“Gyakran a társadalom legelesettebb tagjaira figyelnek a döntéshozók a legkevésbé. Nem akarok vészharangokat kongatni, de nagy a baj. Azért tartom fontosnak, a Design Aidhez hasonló civil kezdeményezéseket, mert a mélyszegénységben élő gyerekeknek nincs más esélye, mint tanulni, és mi ezért dolgozunk nap mint nap” - nyilatkozta L. Ritók Nóra a május 7-i árverésről.
Az Andrássy úti MAGNET Közösségi Házba május 7-re összehívott Design Aid árverés és vásár elsőszámú célja, hogy a nehéz helyzetbe került Igazgyöngy Alapítványt megsegítse. Az árverésen magyar tervezők és rehabilitációs műhelyek munkáira lehet licitálni.
A résztvevő 50 műhely és tervező között megtaláljuk Rutkai Borit, a Romani Designt, Tarr Hajnalkát, az autisták által tervezett kendő-projekt megalkotóját, és Horányi Juli jelmez- és díszlettervezőt. A felajánlott tárgyak között van két táska is, amelyeket az Igazgyöngy Alapítványban alkotó gyerekek terveztek és az anyukájuk hímeztek ki.
"Annak idején azt tanultam, hogy a jó iskola képes akár 50 százalékot lefaragni a szocializáció okozta hátrányokból. Aztán egy olyan iskolába kerültem, ahol nagyon magas volt a cigány gyerekek aránya. Szép lassan kiderült számomra, hogy az iskolai hatás jóval kisebb.
Azt is hamar megértettem, hogy a családjuk nélkül semmire sem megyek. A mi módszerünkben komolyan vesszük, hogy a mélyszegénységben élő gyerekeket szociokulturális környezetükkel együtt kell értelmezni. A szülőkkel partneri viszonyban, sokszor őket is tanítva, segítve kell dolgoznunk" - mesélte nemrég L. Ritók Nóra az Origónak adott interjúban.
A Design Aid szervezői felhívást intéztek művészkörükhöz, hogy ajánljanak fel egy-egy tárgyat az aukcióra, akik közül 50-en vállalkoztak arra, hogy tárgyaikat elárverezzék. A felajánlott tárgyak mindegyike egyedi darab. A Design Aid május 7-i aukcióján mindenki önkéntesként és ingyen dolgozik, felajánlásokat tesz, és minden befolyó összeg az Igazgyöngy Alapítványt segíti.
“Sok kezdeményezés, terápiás és rehabilitációs intézmény, alapítvány, csoport nélkülöz akkor is, ha nem dől be egy bank. A hirtelen összeomlás csak láthatóvá tette ezt a problémát. Felhívta a figyelmet arra, hogy nem egyszeri segítségre van szükség, hanem a folyamatos "dizájn-gondolkodás"-ra.
Fontos, hogy valós igényekre szabott tervezési folyamatok induljanak el, a piacképes termékek előállításán keresztül segítve az egyes alapítványok és csoportok életben maradását, fejlődését és társadalmi integrációját. Mi abban tudunk és szeretnénk segíteni, hogy ezek a termékek megtalálják a csatornákat a készítők és vásárlók között, hogy láthatóvá és ismertté váljanak” -nyilatkozták a Design Aid szervezői.