Február 12-én melyik arcukat mutatják az Arénában: a „csendesebb, akusztikusat” vagy a „zúzós, rockosat”? Mennyit árulhatnak el a repertoárról, hogyan válogatnak a slágereik közül?
MCL: Nem szívesen fednénk fel a dalokat, amiket játszani fogunk vasárnap – legyen meglepetés. Tizenhét év dalaiból nem egyszerű válogatni, hiszen nekünk is megvannak a kedvenc nótáink, és a közönség is elvár tőlünk bizonyos dalokat, de úgy érezzük, hogy
egy igen erős listát sikerült összerakni.
A Telekom karácsonyi kampánydala, a Dobj egy papírrepülőt – amelyet Rúzsa Magdi és Presser Gábor a Magenta 1 koncerten is elő fognak adni – az újbóli kapcsolatfelvételről, bocsánatkérésről, újrakezdésről, az emberek közti távolság felszámolásáról szól. A műsoruk összeállításában játszott bármiféle szerepet ez a tematika? Fognak kapcsolódni ehhez az üzenethez?
MCL: Erre a megközelítésre – mármint, hogy ezen szempont szerint válogassunk – nem is gondoltunk.
A Magna-dalok többsége komoly üzenetet hordoz magában;
ezek között nyilván vannak kapcsolati, viszonyulási kérdéseket feszegetők is. Ha direkt nem is kapcsolódunk a fent említett üzenethez, mindenképpen hozzá fogunk tudni tenni.
2014-ben a mostani Magenta 1 koncert helyszínén, az Arénában tartották a 15 éves jubileumi nagykoncertjüket. Milyen emlékeket idéz fel a helyszín? Mennyiben más az Arénában fellépni, mint más színpadokon?
MCL: Kellemes, szép emlékeket természetesen. A 15 éves jubileumi koncertünket telt ház előtt adtuk, 12 ezer ember előtt fellépni fantasztikus élmény volt.
Mennyiben más? Nagyon!
Egész évben járjuk az országot, fesztiválok, falunapok, városi rendezvények – a nagy fesztiválok kivételével nem jellemző az akkora színpad, mint ami az Arénában van. Illetve, a rendezvényeknek általában van egy összképe – az Arénában az sincs, itt azt nekünk kellett kitalálni. Izgalmas kihívás volt, hogy belakjuk a színpadot, és olyan hangulatot építsünk fel magunk köré, amiben a közönség is, és mi is jól érezzük magunkat.
Az Origo olvasóit már a backstage-ből, az előkészületekről is tudósítják majd a portál újságírói. A Magna Cum Laude hogyan szokott készülni a fellépések előtt? Van esetleg a zenekar tagjainak valamilyen megszokott, színpadra lépés előtti rutinjuk – bármiféle szertartás, ami soha nem maradhat el?
Török Máté: Nagyon különleges rituálénk nincsen. Koncert előtt általában együtt vagyunk az öltözőben, beszélgetünk, próbálunk fejben már félig a színpadon lenni! Egy-két kis karlazítás Misának (Kara Misa, a szerk.), Marcinak (Lesták Marci, a szerk.), néha egy-két fekvőtámasz, Misinek (Mező Misi, a szerk.) egy kis szájizomgyakorlat az énekléshez, Tibi (Szabó Tibi, a szerk.) kezében már ott a gitár, én meg ütögetem a gumilapot. Színpadra lépés előtt pedig jön
egy ökölösszetétel és egy közös üvöltés: MAGNA!!!
Másféleképpen készülnek egy Magna Cum Laude-koncertre, ahová kifejezetten a zenekar rajongói váltanak jegyet, és egy olyan fellépésre, mint ez, ahol más előadók is színpadra lépnek, és egy élő streamen keresztül bárki követheti az előadásukat?
