Az év dala és a legjobb újoncok jelöltjei után egészen más vizekre evezünk Grammy-sorozatunkban, a legjobb R&B dalok jelöltjeit hallgattuk végig. A teljes nevén korábban Best Rhythm & Blues Songnak nevezett kategória hivatalosan a 2000-es évek után lett rövidítve a Grammy-díjak történetében. A kategória csúcsán Beyoncé, Alicia Keys, Stevie Wonder, Bill Withers és Babyface áll háromszoros győzelemmel. A díjak minden esetben a dalszerzőkhöz mennek, és nem az előadókhoz, tehát előfordulhat az is, hogy hiába nyer a mindenki által ismert előadó, a díjat az annál - legtöbb esetben - kevésbé ismert dalszerző viszi. A listában idén is van ilyen produkció, hiszen Luke James ft. Rick Ross kivételével Beyoncé, Usher, Chris Brown és Jhené Aiko is közreműködik szerzőként a dalaikban. Vajon a tavalyi győztes Justin Timberlake után ki viszi a prímet 2015-ben?
Beyoncé feat. Jay Z – Drunk in Love
Az idei Grammyn hatszorosan jelölt Beyoncé mellett még számtalan egyéb szerzőt is fel kell sorolnunk, hiszen legalább annyi részük van a dal születésében, mint az amerikai énekesnőnek. Shawn Carter, Rasool Diaz, Noel Fisher, Jerome Harmon, Timothy Mosely, Andre Eric Proctor és Brian Soko mind-mind olyan írók, akik jó eséllyel pályáznak a címre. Viszont, ha minden igaz, egy nevet csúnyán lehagytak a listáról, hiszen a hetekben megjelent hírek szerint Miczura Mónika hangja is hallható a felvételen, egy 1997-es hanganyagot, a Bajba bajba pelém című roma dalt felhasználva. A magyar énekesnő decemberben kártérítési pert indított Beyoncé ellen, miszerint a világsztár jogtalanul használta fel a hangját a dalban. A külföldi kritikusok szerint csak hasonlóság fedezhető fel a két felvételen, és ez még nem feltétlen bizonyíték a lopásra. Hogy az ügynek mi lesz a vége, egyelőre a jövő zenéje, azonban ha esetleg nem sikerülne peren kívül megegyezni, és netán Beyoncé csapata nyeri a legjobb R&B dal kategóriát, az jócskán felértékelheti az amúgy sem kevésnek ígérkező kártérítési összeget. A mélynyomót alaposan meghajtó Drunk In Love – ami állítólag a Crazy in Love egyfajta folytatásaként készült - töményen csak a szexről szól. Óriási nagy mondanivalót tehát senki ne várjon, de mondanom sem kell, hogy Beyoncé lenyűgőző hangja révén itt nem is ez a lényeg.
Eddigi Grammy-jelölések: 15
Eddigi Grammy-díjak: 14
Usher – Good Kisser
Ismét egy szexuális indíttatású dal, melynek írói közt az amerikai énekes mellett Ronald Colson, Warren Felder, Jameel Roberts, Terry Sneed és Andrew Wansel neve is szerepel. A 2013-as Grammy-győztes szövege azonban itt jóval inkább a csókra, mintsem a szenvedélyes légyottra van kihegyezve, különösen tömény adagot kapva Usher női ajkak iránt érzett vonzalmából. Bár egyesek szerint ez sokkal inkább az orális szexről szól. Ezt az értelmezést erősíti a többször visszatérő „rúzs van a lábamon” sor is. Mindenesetre "az ajakfétis himnusza” jelzőt nyugodtan rá lehet aggatni az R&B slágerre, amely felmászott a slágerlistákra, meglovagolva a tavalyi Grammy-győztes Justin Timberlake Pusher Lover Girl sikerét, melyhez sok szempontból hasonlít. Az erős falzatt éneklés azonban jól áll Ushernek is, ahogy a soul-funkos stílus is, a fülbemászó karcos basszussal együtt. A dal valahol a falzatt környékén kezd el működni, mely abszolút Usher érdeme, míg a salsa ritmusban játszó kolomp, a rengeteg perka, tapsok és a szinti pedig még több dögöt visz a refrénbe, az éneket alátámasztó sűrű vokálok mellé. A Good Kisser tehát valóban nem sikerült rosszul, így kíváncsian várjuk a 2015-ben érkező UR nevezetű albumot.
