Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere még február 26-án jelentette be, hogy a magyar állam megvásárolta a képet a kanadai Hamilton Galériától.
A Debrecenbe kedd délelőtt megérkezett nagyméretű alkotást a kupolán keresztül daruval emelték be a Déri Múzeumba.
Papp László, Debrecen polgármestere a helyszínen történelminek nevezte az eseményt. Emlékeztetett rá, hogy húsz évvel ezelőtt, 1995-ben "állt össze" először a trilógia Debrecenben, és volt látható együtt az Ecce Homo, a Krisztus Pilátus előtt és a Golgota.
A festményt az MNB Értéktár programja keretében vásárolták meg, és az MNB a debreceni Déri Múzeumban helyezi el - magyarázta a polgármester, aki szerint ezzel nagy lépést tettek a trilógia egyben tartására.
A Golgota megvásárlásáról tovább folynak az egyeztetések a festmény tulajdonosával, Pákh Imre New Yorkban élő magyar műgyűjtővel.
Hosszú folyamat eredménye a mai nap
- értékelte a Krisztus Pilátus előtt visszatérését Debrecenbe Kósa Lajos az MTI-nek a Déri Múzeum előtt, miközben beemelték a festményt tartalmazó nagyméretű ládát a kupolába.
A város korábbi polgármestere felidézte, hogy a kanadai törvények nem engedték a kép előbbi megvásárlását, ezért korábban csak tartós letétbe kerülhetett Debrecenbe. Hangsúlyozta, hogy 1998-as polgármesterré választásakor a trilógia egyben tartását tűzte ki célul, amihez következetesen ragaszkodtak, akkor is, amikor törekvéseivel egyedül maradt a város.
Arra a kérdésre, hogy sikerül-e vajon megegyezni Pákh Imrével a Golgota megvételéről, Kósa Lajos úgy válaszolt:
ebben egészen biztos vagyok.
Pákh Imre korábban azt mondta, hogy szerinte egyben kell tartani a trilógiát, amelynek Debrecenben van a helye. Miután a Krisztus Pilátus előtt című kép sorsa eldőlt, várhatóan a Golgotáról is felgyorsulnak a tárgyalások - fogalmazott akkor.
Fodor Éva Irén, a Déri Múzeum művészettörténésze közölte: a képet a beemelés után letekerik a hengerről és két napig pihentetik, hogy akklimatizálódjon, mivel a tavaly júliusi elszállítása óta nem volt kiemelve a ládából.
Ezt követően vakkeretre feszítik, ekkor derül ki, kell-e restaurátori beavatkozás, majd a díszkeretbe helyezve felkerül arra a falra, amely tavaly óta üresen várta a múzeum Munkácsy-termében a kép visszatérését.
A több mint 35, olajtechnikával készült vázlat után 1881-re született meg a festmény. Első alkalommal Párizsban került bemutatásra, ahol néhány hónap alatt több ezren látták a művet. Sedelmeyer, Munkácsy Mihály menedzsere a siker láttán több európai országban, 1882-ben Budapesten a régi Műcsarnok, a mai Képzőművészeti Egyetem épületében állította ki. Majd Amerikában, New Yorkban az Old Tabelnacle-ben volt látható. Itt találkozott az alkotással a későbbi tulajdonos John Wanamaker, aki a bemutató után megvásárolta. Egy rövid kitérő – a Chicagói Világkiállítás – után családi otthonában helyezte el, ahol 1907 februárjában tűz pusztított. Ekkor keretéből kivágva, hóra dobva mentették meg a művet. Restaurálás után, 1911-ben a Wanamaker üzletház emeleti részén helyezték el. Vastag drapériával védték, húsvét ünnepén a vásárló közönség megtekinthette. 1988-ban az örökösök megváltak a képzőművészeti gyűjteményükben őrzött alkotástól, Joseph Tanenbaum, kanadai származású üzletember vásárolta meg, aki néhány év múlva Hamilton városának ajándékozta.
Forrás: Déri Múzeum