Drága Tatjána Néném!
Ön írt ma nekem, ne mentse magát... pláne, hogy meglelte új címemet! Rég nem hallottunk egymásról, most meg, hogy gőzerővel beindult az Opera, újra csak a sérelmekről hallok. Tényleg sajnálom, hogy a Szfinx-teraszi produkcióknál nem adták át időben Önnek a helyet (ezek a mai fiatalok! vagy a külföldiek!), és tudom, hogy hosszú ott ülni két órától hétig, de higgye el, senki nem arra gondolt, hogy mindhárom commedia dell' arte-darabunkat ugyanaz a közönség nézi végig! Viszont nem volt rossz idő, most szombaton pedig egész jó, és én személy szerint igen örültem, hogy a két Donizetti-mű, a Bolondokháza és a Csengő is épp akkora sikert arat, mint az Almási Tóth-rendezte mesterdarabocska, a Menotti-féle Telefon! Igen, a zenekar csak sátorban tud ilyenkor játszani, de mondok még csudákat az aznap estéről...
Képzelje, Néném: tehát egy redukált, 17 fős zenekarunk végigszolgálta a délutánt a szabadtéren, Köteles Géza vezényletével. Eközben egy másik, teljes szimfonikus összeállításunk már hattól próbálta Kovács Jánossal a Jókai utcai zenekari centrumban a másnapi Simándy100 műsorát. Ám eközben a Zeneakadémián, ugyancsak hattól egy harmadik, teljes zenekari apparátusunk a Marton Éva Nemzetközi Énekverseny döntőjét játszotta Kocsár Balázs irányításával, míg hét órától egy negyedik teljes zenekarunk Pinchas Steinberg pálcája alatt évadnyitó premierre vitte a Traviatát. A négy zenekar bő 7 órányi játékában nem volt átfedés, mindenhol teljesen más zenei anyag szólalt meg, magas minőséggel! És persze, a versenyen élő netes közvetítés és rádiós-televíziós felvétel zajlott, a Simándy100-at másnap vettük fel kamerákkal az M5 számára, a Traviatát az MTVA rögzítette a rádiónak és televíziónak, a Szfinx-terasznál pedig ki-ki használhatta a saját mobilját. Ja! És majd elfelejtettem a Kibillent harmóniák c. kisbalettet, amely hattól a szabadtéren debütált, szintén sok telefonmemóriába égették be, s hogy este héttől az Erkel Színház is játszott: a Magyar Nemzeti Balett többi tagja a Kyling It! kortárs táncestjét adta másodszor, a pénteki premier után immár tévékamerák előtt...
Most komolyan: ne legyek büszke egy ilyen csapatra, amely eltervezni, áttanulni, megszervezni, felépíteni és teljesíteni is képes volt mindezt egyetlen nap alatt?! (Meg kifizetni és lebontani is...) Ez a Magyar Állami Operaház, ezt a teljesítményt kell az egész évadban nívón tartani – Nénéméknek pedig, akiknek tudom, soha semmi nem elég jó, talán néha elismerni...
Kedves Néném!
Nem akarom kerülni a forró kását, zúgolódásuk fő forrását. Simándy100 – Kaufmannal... Az talán világos, hogy még egy sztártenor is lehet beteg. Lett is két éve, amikor a Müpa dalestje szenvedett másfél év csúszást. Csakhogy az szólóest volt, ráadásul dalest, Kaufmann nélkül lehetetlen lett volna megtartani, aki akarta, annak a jegyét visszafizették – más kérdés, hogy senki sem akarta, mert a pótlásra spekuláltak. Minálunk más volt a helyzet. Eleve egész sor tenorista énekelte a programot, Kaufmann helyett azonnal ideröptettünk egy másik kiváló hőstenort Mexikóból, és az áriák közül mindössze egyetlen egy maradt el, a Fidelio második felvonását indító. Aztán ott a jegy, rajta az ezeréves általános szabállyal, amely ha nem volna, senki sem merné a fejét szervezésre adni: a műsor- és szereplőváltoztatás joga. Gondoljuk csak végig: ha egyes szereplők kiesése miatt minden programot le lehetne mondani, ki állná például a rendben megjelent fellépők gázsiját, a felkészült zenekar, karmester költségét? Vagy hol van figyelembe véve azok érdeke, akik aznap este vágytak élményre, és kíváncsiak volnának a műsorra a vis maior-áldozatok nélkül is? És akiknek megfelel Rafael Rojas és a magyar tenorok krémje? Vagy – és ezt szelíden, halkan kérdezem: mit tegyen, aki Simándy Józsefet jött ünnepelni? A 100 éve született legendát? Neki is mondjuk azt, hogy majd valamikor jön Kaufmann megint, és megtartjuk a születésnapot? Esetleg két év múlva, miközben most van a centenárium? Vagy mégis nekimegyünk, de visszaváltással, és félig üres terem előtt méltatlanul állunk a nagy tenor emlékével?
