„A menekülteket a médiában általában menekülés közben mutatják – ebből kifolyólag a képeken megfáradt, ingerült, ideges, rongyos, kiszolgáltatott és félelemmel teli embereket látunk. A sajtó így hajlamos héttérbe szorítani azt, hogy milyen emberekről van szó” – mondja Déri arról, miért készítette ezeket a képeket.
Déri levitt a térre egy szürke lepedőt, hogy az arcokat kiszakítsa a szokásos környezetből. „Itt nem fekszenek, nem ülnek, nem várakoznak, emiatt jobban látszik a képeken az, hogy a hétköznapi életben milyen emberek lehetnek ők” – mondja.
Az eredmény őt is meglepte. A képek láttán jött rá arra, hogy a fotósok, a magyar média és nyilván az olvasók is milyen előítéletesen viszonyulnak a témához. „Nem látjuk a részleteket, csak egy távoli totálképet, felülről. A közeli portrékon viszont előjön egy csomó olyan érték és érzelem, amivel nehéz szembesülni” – meséli a fotós, akinek barátai segítettek a képek elkészítésében.
Egyik barátja azt mesélte a projekt után, hogy szívesen átélné újra ezt a tapasztalatot, sokat kapott az egésztől. „A téren nyugalom van, csend, azt is mondanám, szinte emelkedett a hangulat, még ha nem is ez a legmegfelelőbb szó. Ezt az erős atmoszférát egy-egy rosszindulatú szófoszlány vagy magyar hajléktalan tudja csak eltéríteni” – meséli Déri a háromnapos fotózásról.
Fáradtak, kimerültek, mégis úgy érzik, egy kicsit már a szabad világban vannak.”
„Egyszerűen letettük az állványt, odamentem hozzájuk, és elmondtam, miről van szó. A nagy részük szívesen jött fotózkodni, főleg a gyerekek.” Benne voltak a játékban, és ez kicsit ki is szakította őket a bizonytalanságból, várakozásból,
így másra figyeltek legalább egy ideig.
A kamaszok elszaladtak átöltözni, az anyukák megfésülték a gyereket, letörölgették törlőkendővel az arcukat, hogy szépek legyenek.
„Egy hónapos vándorlás után, egy lehetetlen helyzetben odafigyeltek olyan apróságokra, polgári értékekre, amire én magam ilyen helyzetben, azt hiszem, nem tudnék” – mondja Déri.
Ezek a képek azt is megmutatják, hogy a magyar médiában az elmélyült, emberközpontú, nem híralapú megközelítés alig van jelen.
Ezzel a menekültek hagyományos képi megjelenítésének kritikáját is adják.
"Az ilyen projekteket megölte a felgyorsult hírszolgáltatás, nincs ezekre idő és lehetőség. Ez csak egy szeletet mutat meg, de ahhoz nagyon közel megy. Fontos, hogy ez a nézőpont is megjelenjen a médiában, hogy árnyaltabb képet kapjunk a valódi helyzetről. Ez egy bonyolult téma, ezért fontos, hogy minél jobban értsük" - mondta Déri Miklós, a Magyar Narancs egykori fotósa és képszerkesztője.