázni. Szerinte abban, hogy végül nem mozdították el a Nemzeti éléről, a Jobbik túl hevesre sikerült kampánya mellett az is közrejátszott, hogy a színház nézőszámai egyértelműen javultak a vezetése alatt.
Menesztése esetén valószínűleg külföldön folytatta volna színházi munkáját, de volt több terve is, többek között az is, hogy megvárja, szabadúszóként hívják-e más színházak, illetve mérlegelte egy másik színház alapítását is. Azt mondta, megérti, hogy a színházi szakma nem állt ki mellette látványosabban, mert az állásfoglalás ebben a szituációban "nem könnyű", mindenki a maga élete és pályája miatt szorong.
Alföldi Róbert felidézte, hogy a Jobbik november 30-i tüntetését figyelemmel kísérte a színházból. "Nem gondoltam, hogy ott fogok állni az erkélyen, de olyan erős volt a felütés, hogy ott álltam a sötétben, és néztem" - fogalmazott Alföldi, aki "nagyon megrendült" a tüntetésen hallottaktól. A Jobbik tagjai a Nemzeti Színház előtt tartott beszédeikben az igazgató zsidó származására és feltételezett szexuális orientációjára tettek gúnyolódó megjegyzéseket.
A Nemzeti igazgatója szerint a társulat végig mellette állt, és hozzátette, hogy próbálták humorosan felfogni a helyzetet, például egyik színésze túsznak ajánlkozott a jobbikos gyűlésre, ő maga pedig kengurujelmezt öltött. A társulat ezekben a hetekben többet volt együtt: "volt minden, sírás, aggodalom, éjszakai whiskyzések együtt." A kedélyek az eltelt hónapokban lecsillapultak, "a helyzet bizonytalansága már nem települ rá a munkára".
Az igazgató szerint a román nagykövetség december 1-jére tervezett ünnepségére már jelentős politikai személyek is visszajeleztek, mire a botrány kipattant. Alföldi úgy érzi, ő ott követett el hibát, hogy színházi-művészi eseményként értelmezte az ünnepséget, holott diplomáciai esemény volt, emiatt egyeztetnie kellett volna, mielőtt engedélyt ad a rendezvényre.
Alföldi azt is elmondta, a botrány idején felmerült az önkéntes távozás lehetősége, fölajánlották neki egy másik színház vezetését, de fel sem merült benne, hogy elfogadja, mert szerinte elképzelhetetlen, hogy bemenjen egy másik társulatba, egy olyan vezető helyére, akit az ő kedvéért rúgnak ki. Vidnyánszky Attila nyilatkozatára reagálva Alföldi Róbert elmondta, hogy tökösnek tartotta volna, ha a debreceni színházigazgató kijelenti, "takarítsátok el onnan Alföldit, mert én akarok lenni a Nemzeti igazgatója", de az, hogy "szakmainak álcázott kijelentésekbe csomagolja szó szerint azokat a mondatokat, amiket egy szélsőjobbos párt roggyant emberei ordítoznak, (...) az lehetetlen". Alföldi szerint Vidnyánszky nem is látta azt az előadást, amiről több sajtóorgánumban mondott elítélő véleményt, majd utalt arra, hogy Vidnyánszky is ugyanazt kapta meg, mint ő, mikor a Jobbik debreceni frakcióvezetője a Csokonai Színházban bemutatott Lúdas Matyi-t aberráltnak és hagyományellenesnek nevezte.
A Nemzeti Színház János vitéz-e | A Csokonai Színház Lúdas Matyi-ja |
Az igazgató korábban a sajtónak tartott évadismertetőjében elmondta, a Nemzeti Színház a 2011/2012-es évadban kilenc darabot tervez bemutatni, zömében klasszikusokat, többek között G. B. Shaw Szent Johannájá-t, a Hamlet-et, amelyet az igazgató maga rendez, valamint Moliére A fösvény-ét és Sütő András drámáját, az Egy lócsiszár virágvasárnapjá-t. Az interjúban Alföldi hozzátette, reméli, az évadtervet látva "az is felkapja a fejét, aki eddig túl sokszor hallotta, hogy kísérletező rétegszínház vagyunk". A Hamlet címszerepét a hírek szerint Szabó Kimmel Tamás fogja játszani.
A társulat tagja lesz következő ősztől Nagy Zsolt, a Krétakör Színház egykori színésze, aki jelenleg szabadúszóként dolgozik, legutóbb a Vígszínház Othelló-jában játszotta a címszerepet. Az Óz, a csodák csodájá-ból rendez a Katona József Színház társulatának színész-rendezője, Pelsőczy Réka rendez felnőttelőadást, Törőcsik Marival a címszerepben. Gigor Attila ifjúsági darabot rendez arról, mit jelent kereszténynek, zsidónak vagy muszlimnak lenni. Andrei Serban az idei Három nővér után egy Shakespeare-darabot visz színre a következő évadban.
Péterfy Bori szülési szabadságra megy, szerepét a Három nővér-ben Ónodi Eszter, A jég-ben Kiss Diána Magdolna veszi át, a másik két darabról (Vadászjelenetek Alsó-Bajorországban, Orfeusz alászáll, Jó estét nyár, jó estét, szerelem) még egyeztetések folynak.
Kép a Három nővér című előadásból |
A színház február 25-én mutatja be Mohácsi János által rendezett Egyszer élünk, avagy a tenger azontúl eltűnik a semmiségbe című darabot, amely valós történelmi eseményen alapul: 1946-ban egy falusi János vitéz-előadás résztvevőit a szovjetek Szibériába hurcolták. Az évad utolsó premierje az Alföldi Róbert által rendezett Az ember tragédiája lesz, amelyet május 6-án mutatnak be. A főszerepeket Tenki Réka, László Zsolt és Szatory Dávid játssza.
2011 első felében Darvasi László Gyújtogatók és Visky András Pornó című darabjainak felolvasószínházi bemutatójával és Esterházy Péter Én vagyok a Te című munkájának kamaraszínpadi színrevitelével zárul a színház Biblia-sorozata. A következő évadban fogják bemutatni felolvasószínházi formában a romagyilkosságok témában kiírt drámapályázatra beérkezett darabokat. Alföldi Róbert kiemelte 90 decibel elnevezésű új projektjüket, melynek célja, hogy jeltolmács segítségével havonta legalább 2-3 előadást a siketek és hallássérültek is élvezhessenek.
Az évadismertetőn Alföldi Róbert elmondta, a Nemzeti Színháznak az év közbeni költségvetés-csökkentés ellenére sikerült elkerülnie, hogy hiányt halmozzon fel 2010-ben, jelenleg 1,7 milliárd Ft helyett 1,45 milliárdból gazdálkodik a teátrum. A nézőszám 2009-hez képest tízezerrel nőtt.