Az aukción valaha elkelt legdrágább kínai műalkotás címét szerezte meg a 20. századi kínai festészet egyik legnagyobb mesterének, Csi Paj-si-nak egy 12 darabból álló festménysorozata, amely több mint 930 millió jüanért, vagyis
37,4 milliárd forintért cserélt gazdát
egy pekingi aukción. Az 1925-ben készített Twelve Landscape Screens című sorozat kikiáltási ára 450 millió jüan volt és alig húsz perc alatt több mint hatvanan licitáltak a tételre, amelyet végül egy telefonos licitáló szerzett meg a közvetítői díjjal együtt 931,5 millió jüanért.
A széria ezzel
nem csupán az aukción valaha elkelt legdrágább kínai műalkotás címét szerezte meg,
de Csi Paj-si lett az első kínai művész, akinek alkotásáért több mint 100 millió dollárt (26,6 milliárd forint) fizettek egy árverésen. Hét évvel ezelőtt 43 millió fontért (15,2 milliárd forint) cserélt vettek meg egy 18. századi porcelánvázát Csien-lung kínai császár idejéből egy londoni liciten.
A valaha elkelt legdrágább kínai műalkotás
A Twelve Landscape Screens című sorozatot alkotó képek mindegyike 180 centiméterszer 47 centiméteres. A Csi festményeit azok a természet szépségek inspirálták, amelyeket a Kínán belüli utazásai során látott. A művész annak idején egy barátjának, az akkoriban Pekingben élő híres orvosnak, Csen Ce-linnek ajándékozta a műveket, amelyek azóta több magángyűjteményben is megfordultak. A Twelve Landscape Screens másik fennmaradt sorozatát a délnyugat-kínai Csungcsing tartományi jogú város múzeumában őrzik.Csi Paj-si eleinte fa- és pecsétfaragóként szerzett hírnevet, és csak később fordult a festészet felé. Madarakat, virágokat ábrázoló képeivel, merész és ötletes színhasználatával kitágította a hagyományos kínai festészet kereteit. Főként az élet apró jelenségei érdekelték,
a környezetében látott egyszerű motívumokat örökítette meg.V
irágokat, zöldségeket, gyümölcsöket, állatokat, köztük leginkább rákokat, halakat, békákat és rovarokat festett.