Nem, kérem Nénémet is, csitítsa maga körül az ipari méretekben és jobb dolguk híján háborgók karát. Először is: a legdrágább jegyeket kivételesen 6, azaz hatezer Ft-ért árultuk, misszióból, nem pedig 30 ezerért, mint mindenki máskor. Hogy az is megnézhesse a világsztárt a csúcson, aki három éve az Operaházba nem jutott be, amikor Marton Éva születésnapján lépett fel Kaufmann, először Magyarországon. A legolcsóbb jegy 1 ezer Ft volt – és ezekkel hadonásznak néhányan? Ma már tudom, ilyen missziót nem szabad indítani minálunk, mert ami olcsó, annak elpárolog az értéke. Kettő: kérem a drága barátnőket, hogy higgyenek nekem, aki – velük ellentétben – hivatalból sok helyen, sok énekest hallok: amit László Boldizsár, Kovácsházi István, Boncsér Gergely és Pataki Adorján tud, az bárhol megállja a helyét a világban. Balczó Péterre „csak" a Szabadság-kettőst osztottuk, hisz fachtársa betegsége miatt napok óta egyedül vitte az Operaházban a Traviátákat. Ideje a stupiditással felhagyni, és megbecsülni azon magyar művészeket, akik – egy darabig még, amíg az Erkel bevezető ára tartható – kvázi fillérekért nézhetők egy héten többször is. Mert nem annyit érnek, de nem ám! Harmadszor: aki a leghangosabban hisztizett, annak biztosan semmi fogalma sem volt Rafael Rojasról! Az egyik legmegbízhatóbb tenorista a világon, akit tavalyi Otellónkban fedeztünk fel, és pompásan, valamint alázattal állt helyt vasárnap.
Drága Tatjána Néném!
Hogy mondjam, hogy ne bántsam meg. El kellett volna jönnie! A terem kiváló ízléssel díszíttetett, a vetítések, a hangidézetek találóak voltak, a zenekar hatalmas formában játszott, Kovács János konkrétan a szívét tette ki. Az Erkel akusztikája – muszáj elfogadnia, egész héten pendliztem a Zeneakadémia kis- és nagyterme, az Operaház és az Erkel között – a legcsodálatosabb a hazai koncerthelyszínek közül. (Reiner, Furtwängler, Walter, Klemperer, Fricsay, Ferencsik, Toscanini, Bernstein nem tévedtek!) És nemhogy botrány nem volt, de Simándy művészetének tökéletes tisztelete lengte be a termet – amely zsúfolásig megtelt. 1800 néző vasárnap délután 3 órakor! És ezek az operarajongók minden sztársznobériától mentesen ragadtatták magukat tapsra, amikor Rojas beköszönt a Radames-románccal, moccanthatatlan magas B-vel a végén... És a Nessun dormával sem maradt adós, ahogy a többi tenorkolléga is tudása legjavát adta, utolsó pillanatban vettek át áriákat a megbetegedett Fekete Attilától, Horváth Istvántól, Brickner Szabolcstól, akik távollétét természetesen roppant sajnáltuk, nem kevésbé, mint Kaufmannét. Fényes délután volt, bánhatja, aki kihagyta – már ha Önökön kívül volt ilyen, mert különben hogy is lett volna tele Közép-Európa legnagyobb ültetett színházi nézőtere?!
Drága Tatjána Néném, a Simándy100-at hamarosan megmutatjuk az M5 egyik hétfő esti OperaMozijában, Kaufmann új dátumát is rögtön jelzem, ha megegyeztünk. És újra várom válaszát az új címre a régi szlogennel a skolából, kák szálávej léto!
Szilveszter