Ez a harmadik nagylemezed: az elsőt még Odett & The Go Girlz néven jelentetted meg, a másodikat már csak simán Odett néven. Ez a mostani miben lesz új?
Teljesen más koncepcióval jött létre, mint az előző, több új alkotótárssal dolgoztam, tettem egy kis kirándulást egyéb műfajokba.
Ha már az új szerzőtársakat említed, volt köztük pár meglepő választás is.
Ennek ez is volt a célja, hogy meglepjek vele embereket. Úgy kezdődött, hogy külföldi mintára én is szerettem volna sok dalszerzővel és producerrel dolgozni, hiszen jellemzően úgy néz ki ez a popzenében, hogy egy számban öten is dolgoznak együtt, ebből három producer. Ez itthon persze nem így működik, de igyekeztem azért arra törekedni, hogy minél többen szerepeljenek a lemezen. A legtöbbjüket egyébként nem feltétlenül én kerestem meg, hanem valamilyen úton maguktól megtaláltak, én pedig elég nyitott vagyok, és meghallgattam, milyen ötleteik vannak. Nem mindenkinek mondtam igent, de ami tetszett, az ott van a lemezen, mert szerintem a nyitottsággal nincs gond, amíg az ember meg tud maradni saját maga.
Rakonczai Viktor és Szabó Zé neve is ott van a közreműködők között, pedig ők jelentősen más irányból jönnek, a magyar mainstream pop legfelkapottabb dalszerző-producereiről van szó.
Viktort A Dal-ban ismertem meg tavaly, aztán fél évre rá jelentkezett, hogy Szabó Zével most először írtak egy közös dalt (ebben még egy lány is részt vett), I See the Light címmel, és azt mondta, csak az én hangommal tudja elképzelni, nekem pedig nagyon megtetszett. Müller Péter Sziámi írt is rá magyar szöveget, és ez lett a Hold utca című szám. Vannak, akik csodálkoznak ezen az együttműködésen, de szerintem már annyira nincs jelentősége ennek, hogy alternatív vagy mainstream, meg sem tudnám már mondani, hogy mi az az alternatív zene. A popzenét azért még nagyjából látom, mi, de az alternatív-mainstream szembenállás már régen is furcsa volt számomra, most meg már csak lényegtelen.
Ettől a számtól akkor azt várod, hogy sláger is lesz?
Nincsenek elvárásaim a dalaimmal szemben, de természetesen jó lenne, ha sokan megismernék ezt a Hold utcát is. Ez egyébként általánosságban igaz az album összes dalára, hiszen jó páran részt vettek, segítettek benne.
Vannak még további számodra új közreműködők is a lemezen?
Toldi Miklós a Magashegyi Undergroundból a Kaukázusból, valamit Rocket Science-ből lehet ismerős, vele összesen négy számot is írtunk együtt, köztük az Abrakadabrát és a Csillaghullást, de volt még két közös dalunk, amelyek végső verziójával nem voltunk teljesen elégedettek, és végül Szakos Krisztiánt bíztuk meg azzal, hogy fejezze be ezeket. Ő ugye szintén sok mindenkivel dolgozott, Tolvai Renitől Ákosig, és biztos vannak, akik most kicsit furán néznek emiatt, de szerintem az embert kell megismerni, és a tehetségét észrevenni, és úgy éreztük, hogy tök jó popdalokat csinált ebből a két számból (Egy lépés, Éjszaka). A lemez első fele egyébként nem új, csupa olyan dal szerepel rajta, amelyeket már itt-ott lehetett hallani az elmúlt évben, hiszen nem akartam teljesen eltűnni. Így például a Ne engedj el is rajta lesz, amit A Dal-ban énekeltem (ennek a zenéjét Takács Zoltán Jappán és Kovács Geri írták a Soerii & Poolekből). Több szövegíróval is dolgoztam: Tariska Szabolcs, Hujber Szabolcs és a már említett Müller Péter Sziámi.
Korábban apukád volt az első számú dalszerződ, ő nem szorult háttérbe azzal, hogy már nem annyira gitárcentrikus a zenéd, mint amikor indultatok?
