Kilencvenéves korában meghalt Peter Shaffer angol drámaíró, az Equus és az Amadeus című színművek szerzője.
Rupert Lord, Shaffer ügynöke közölte, hogy a drámaíró hétfőn halt meg Délnyugat-Írországban, ahová barátaival, családjával utazott. Tájékoztatása szerint az író egy ideje beteg volt.
Shaffer 18 színművet írt, köztük a Mozart és Salieri vetélkedéséről szóló Amadeus című darabot, amelyből 1984-ben film készült Milos Forman rendezésében. Az alkotás nyolc Oscar-díjat kapott,
Shaffer a legjobb adaptált forgatókönyvnek járó díjat vehette át.
Ugyanebben az évben Golden Globe-díjat is kapott legjobb forgatókönyvíróként.
Peter Schaffer 1926. május 15-én Liverpoolban született zsidó családban. Történésztanulmányait a cambridge-i St. Paul és a Trinity College-ban végezte, először egy zeneműkiadónál, majd könyvkritikusként dolgozott.
Ikertestvérével, Anthonyval detektívregényeket írt, majd tévéjátékokat a BBC számára.
Hírnevét az Útvesztő (1960) című első darabja, egy családi dráma alapozta meg.
A Ki megy a nő után? és Ki után megy a nő? kettős darabja következett 1962-ben. A színdarabokat a Globe színház mutatta be Maggie Smith és Kenneth Williams főszereplésével. Maggie Smith volt egyébiránt a kedvenc színésznője, több darabot is írt neki.
1963-ban alapították meg Londonban a National Theatre-t, amely Shaffer valamennyi darabját műsorára tűzte. 1965-ben mutatták be a Játék a sötétben című bohózatát, amely azon az ötleten alapul, hogy amíg a színpadi fikció szerint koromsötét van, a szereplők világosban botladoznak, és fordítva.
Az 1973-ben született nagysikerű Equus egy istállófiúnak a lovai iránt érzett mániákus szenvedélyét mutatja be. A dráma, amely a hetvenes években mintegy
ezer előadást élt meg New Yorkban,
1975-ben elnyerte a Broadwayn a Tony-díjat és a New York-i drámakritikusok díját is. Az Equust 2007-ben felújították Londonban, majd 2008-ban a Brodwayn, ahol Daniel Radcliffe játszotta a főszerepet.
A Sidney Lumet rendezésében 1977-ben film készült belőle csakúgy mint számos korábbi színdarabjából.
Shaffer a John Osborne-nal induló "dühös fiatalok" generációjához tartozik, de kortársainál többet őrzött meg a hagyományos drámai formákból. Fontos volt számára az összefüggő, jól felépített cselekmény, az éles drámai szembenállás és a logikus jellemrajz.
Érett darabjain a japán kabuki és a brechti epikus színház hatása volt érezhető.
Totális színházában a szöveg, a zene, a játék, a jelmez és a maszk együttesen hatott.
1994-95-ben Oxfordban kortárs színházi tanulmányokat oktatott. Fontosabb darabjai magyarul is olvashatók, mások mellett Göncz Árpád is fordította műveit, többet, köztük a Black Comedyt a magyar színházakban is játszottak.
Számos rangos kitüntetéssel ismerték el munkásságát. 2001-ben II. Erzsébet brit uralkodó lovaggá ütötte, 2007-ben az írót beiktatták az Amerikai Színház Hírességek Csarnokába.