A Salgótarjánban született Snétberger csaknem 30 éve költözött ki Németországba, hogy bekerülhessen a nemzetközi jazz vérkeringésébe.
„Láttam, hogy mindenféle nációból mennyi jó zenész van a nemzetközi porondon. Éreztem, hogy nem ülhetek egy helyben, hiszen ezekkel mind kéne játszani.
Abban az időben viszont nem nagyon lehetett utazgatni, így inkább kiköltöztünk Berlinbe”
– mondta az Origónak adott tavalyi interjúban.
Ez annyira bejött neki, hogy mára a műfaj élvonalába tartozik, játszott már Bobby McFerrinnel, Richard Bonával és Joey Baronnal, azonban a szóló is nagyon közel áll hozzá. In Concert című új lemezén ezt a magányos oldalát csillogtatta meg, és egy szál gitárral építette fel saját, improvizatív és kevert zenei világát. A kulcsszó: a keveredés. Snétberger zenéjében ugyanis épp az a különleges, hogy hányféle zenei hagyomány találkozik benne a flamencótól, a cigányzenén és a brazil ritmusokon keresztül a klasszikusokig.
„Több műfajban szeretek mozogni, de a komolyzenét megkerülhetetlen alapnak tartom. Szerintem a jazz sem alakulhatott volna ki Bach nélkül. Ezen persze jókat lehet vitatkozni, de az kétségtelen, hogy minden zenész számára hatalmas segítség a muzsikája a mai napig. Én nagyon szeretek Bachra improvizálni. Mindig feltöltődöm, amikor hallgatom, egyszerűen nem létezik annál tisztább zene” – mondta a gitáros, aki gyakran Bach-dallamokkal hangolódik a saját koncertjére is.
Snétberger játékában valóban ott van Bach zenéjének nyugvópont nélküli áradása, csak sajnos nem azzal az intenzitással hömpölyög. Lenyűgöző, hogy uralja a hangszert, eggyé válik vele, és teljesen feloldja a fizikai korlátokat, a hangokat is átlényegítve. Tényleg mintha egy kisebb zenekar játszana együtt a színpadon, ám inkább csak cirógatja, de nem képes magával rántani és megmozgatni a hallgató lelkét.
Pedig érződik a teljes átélés, és az improvizációhoz használt öntőformák is alkalmasak a szenvedélyek kifejezésére, a magasságok és a mélységek mégis valahogy túl közel vannak egymáshoz, a zenei dinamika pedig ott reked a szép és kellemes, de katartikusnak nem mondható középső regiszterben.
„A legfontosabb, hogy te magad élvezd, amit játszol. Minden nép más-más közönség: vannak, akik a szívükkel, mások inkább ésszel hallgatják a zenét. Engem a magyar közönség mindig inspirál. Ezt nemcsak én érzem így, a külföldi kollégáim is mindig emlegetik az itteni koncertjeiket” - mondta az interjúban.
Snétberger Zenei Tehetség Központ
Snétberger 2011-ben hozta létre a Snétberger Zenei Tehetség Központot, ahol hátrányos helyzetű roma tehetségek kapnak világszínvonalú zenei képzést. Már több tanítványt fölvettek tőlük hazai vagy külföldi konzervatóriumokba, párnak pedig a főiskola is sikerült. De az iskola nemcsak a zenei nevelésben játszik szerepet. „Itt azok is sokat tanulhatnak, akik végül nem lesznek muzsikusok. A zene arra is jó, hogy fegyelmet és kitartást sajátítsanak el, aminek aztán az élet minden területén nagy hasznát veszik.
***
Nyerd meg Snétberger Ferenc új lemezét!
Küldd el válaszodat az alábbi kérdésre: Melyik klasszikus zeneszerzőre szeret improvizálni Snétberger?
A válaszokat beküldők között az alábbi nyereményt sorsoljuk ki:
A nyeremény felajánlói az ECM kizárólagos hazai forgalmazója, a Hangvető.
A megfejtéseket 2016.03.21.-én 12:00 óráig várjuk a info@life.hu e-mail címen. A tárgyba ezt írd: Snétberger.
A megfejtés mellett a válaszlevélbe kérjük, tüntesd fel neved, telefonszámod és postacímed. A kisorsolt játékosokat a megadott elérhetőségeken a sorsolás napján (2016.03.21.) értesítjük. A játékosok a játékban való részvétellel, azaz a megfejtés e-mailen való elküldésével elfogadják a lenti nyereményjáték szabályzatot.
A nyereményjáték szabályzatot itt olvashatod.
***