A világ egyik legelismertebb művésze érkezik a Szépművészeti Múzeumban idén ősszel. William Kentridge a kortárs képzőművészek elitjébe tartozik, 2009-ben a Time magazin a világ 100 legbefolyásosabb embere közé sorolta. Hat éve ő képviselte országát a rangos velencei biennálén, tavaly hatalmas retrospektív kiállítással tisztelgett előtte a New York-i Museum of Modern Art, ugyanebben az évben megkapta a japán Nobel-díjnak nevezett Kyoto-díjat.
Kentridge aprólékos szénrajzokat készít, amelyek egy-egy társadalmi vagy közéleti problémát ragadnak meg allegorikus formában. Visszatérő hőse Felix, a kedves átlagember és Soho, a tömegeket elnyomó dúsgazdag iparmágnás; ők Kentridge két ellentétes oldalaiként filmjeiben is visszaköszönnek. Filmjeinek többségében a művész szénvázlataiból készít speciális technikával álomszerű, szürreális animációt.
A Szépművészeti Múzeumban nyíló kiállításon Kentridge-nek csupán egy videómunkája lesz látható, azonban október 4-én, kedden filmes munkáinak jelentős részét levetítik művész budapesti látogatása tiszteletére. Így ezen a napon látható lesz a Dél-Afrikai Köztársaság apartheid utáni világát feldolgozó Soho és Félix-sorozat, valamint az Árny-folyam és az Übü király című darabot adaptáló Übü és az Igazság Bizottság című animációs filmek (ezekbe mind bele lehet pillantani ezen a site-on). Ugyanezen a napon William Kentridge-dzsel a New York-i Sotheby's Institute of Art professzora, Szántó András fog beszélgetni a múzeumban.
A kiállítás időtartama alatt végig látható Én itt se vagyok...- I am not me and the horse is not mine címet viselő videomunka az abszurd fejlődését vizsgálja Cervantes Don Quijoté-jától kezdve Gogolon keresztül egészen a szovjet pártgyűlésekig. Kentridge a New York-i Metropolitan Operában állította színpadra Gogol Az orr című műve (itt olvasható magyar nyelven) alapján készült Sosztakovics-operát, ez a munka inspirálta a filmjét, amely címében egy régi orosz közmondásra utal ("Itt se vagyok, és a ló nem az enyém"), amelyet a felelősség hárításakor szoktak használni.
Nézelődők a MoMa tavalyi Kentridge-kiállításán
A nyolc képernyőn látható műhöz Kentridge a 20-as, 30-as évek Szovjetuniójából származó eredeti filmanyagot is felhasznált, amelyek részleteket mutatnak a Szovjet Kommunista Párt Központi Bizottságának kongresszusaiból. Lenin egyik fő bizalmasának, Nyikolaj Buharinnak sikertelen beszéde az abszurd komikus oldalát mutatja meg.
Október 7-én és 8-án a Trafóban látható William Kentridge rendezésében a dél-afrikai Handspring Puppet Company Woyzeck on the Highveld című előadása.