MCL: Általában éves szinten körülbelül öt blokkot építünk be a műsorba, hogy változatosak is legyünk, és magunkat is mulattassuk. Ezekhez hozzáadódnak az aktuálisan elkészült új dalok, igazodva a speciális felkérésekhez és a különleges alkalmakhoz. Nem árulok el nagy titkot, a Magenta-koncertek az utóbbiakhoz tartoznak. Ilyenkor mérlegeljük a közönség összetételét, az egyéb fellépőket, a helyszínt, azt, hogy ülős avagy állós-e a buli, satöbbi.
A zenekar fundamentumát képző dalokat kötelező műsorra tűznünk, és egy kis fűszerrel már tálalható is az MCL-főfogás!
Az, hogy az Origón keresztül is megtekinthető az előadás, inkább csak technikailag jelenthet kihívást, de természetesen a net előtt ülőket is szeretnénk jóllakatni.
Több művész hangoztatja, hogy a lemezpiac mostani helyzetében már nem érdemes albumot kiadni, a koncertezés az a mód, ahogyan valóban el lehet érni a közönséghez. Önök hogyan látják ezt a kérdést?
Kara Misa: Az internet térhódításával, egy aránylag kis felvevőpiaccal rendelkező országban, mint a miénk,
gyakorlatilag kimondták a halálos ítéletet a kézzel fogható hanghordozókra.
Ha megnézzük a Mahasz-listát, azon többnyire a benzinkutakon forgalmazott lemezek java helyezkedik el. Ezzel semmi baj, az új piaci szituációkhoz mindenkinek alkalmazkodnia kell, de ez sem fog örökké tartani, látva, hogy az új verdákban már nincs is CD-lejátszó. A hétéves kislányomtól is megkaptam már a kérdést:
„Miért van neked annyi aranylemezed? És egyáltalán, mi az a lemez?”
Jelenleg itt tartunk: maradnak a koncertek és a virtuális hozzáférés, de a Magna azért még próbálkozik CD-kiadással. Bár üzlet már régen nincs benne, a komoly rajongóknak és a szentimentális lelkünk megnyugtatására még igényt tartunk rá.
A zenekar honlapján, Mező Misi bemutatkozásánál olvasható a következő mondat, még 2016-ból: „Mi kicsit őszebbek, nyűgösebbek, idegesebbek, hülyébbek, de ezzel szemben őszintébbek, tudatosabbak, letisztultabbak, rutinosabbak, boldogabbak és nyitottabbak lettünk, ám a hitünk rendíthetetlen!” Hogyan tükröződik mindez a Magna zenéjében, a fellépéseken? Mit érzékelhet ezekből a változásokból a közönség?
MCL: A közönség maximum az ősz hajszálakat veszi észre! A színpadon nem lehetünk se nyűgösek, se idegesek, mert az már valóban látható, és főleg hallható lenne. Az elmúlt 17 év alatt nemcsak a zenekar lett öregebb, hanem mi is, de reméljük, egyúttal bölcsebbek is. Az idővel minden változik,
a változásokból azonban lehet tanulni: mi is ezt tettük...
Egyetlen dolog maradt csupán változatlan: a zenébe vetett hitünk, s ez az, amit minden egyes fellépésünk alkalmával közvetítünk a közönség felé is.
Február 12. után milyen soron következő fellépésekre, feladatokra készülnek, milyen tervek megvalósításán dolgoznak? Rengeteget járják az országot, világot – ez a jövőben is folytatódik?
MCL: Háttérmunkák folyamatosan vannak, akkor is, ha nem nagyon hallani a zenekarról. Nem titok,
már egy ideje az új dalokon dolgozunk, az első single pedig hamarosan debütál.
A naptárt böngészve, az idén az átlagosnál többször játszunk külföldön, magyarlakta régiókban, de az itthoni közönségről sem feledkezünk meg. A tényleges szezon május 5-én startol a budapesti Barba Trackben. Új klip, új remények és egy új tavasz. Őket várjuk most nagyon.
A cikk megjelenését támogatta a Magyar Telekom.