A képre kattintva galéria nyílik
A képeken hiába is próbálnánk felfedezni a híres építészeti fotós apa, Lucien Hervé örökségét. Egyrészt Rodolf Hervé apja munkásságára emlékeztető fotóiból pár éve már rendeztek kiállítást a Szépművészeti Múzeumban, másrészről az On the Ground keretében kiállított képek nem a fény és árnyék játékára vagy a geometrikus rendezettségre épülnek, nem a profi beállítás vagy a művészi igényű megformáltság a céljuk (a kivételt csak négy épületfotó jelenti). Ezek a képek leginkább azokat a benyomásokat rögzítik, amelyek a korabeli Budapest underground-, vagy ellenkultúrájában érték a fotóst, pillanatokat és történeteket mutatnak be, közel 100 színes, fekete-fehér és Polaroid-képen. A 2000-ben elhunyt Hervé ugyanakkor nem egyszerűen a távolról érkező szemével figyelt meg, maga is aktív részese volt az eseményeknek.
Láthatjuk a fiatal Somát hosszú, műanyag körmökkel, Király Tamás divattervező buliját, a városmajori iskolába tornaóráról visszaérkező diákokat, a Moszkva tér átalakítását, a Vágóhidat, többoptikás géppel megörökített utcanévváltást, klasszikus csalamádés hamburgereket, a Déli pályaudvar hajléktalanait és persze választási plakátokat is. Az alternatív szcéna számos ismert alakja csak rossz minőségű, elnyújtott Polaroid-portrén szerepel, a félmeztelen Bárdos Deák Ágit viszont élesen és nagy méretben kapjuk. Hervé végigfotózta a francia Rézidances csoport megmozdulásait (ők azok, akik elfoglalták a későbbi Trafó épületét a Ferencvárosban), de nyomon követett más művészeti csoportokat is, mint például az Újlak Csoportot vagy az Árnyékkötőket.
Kattintásra még több kép a kiállításról
A kiálítás fotóanyagához Hervé videóiból készült installáció is társul, amelyhez a felvételekből öt órányi anyagot válogatott össze Szűcs Tamás, a művész egykori kollégája, operatőre (a többi felvétel kutatható az OSA Archívumban, illetve egy részüket már láthatta a közönség, Seres Szilvia Laza optimizmus című videóinstallációjában, a Műcsarnokban). Ezeken koncerteket (Csigafröccs, Új Nem), kiállításmegnyitókat, performanszokat láthatunk, és olyan alkotásokat, mint a Langyos víz, amelyben Hervé a Dagály fürdő békésen trécselő, sakkozgató, dögönyéző, fürdőruhaigazító közönségét mutatja be, vagy Az éjszakai hatos villamos, amely ugyan húsz éve készült - és hiába vezették be azóta a Combinókat - mégsem tűnik annyira távolinak.
Kattintson Rodolf Hervé fejére!
A tárlat egyik legemlegetettebb fotóján Hervé Fodor Gáborral, Orbán Viktorral és Deutsch Tamással szerepel. A felnagyított változaton később Hervé fejét kivágták, és így bárki beállhatott a kampányban a Fidesz-fiúk mellé. Ma már nem ilyen mosolygós fiúk a politikusok, és sokkal kevesebben lelkesednek azért, hogy beálljanak melléjük, de a kiállított fotók többségén nem érződik annyira az idő távolsága. Az azóta bezárt kultikus helyeknek (Zanzibár, FMK, Fekete Lyuk) és a fotóalanyoknak köszönhetően megismerjük a rendszerváltás éveit, amikor már nem éltek a régi rendszer szabályai és kötöttségei, az ifjúsági szubkultúra előtt megnyíltak a lehetőségek. Hogy ezek mennyire jártak sikerrel, arról már nem számol be a kiállítás, Budapest viszont nem változott annyit, hogy a képek egyértelműen a múltra vonatkozzanak.
A kiállítás november 4-ig tekinthető meg ingyenesen az OSA Centrális Galériájában.
A kiállításhoz kapcsolódó rendezvények: "Underground above the Ground" : Mi lett a nyolcvanas évek magyar kulturális undergroundjának a sorsa, amikor a kilencvenes években feljött a felszínre? Október 18. (csütörtök) 18 óra Bermuda-háromszög / Budapest : Helyek, ahol Rodolf Hervé otthon volt. Október 30. (kedd) 18 óra Beszélgetés a Polifóniáról. A társadalmi kontextus mint médium a kortárs magyar képzőművészetben. Helyspecifikus művek és installációk. November 4. (vasárnap) 18 óra Finisszázs - Van-e hely a föld alatt? Beszélgetés a kormány által halálra ítélt kulturális intézmények sorsáról. |