Eddigi Grammy-jelölések: 10
Eddigi Grammy-díjak: 8
Chris Brown feat. Usher & Rick Ross – New Flame
A világ egyik legutáltabb popsztárja akármit is tesz, úgy látszik, mindig az élvonalban marad. A 2009-ben Rihannát bántalmazó énekes videóra vett ijedt ábrázata hamar bejárta a világhálót – miután vasárnapi klubkoncertjén lövöldözés tört ki –, azonban könnyen lehet, hogy hamarosan mosolyogni is látjuk majd egy Grammy-díjjal a kezében. Az idei gálán háromszorosan is jelölt Chris Brown Rick Rossal és Usherrel ált össze a New Flame című dalához. Így utóbbi dupla eséllyel indulhat a kategóriában. Mellettük zeneszerzőként közreműködik még Eric Bellinger, James Chambers, Malissa Hunter, Justin Booth Johnson, Mark Pitts, William Roberts, Maurice Simmonds, Keith Thomas. A megannyi zeneszerzőt felsorolva valóságos csodát várnánk, helyette viszont egy unalomig elcsépelt monoton dalt kapunk, amiben semmi különleges nem történik. A loopolt, 70-es éveket idéző szintihangzást nem sok minden egészíti ki a négyperces dal alatt, egyedül az éneklést sikerült rendesen kidolgozni, melyet a szám vége felé Rick Ross rapbetéte tör meg, így sikerül még pont annyi energiát beletenni, hogy ne aludjunk el rajta.
Eddigi Grammy-jelölések: 11
Eddigi Grammy-díjak: 1
Luke James feat. Rick Ross – Options (Wolfjames Version)
Usher mellett az amerikai rapóriás, Rick Ross is duplán jelölt a kategóriában, bár az énekessel ellentétben ő egyik dalban sem szerző, így a most Luke Jamesszel előadott Options jelölése is inkább a szerzőket, Dominic Gordont, Brandon Hessont és Jamaica Smitht illeti meg. Az Options Luke James első debütáló lemezén, a 2014 szeptemberében megjelent, magáról elnevezett albumon jelent meg. Érdekesség, hogy a korábban többek között Charlie Wilsonnak, Britney Spearsnek és Chris Brownnak is dalokat író énekes nem szerepel az írók között, sőt ez az egyetlen olyan dal az albumon, ahol más előadó is közreműködik. A 2010-es évek egyik legnagyobb R&B tehetségének is kikiáltott énekes Options című dala valóban képes arra, amire a fentebb taglalt Chris Brown szám nem. Mégpedig, hogy egy olyan patetikus ívet ír le, melybe Luke James apait-anyait belead, egy jóval komolyabb témát elmondva a megbocsátásról, újrakezdésről és a lehetőségekről. A dal dramaturgiai ívéhez ez esetben Rick Ross rapbetéte is hozzátesz, de alapvetően az csak hab a tortán, az igazi dicséret - a dalszerzőkön kívül - Luke James teljesítményét illeti.
Jhené Aiko – The Worst
A kategória legfiatalabbja, Jhené Aiko még mindig csak 26 éves, holott már 12 évesen a B2K nevezetű R&B csapat háttérénekeseként dolgozott, sőt még egy időben azt is terjesztették - szimplán marketingokokból -, hogy az egyik tag, Lil’ Fizz unokatestvére. Az egyéni karrierje első lemeze, a 2011-ben megjelent Sailing Soul(s) kapcsán indult be. Azóta két lemezt is kiadott az énekesnő, legutóbbi albuma, a Souled Out lett kétségkívül a legsikeresebb, mely a Billboard 200-as lista harmadik helyére is felcsúszott. Ez pedig nem véletlen, hiszen Jhené legfrissebb munkái egészen erősek, őszinték és nem utolsósorban eredetiek. Így van ez a The Worst című dallal is, amely annak ellenére, hogy megosztóan szerepelt a külföldi listákon, mégis az egyik legkiemelkedőbb darab az idei jelöltek között. A társszerzőként Mac Robinsont és Brian Warfieldet felvonultató dal egy olyan szerelembe esésről szól, melynek valójában soha nem kellett volna megtörténnie. Az amerikai kritikusok szerint nehéz darabnak titulált dal, valójában nem az, csak a manapság cukormáztól hemzsegő R&B darabok mellett - melyek nagyrészt csajokról, szexről, kocsikról és fukszokról szólnak - kevésbé emészthető, és kisebb rétegek számára befogadható. Erre még rátesz egy lapáttal a különös hangulatú videoklip is. Ennek ellenére a fiatal énekesnő megnyerte vele a 2014-es BET Awards Centric Award díját, most pedig Grammyre is jelölték érte. Mi pedig szurkolunk neki.
Eddigi Grammy-jelölések: -
Eddigi Grammy-díjak: -
Esélyek
Aki kapja: Beyoncé feat. Jay Z – Drunk in Love
Akinek kapnia kéne: Jhené Aiko – The Worst
Akárhogy is, a legtöbb esélye a Drunk in Love című világslágernek van, amely kétségtelenül a legismertebb, de nem a legjobb darabja a listának. Ennyi erővel az általunk legkiemelkedőbbnek gondolt Jhené Aiko mellett, a tavalyi győztesre hajazó Usher és a mindent beleadó Luke James is vihetné a díjat, mert egyedül talán Chris Brown dala válik azonnal felejthetővé. Jhené Aikónak - a Grammy zsűrizését ismerve - nem sok az esélye Beyoncé és Jay Z álomduója ellen. A Drunk in Love egészen a második helyig jutott a Billboard 100-as listán, míg a YouTube-on már közel 250 milliós megtekintésnél tart.