„Dalszerző vagyok, ami nem azonos a költővel. A költészet szenvedély, vezetőm, aki mindig kéznél van, és a legfőbb inspirációm. A zene nyelvével szemben a szavak mindenki számára elérhetőek. Akár a költészetet tanulmányozom akár a zenét, közvetlenül az eredeti forrásból várom az útmutatást. Mivel a költészet zene, és a zene mágikus minőség, így a költészet is az."
Patricia Barber a kortárs dzsessz egyik különutasának számít. Melodikus zenei világát sötét tónusú, misztikus alt hangja és merész zongorajátéka határozza meg.
Barber Chicago külvárosában született. Karrierje 1984-ben indult a híres Gold Star bárban, majd jött legendás chicagói Green Mill klub, ahol 1994 óta heti rendszerességgel lépett fel. Hangját egyik kritikusa
„a lélekből feltörő sötét suttogás"
-nak nevezte, különleges színpadi jelenlétét pedig „beatzenész és bop-intellektuel" jelzőkkel illette.
1989-ben magánkiadásban jelentette meg bemutatkozó, Split című albumát. Harminchárom éves volt ekkor. Az alig negyvenöt perces anyagban már szinte minden ott van, ami őt később annyira egyénivé és izgalmassá tette. S hát nem utolsósorban - a szintén ekkoriban felbukkant nemzedéktárs Cassandra Wilson mellett - ő volt az, aki az Ella Fitzgerald, Sarah Vaughan, Peggy Lee és Carmen McRae fémjelezte női vokális jazzhagyományba új életet és perspektívát lehelt.
Patricia Barber abból a szempontból is dzsessztörténeti jelentőségű, hogy az elsők között vett a repertoárjába, majd lemezre pop/rockdalokat, emelte azokat a műfajban mindenki által elfogadott, a mai napig etalonnak számító standardek szintjére.
Ezek egyike, a Smokey Robinson-féle My Girl már ott hallható az 1992-es Distortion Of Love című lemezén, amely egy évvel előzte meg Cassandra Wilson ebből a szempontból szintén mérföldkőnek számító Blue Light 'Til Dawn című albumát.
A kilencvenes évek derekától aztán Patricia Barber pályája szép lassan kiegyenesedett, ahogy jelentek meg az újabb lemezei (Café Blue, 1994, Modern Cool, 1998, Nightclub, 2000, Verse, 2002), úgy terjedt a híre, nőtt rajongóinak tábora, fogadta be őt a dzsesszvilág, kezdte a szakma és a média is a helyén kezelni sajátos vízióit és kvalitásait.
„Több mint költő, több mint énekes, több mint dalszerző.
Egyik kategória sem képes egymaga visszaadni művészete lényegét",
írta róla a Stereophile, „egy beatköltő lelke és egy angol professzor elméje tükröződik dalaiban", tromfolt rá a W Magazine.
Legújabb, a „Smash" Patricia Barber 16. kiadott albuma, mely 2013 tavaszán jelent meg. Barber saját dalai hallhatóak rajta egy új tagokból álló zenekar kíséretében. Ennek anyagával érkezik első budapesti fellépésére.