A magyar fiatalok "szeretik énekelni a jó szövegeket, olyanokat, amik választékosan fogalmaznak meg egy olyan életérzést, amellyel azonnal tudnak azonosulni" - mondta a Supernem frontembere, Papp Szabolcs, amikor a nagyszínpadra vezető útról beszélgettünk, és ilyen pontosan még senki nem fogalmazta meg, mi mostanában egy sikeres dal (nyilván egyik) kulcsa. A szerelem, szakítás, nyár stb. örök témái ma is jelen vannak a magyar dalszövegekben, de tényleg feltűnően sok az életérzés szám. Az kézenfekvően szükséges a sikerhez, hogy sokan tudjanak azonosulni ezzel a bizonyos életérzéssel; azon viszont talán lesz, aki meglepődik, hogy a fiatalok leginkább a költői képekben, magvas szentenciákban gazdag, rímekben és alliterációkban tobzódó, tényleg bátran választékosnak nevezhető szövegekért rajonganak.
Először csak tanulmányozni akartam ezeket a szövegeket, aztán rájöttem, hogy még izgalmasabb a dolog, ha az eredményeket a gyakorlatban hasznosítom, és megírom a Tökéletes Magyar Slágerszöveget. Először álljon itt ez, aztán az, hogy hogyan jutottam el hozzá.
Az óceán partján álltam és néztem, de nem
láttam az örök hullámzást, fejem
gondoktól nyüzsgött. Grüss Gott!
Most balatoni bodegában veszem a lángost;
körülöttem barátok, lányok, kezemben sörnyitó,
fröccsen, habzik - nem ambrózia, de létezik, iható.
refr.
Éljed a mát, ne féld a holnapot,
ami távol van, azt úgyse tudhatod!
Csaló, hűs csillagok fénylenek feletted,
de a szabadság csak itt dobban, tebenned.
Sziszegő szavakkal szívedet béklyóba ők fogják,
a jövő oltárárán a jelen helye - mondják;
áldozatot hozol, igát húzol, senyvedsz,
akkor jutalom, kitüntetés, rend lesz.
Hát nekem nem ez a rend, mondja bár megannyi
ember, hogy jelent jövőért kell eladni.
Öröm és szerelem vezeti az életet
belőlük születik minden, ha kérdezed.
Rímekbe foglalom, suttogom, kiáltom:
Keresd meg s foglald el helyed a világon!
A múlt a mosttal terhes, de az emlék
csak volt, mint a "lesz" is még nemlét.
refr.
Éljed a mát, ne féld a holnapot,
ami távol van, azt úgyse tudhatod!
Csaló, hűs csillagok fénylenek feletted,
de a szabadság csak itt dobban, tebenned.
A tanulmányozáshoz egyrészt a YouTube-on, másrészt a Zeneszöveg.hun legnépszerűbb számokat választottam, a jellegzetes szövegírókat (pl. Ákos, Lukács László), illetve túlzottan speciális témákkal foglalkozó előadókat (pl. Mr. Busta) kizártam. Tipikus életérzés-dal a Belehalok, a Punnany Massif legnagyobb slágerei, Fluor legújabb száma, az Anna And The Barbies Kiss Tibivel közös dala, a Hősök több darabja stb. A YouTube-on gyakorlatilag verhetetlen Children Of Distance legnépszerűbb szövegei közül több is valahová az életérzéses és a szakítós dalok közé sorolható be.
A legnépszerűbb magyar életérzés dalok három csoportba sorolhatók:
1) Élvezd az életet! Lehet, hogy nem minden tökéletes: a múltban is voltak rossz dolgok, no meg ki tudja, mit hoz a jövő - de ne ezekkel nyomaszd magad, hanem törődj a legfontosabbal: élvezd az életet. Ehhez elsősorban szabadság kell. Ennek ellentéte egyrészt az, ha mások mondják meg, mit tegyél; másrészt az, ha hagyod, hogy az apró-cseprő gondok megbéklyózzanak, lekössék a gondolkodásodat. A szabadság eléréséhez gyakran a zene segít hozzá.
2) Minden rossz. Szenvedek és ellenséges a világ, no meg benne az emberek (úgy általában, illetve csalfa szerető, áruló barátok stb.). Egyedül a zene nyújthat vigaszt: a hallgatása is, de még inkább az, hogy írom ezt a dalt.
3) Az élet egy merő buli, gondtalanság, és ez leginkább ennek a fajta zenének (rock / rap / akármi) köszönhető.
A harmadik témában nincs sok újdonság (tulajdonképpen a standard bulizós dalszöveg életérzéssé kiterjesztése), a másodiknál meg az fenyegetett, hogy ha túl jó dalszöveget írok, még öngyilkossági hullámot vált ki, mint a legenda szerint a Szomorú vasárnap, így maradt az "élvezd az életet" téma.
A dalszöveg túlnyomó részét az üzenet különböző megfogalmazásai teszik ki. Sokszor, többféle változatban elhangzik a lényeg, de nem vagy nem csak egyszerűen, hanem költőien is kell szólnia. Ha esetleg a versszakokban mással is találkozunk, a refrén természetesen akkor is a szentenciát tartalmazza, általában több sorból áll.
Ezek, illetve általában a szövegek nem állnak egymással logikailag könnyen felfedhető kapcsolatban. A sorok kapcsolata inkább asszociatív, az érzés köti őket össze egymással, nem mondjuk következtetési láncok. Továbbá az sem jellemző, hogy történetet mesélnének, amelynek során eljutnánk mondjuk a felismeréshez, hogy "élvezd az életet", és ezt mondaná el a refrén. (Bővebben erről a Belehalok kritikájában volt szó.) Nem árt egy-két konkrétum, de mindenki számára ismerős helyzeteket, helyeket, tárgyakat kell használni.
