Nem kétséges, hogy a synthwave-őrület a magyar zenerajongók egy jelentős rétegét is megfogta, és nem ereszti: az elmúlt két évben több alkalommal is játszottak nálunk nemzetközileg elismert producerek, és a magyar szcéna is egyre aktívabban követel magának figyelmet.
A nyolcvanas évek hangulatát idéző, neonízekben úszó szintizene bárkit hamar lehengerel,
ha a korszak sci-fijein (Terminátor, Robotzsaru, Alien-filmek, és a többi) és akciófilmjein nőtt fel, odavolt a Kung Fury filmért, vagy bezsongott az idei év egyik legjobb sorozatának számító Stranger Things zenei világától és hangulatától.
Ha még nem volt alkalma megismerkedni a műfajjal, első találkozásnak remek anyag a Hungarian Synthwave Allstars második válogatáslemeze, aminek a megvásárlásával együtt egy súlyos mozgássérült kisfiú, Varga-Kürtösi Táltos gógyulását is segíti.
A jótékony célú válogatáslemez 14 dalt foglal egybe, vannak köztük retro-electro, outrun, synthpop ízekkel tarkított darabok is. Az albumot elektronikusan lehet letölteni a Bandcamp oldaláról, alapból 3 eurót kell fizetni, de amennyiben a vásárló ennél többet áldozna a célra, arra is van lehetősége.
Egyedülálló apa neveli
Az ötéves Varga-Kürtösi Táltos koraszülöttként életfunkciók nélkül jött világra. Újjáélesztés után agykárosodást szenvedett, melynek következtében súlyos mozgássérült lett: nem tud állni, járni, beszélni és még ülni sem, emellett epilepsziás is. A befolyó összeg rehabilitációjának finanszírozását segíti, ami az egyedülálló édesapa számára nagy nehézséget okoz. Táltosnak közvetlenül is lehet adományozni számlaszámán keresztül. Bank neve: OTP Bank Nyrt. Számlaszám: 11773092-00420381. Bankszámla tulajdonos neve: Varga-Kürtösi TáltosAz anyag zeneileg rendkívül erősre sikerült: a hangulatok széles skálája tölti meg rengeteg ízzel. A Miami partjain hesszelős témáktól kezdve olyan témák is felvonulnak, amelyeket egy motoros üldözős jelenet közben tudnánk elképzelni, vagy egy jövőbeli lepukkant bárba, ahol már robotok csapolják a tudatmódosító nedűket,
vagy csak bontanánk egy Coca Colát, és árkádmasinákat püfölnénk egy játékteremben,
esetleg a neonfényben úszó táncparketten vetnénk kacér pillantásokat egy dögös srácra, vagy vörösajkú lányra.
Az alaphangulatot a borítót is készítő Quixotic üti fel a Highway Violence-szel,
négykerekűn érkezünk meg a retrószupersztrádára,
hogy aztán a Retröxx gitárdallamain át kússzunk át Neon Droid tengerparti nyarat búcsúztató álmatag szösszenetére. Droid keserédes dallamai után Megahit csempész bugit a lábunkba egy igazán vagány, pattogós darabbal, ami személy szerint az egyik nagy kedvencemmé vált.
Third Key Broken száma az a darab, ami az ember gondolatait kellemes utazásra készteti, akár a csillagok közé, akár csak a saját életünkön való merengésre. Nem hagy minket sokáig nyugodni utána Hotter Than December, aki Nightcruiserrel karöltve zúzósabbra veszi a tempót, és gitárhangsúlyos témával tarkított valódi parkett-kompatibilis témát tol.
Terminal Danger a rá jellemző sötét ízű, mérsékeltebb tempójú, de testet mozgató zakatolást hozza.
Low Contrast vattacukorízű, romantikus melódiákkal örvendezteti a hallójáratokat, miután BPStudio nyit portált egy kellemes, révedezős hangulatörvénybe. Envo pedig maximumra pörgetett, heroikus témával üdvözli az album végének közeledtét.