Több szám is van tőle, a lemez fele az övé, az ismertebbek közül a Jégtánc vagy a Fantom is. Szóval szerintem nem zárják ki egymást apukám és az újabb zenéim, egyrészt az albumon is hallható ez, másrészt élőben még meghatározóbb a gitár az új dalokban is. Eleve nehéz Magyarországon nem gitáros produkcióval labdába rúgni, amivel egyébként semmi probléma nincs, a közönség nálunk elvárja ezt, illetve kevesen vannak itthon, akik annyira értenek ezekhez a kütyükhöz, hogy élőben meg tudják őket rendesen szólaltatni.
A rendszeresen közzétett YouTube-slágerlistákból viszont pont nem az rajzolódott ki, hogy a gitár elengedhetetlen lenne itthon a sikerhez.
Én ezt az élő produkcióra mondtam. Az a lista, hogy kire kíváncsiak sokan élőben, egészen máshogy nézne ki, mint a YouTube-é. A zenészek legfontosabb bevételi forrása még mindig a koncertezés, a különböző jogdíjak mellett. Magából a YouTube-videók nézettsége után járó jogdíjból nem lehet még meggazdagodni egyelőre, és azért azok a nézettségek sem teljesen valósak minden esetben, hiszen tudok olyan előadóról, aki már vásárolt pénzért YouTube-view-kat. Ezekre nem lehet építeni, mint ahogy a generált szavazásokra sem, de úgy érzem, hogy mint frontembernek, előadónak nem az a dolgom, hogy ezeket számon tartsam és fejtegessem.
Mára A Dal lett nagyjából ugyanaz, ami évtizedekkel ezelőtt a Táncdalfesztivál volt, ahol megmutathatják magukat a hazai előadók a nagyközönségnek. Hogy-hogy az idén nem indultál?
Sok lett volna ez most nekem. Szerettem volna ezt a lemezt rendesen befejezni végre. Meg A Dal egyébként is másfajta közönségnek mutat meg inkább, de lesz majd idén egy másik ígéretes kezdeményezés, ami a hagyományos fesztivállátogatókat célozza meg, és amelyben úgy tűnik, hogy részt fogok venni.
A Dal jelentősége konkrétumokban is megmutatkozott, amikor tavaly elindultál a versenyen? Érezhetően megnőtt az ismertséged?
Hát, valamelyest biztosan, de én nem igazán éreztem ezt, nem lett sokkal több Facebook-lájkom vagy fellépési lehetőségem. Persze lehetett volna ezt is sokkal jobban csinálni, most már utólag látom, de ehhez azt kellett volna, hogy ne személyesen nekem kelljen intéznem mindent.
Neked nincs ezek szerint menedzsered?
Hát most már van, de akkor nagyon sok minden olyat csináltam éppen, amit nem nekem kellett volna, miközben volt olyan is, akinek eközben csak a haját göndörítették. De nem bánom, hogy így alakult, szerintem sokat tanultam ebben az időben. Azt is érzem, hogy rám fér némi változás zenekari szinten is.
És azt is tudod, konkrétan milyen poszton?
Beszéltem már arról, hogy apukám is tagja a zenekaromnak, de ez már nem sokáig lesz így. Ő azt mondta, hogy még ezt a fesztiválszezont végigcsinálja, de tovább nem valószínű. Egyébként még mindig csak idén lesz ötvenéves, és a legmegbízhatóbb, legjobb munkatársam, illetve zeneszerzőm is, de ezt a szakmában például nem mindenki tudja hová tenni. A rajongóknak meg nagyjából mindegy. De fontosabb, hogy én is azt érzem, hogy egy vérfrissítés jót tehet majd, és ebben ő is egyetért velem. Mindenesetre keresünk már gitárost, ami ugye nagyon fontos poszt, többé-kevésbé rajta is múlik majd az egész produkció sikere.
Rajongókat mondtál az előbb, ez a te esetedben mit jelent?
Hát koncerteken a nevemet skandáló embereket, aztán a nevemet is láttam már félmeztelen férfitesteken. Előfordul, hogy megállítanak az utcán, de eddig ezeket sem éreztem tolakodónak.
A Chvrches is közvetlen kapcsolatot tartott a rajongóival, de végül az énekesnőnek címzett, durván szexista üzenetek hatására letettek erről. Neked bejött ez a közvetlenség?
Volt már nekem is rossz tapasztalatom, de nem ez a jellemző, egyébként is mindenki bannolható. Én szeretnék megmaradni közvetlen valakinek, akinek jó a társaságában lenni. A Facebookot is 80 százalékban én írom.
Még mindig írsz angolul is dalszövegeket?