Az egyetlen szervezőelv az, hogy a megfogalmazások gyakran ellentétpárokba rendeződnek: azelőtt így gondoltam - most már látom; azelőtt így éltem - most már így; illetve időbeliség nélkül, absztrakt szinten is meghatározhatják az ellentétpárok a szöveg szerveződését: élvezett élet - gondokkal teli élet; szabadság - nyűgök; illetve: ezt csináld - ezt ne csináld. De nem ritka, hogy nem találhatunk ilyen nagyobb strukturáló elvet, és csak a sorok, legfeljebb sorpárok alkotnak kisebb egységeket. Soráthajlás módjával, de alkalmazandó. (Példák: "Emlékszem, egész mást akartam ez előtt 10 évvel / Akkor még azt hittem, bárkivel elbánok fél kézzel / Kellett egy évtized, hogy rá tudjak jönni, / Hogy ami meg fog ölni, az nem a többi ember"; "Élvezd, amíg van még mit, mintha ez a perc lenne az utolsó / Nem attól haladsz előre, ha össze-vissza futkosol." "Dobd el, ami láncra ver, vagy érzed, hogy az siralom / Önmagadtól dönts, de ne menekülj a másikba, ez tilalom.")
A legfontosabb költői eszköz a rím, abból minél több kell, illetve az alliteráció sem árt. ("Szavamra szomorú szándékolt szenvedés") A szótagszámnak többé-kevésbé stimmelnie kell, de főleg a rapben azért van rugalmasság. Megengedett a mondanivalóhoz nem tartozó, egy-két szótagos töltelékszavak és -kifejezések használata, akár hangsúlyos rímhelyzetben is, ha egyszer az kell, hogy kijöjjön, aminek ki kell. Egy-két "ki tudja, mit keres itt" beszúrás amúgy sem árt. ("A valóság nem hallucináció, hanem bevillanó / Az álomvilágban a naplemente csak rózsaszín flamingó")
Természetesen megjelennek költői eszközök, azonban feltűnően kevés; sokkal jellemzőbb a filozofikus, általános megfogalmazás, tényleg a legpontosabb, ha azt mondjuk: választékos módon, és ezt leginkább a szóválasztás szolgálja. A giccsel sokkal inkább szabad kacérkodni, esetleg fejest ugrani bele, mint fapadosan fogalmazni. Összetettebb képek elejét és végét nem feltétlenül szükséges összenézni. ("Az elvarratlan szálak nem gyógyítják beforratlan sebeim.") Mindenki által ismert vendégszövegeket szabad használni és kiforgatni. ("Szabadság, egyenlőség, testvériség, jelszó / Az egyéniség számít, nem a nemzetiség - ez jó!")
- élet, álom, ébredés, szabadság, valóság, játék, gondolat, szív, lélek
- semmi, minden, végtelen, örök, perc, most, jelen, emlék
- távoli dolgok: csillagok, ég, felhők, kontinensek - és ehhez kapcsolódva: út, cél, repülés
- igék: főleg érzések: érez, élvez, mosolyog, sír, fáj; emellett emlékszik, gondol stb.
- dal, énekel, suttog, ír, szó, rím és egyéb, az íráshoz, zenéhez kapcsolódó szavak
Példák ezek tömör megjelenéseire: "Jó néha sötétben a holdat nézni, / hosszan egy távoli csillagot igézni. / Jó néha fázni, semmin elmélázni, / tavaszi esőben olykor bőrig ázni." "Nem kérlek, légy enyém örökké, mégis hozzád szól dalom / Úgysem élhetünk örökké, egy percig lennék oltalom" "Gondolok rá(d), közös távokra, dalokra / nyáron andalogva, bele a habokba / felhőkig érve, az emlék szépít / mennem kéne, pedig lennék még itt." "Valamiből egy van, nem élheted át még egyszer, / Valamihez nem elég a szív, hanem már lélek kell. / Van olyan út, ami százszor kísért az emlékekkel, / Kár volt eddig álmodozni, itt az idő, ébredj fel!" "Míg a szívemben bármi lesz, / ha sírni lesz is okom, / Mindig ott lesz velem: / a papír, a toll, a mikrofon!" "Csak lazán, mély levegő és ének, nincs itt félelem / Hisz szabad vagy, az élet örök, a lélek végtelen."
Fontos megjegyezni, hogy az említett szövegeket nem írja le maradéktalanul a fenti jellemzés. Az egyes szövegíróknak vannak másféle darabjai is, illetve egyéni jellegzetességei, fordulatai, és ezek legalább olyan mértékben hozzájárulnak a sikerhez, mint az általános jegyek - no meg, amiről itt nem lehetett szó, a zene, az előadók karaktere stb. Itt most csak a közöset próbáltuk megragadni egy jellegzetes dalszövegtípusban. Szövegünk nem paródia, nem gúnyolódás a célja - mindössze játék, amit élveztünk, szabadon, ugyebár.
Az Éljed a mát című szöveget a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! 3.0 licence védi, vagyis nem kereskedelmi céllal szabadon előadható, a szerző megnevezésével. Amennyiben valaki elénekelné vagy -rappelné, kérjük, az eredményről e-mailen vagy a Facebookon értesítsen minket. Ha valaki milliókat szeretne keresni vele, egyezkedhetünk!