Az utolsó előtti téma a motoros fenegyereké, Lazerpunké, aki le sem tagadhatná, hogy az éjszaka fényei inspirálják. Vele gurulunk át 80 Strange Robots albumot lezáró talpalávalójára,
amire szívesen szürcsölnénk egy régi amerikai középsuli büféjében epres turmixot,
és csak úgy általában, élveznénk az életet.
Gábor Zoltánt (The Neon Droid), az albumot összefogó magyar producert is kifaggattuk pár kérdés erejéig a hangzóanyagról.
A lemez december nyolcadikán jött ki, de elég jó visszhangot kapott az online sajtóban. Hol tart most a számláló, milyen volt a fogadtatás eddig?
Egészen fantasztikus számokat látunk eddig, őszintén, már a felétől is a neonrácshálós égbolton szárnyalna az egész csapat. A tavalyi első albummal nagyjából 700 eurót tudtunk gyűjteni pár hónap alatt. Idén ezt az összeget durván egy nap alatt elértük, és ez valami fantasztikus dolog. Hamarosan elérjük az 1000 eurót, és hol van még a vége!
Melyek azok a számok, amik szerinted különösen jól sikerültek a lemezen?
A sajátom nem számít most, oké? Elég nehéz erre válaszolni, mert tényleg majdnem végig igazán magas színvonalt képvisel a lemez. Számomra egyértelműen az albumnyitó Quixotic szám lett magasan a legjobb.
De remek még a Retröxx két száma, illetve az új srácok: Third Key Broken, Hotter Than December és Low Contrast is frenetikusan jó zenéket írtak. A régi tagok zenéi közül pedig nekem Megahit pattogós zenéje viszi a prímet.
Hogyan jött az ötlet, hogy a műfaj népszerűsítése mellett jótékony célt is szolgáljon a válogatás?
Ez az ötlet Lazerpunk fejéből pattant ki. Ő amúgy is nagy állatmentő, gyakran láttuk, ahogy éjszakai motoros kiruccanásai során kiscicákat, kiskutyákat mentett meg, és Tőle jött a felvetés, hogy miért ne ajánlhanánk fel a bevételt valakinek? És teljesen igaza volt, ennyi előadónál egy ilyen összeget egyenlően elosztani...
mire megyünk vele, fagyizunk egy jót?"
Akkor már inkább legyen értelmes célja az egésznek, és valakin tényleg segítsünk!
Hogyan látod most a magyar synthwave színteret?
Egyre jobb a helyzet. Jönnek az új csapatok, bővül a szcéna, az A38 saját bulisorozatot indított, és más bulik is szerveződnek. Plusz itt a válogatás is ugye. Synthwave szempontjából Magyarország egy kiváló hely, és ennek én mérhetetlenül örülök. Annál is inkább, mert hét év külföldön tartózkodás után költöztem most végre, a legjobbkor haza.
Minek köszönhető szerinted, hogy az elmúlt két évben itthon is tört előre a műfaj?
Magyarország mindig is „csak" reagált a külföldi trendekre és nem alakította azokat. Szerintem most is ez történik. Nyugaton a 80-as retro ugyanilyen szinten erős, sőt a mainstream is egyre többször merít már belőle, már komoly TV sorozatok is a retróval operálnak (Stranger Things), szóval ez egy általános helyzet leginkább.
Milyen pluszt ad neked ez a zenei sílus, miért ebben alkotsz?
Amikor beleszerettem ebbe a stílusba, azt hiszem az nyűgözött le leginkább, hogy a legjobb akkori előadók (Mitch Murder, Com Truise, Tesla Boy, Kavinsky) mennyire tökéletesen hozták a 80-as évek stílusjegyeit és tették azt modernné, vagy éppen változatlan formában prezentálták.
Én akkor azt hittem, hogy ez a stílus már halott.
Erre tessék, brilliánsan hozzák a mai előadók és játékok és filmek. Ekkor azt hiszem valami bekattant nálam, és azóta neonhálóra fekszem le, és pálmafákkal övezett naplementék előtt elsuhanó fehér Testarossa-ról álmodok. És boldogabb nem is lehetnék.