Minden dal angolul kezdődik nálam. Ennek az új lemeznek is megvan a teljes angol nyelvű verziója. Hogy mi lesz a sorsa, azt nem tudom, de itthon az is olyan hülyén van kommunikálva, hogy aki angolul kezd énekelni, az már biztos külföldre vágyik, aztán majd kimegy Londonba, és sajnos nem történik vele semmi. Ettől még a popzene nyelve nekem angol, de azt is nagyon fontosnak érzem, hogy itthon magyarul énekelek. Az angolt eddig máshol éltem, illetve élem ki: reklámzenékben és a Realistic Crew-nál, amely most nem működik már egy ideje.
Vannak más magyar előadók, akikkel esetleg szívesen dolgoznál majd együtt?
Vannak, persze, de nem tudnék kiemelni sok mindenkit. Nagyon szeretem például a Venice Valleyt, Hencz Péter jó barátom, úgyhogy már csak ezért is drukkolok nekik. Aztán nagyon csípem a Middlemist Redet, ők is nagyon jók. Zseniális az Amoeba is, érdemes meghallgatni a Balcony TV-s produkciójukat, valamint S O N Y A is elég figyelemreméltó. Megmondom azért őszintén, hogy én figyelem ugyan a magyar zenei életet, de alapvetően külföldi zenéket hallgatok.
Még nagyon régen azt mondtad, hogy szeretnél egy minimal elektrós produkcióban is részt venni.
Ez még azóta se jött össze, de egyelőre inkább a hagyományos énekesnői pályára szeretnék koncentrálni, ezt a dolgot szeretném tökéletesre farigcsálni.
Külföldön példátlanul sok saját lábán álló, de közben populáris zenét is játszó énekes-dalszerzőnő jelent meg az elmúlt években. El tudod képzelni, hogy idővel még többet vállalsz például a dalszerzésből, vagy neked inkább ez áll jól, hogy sok mindenkivel dolgozol együtt?
Szerintem bizonyos szempontból én is ilyen vagyok. Iszonyúan rányomom a saját egyéniségemet a dalaimra, bárkivel dolgozzak is együtt. A dallamba eleve nem engedek beleszólást, ha csak valaki nem tud jobbat, és most ebben a lemezben ez jött ki. Én most egy jó popalbumot szerettem volna csinálni, és úgy érzem, hogy sikerült is, noha tudom, hogy még lehet tovább is fejlődni innét. Ezek a külföldi énekesnők gondolom, több szempontból is kényelmesebben vannak, és nem mindegyiknél látszik, hogy pontosan mi a háttér. Én is nagyon szeretnék már csak énekelni, de ezt még nem engedhetem meg magamnak, muszáj ott lennem mindenhol, és elmondani a véleményem.
A divattervező-iskolának, ahol tanultál, akkor nem is veszed hasznát?
Abban segít, hogy néha én vagyok a saját stylistom, de másnak nem vállalok ilyen munkát. Ilyen fotózások alkalmából néha belegondolok, hogy ha még a kamera másik oldalán is kéne lennem néha, az már sok lenne.
Az előbb említett énekesnői vonalból van olyan, aki különösen közel áll hozzád?
Én nem pont őket mondanám, de amikor leadtuk a lemezt, akkor nagyon elkezdtem érdeklődni Madonna és Kylie Minogue pályája iránt, és mindkettejük élete nagyon tetszik. Minden korszakukban a legjobbat próbálták kihozni magukból, és sosem egy menedzser mondta meg, hogy mit lépjenek, hanem az történt, amit ők szerettek volna. Ez akkora munka lehetett mindkettőnek, hogy én nem is tudom felfogni.
Az újabb dolgaikat azért már több kritika éri, azok is tetszenek?
Bennem óriási tisztelet van mindkettőjük irányában, és amúgy se szoktam rosszat mondani más produktumáról, szóval nekem minden tetszik tőlük. Most Kylie-t sokan támadták a Sexercize miatt, hogy miért mutogatja ő is a seggét, de szerintem ezzel semmi baj nincs, ennél sokkal rosszabb dolgok is vannak a világon, ha ez egyáltalán rossz dolognak számít. Meg szerintem ez egy tök ízléses videoklip, és akit zavar, az kapcsoljon el. Mondjuk én sem nézem állandóan Miley Cyrust, mert nem bírom az ő karakterét, de az, ahogy kitalált magának egy olyan marketinget, hogy az egész világ őt zabálja, az igenis elismerésre méltó.